MotoGP fabrikanten niet op één lijn aangaande kostenbesparende maatregelen

256
Gigi-Dall'Igna
Gigi Dall'Igna | foto© Ducati Corse

De uitbraak van het coronavirus heeft niet alleen invloed op de MotoGP kalender, maar ook de economische gevolgen voor de teams en fabrikanten hebben een flinke impact. Na een financiële tegemoetkoming voor de teams hebben nu ook de fabrikanten de koppen bij elkaar gestoken tijdens een conference call. Naar nu bekend is geworden zijn de meningen binnen de deelnemende fabrikanten echter flink verdeeld hoe om te gaan met het reduceren van de kosten.

Nadat de Moto3 en Moto2 categorieën in Qatar nog in actie konden komen tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen heeft de MotoGP klasse vanwege de uitbraak van het coronavirus dit seizoen nog geen wedstrijd gereden. En zoals het er op dit moment uitziet zal dit zeker ook nog wel enige tijd gaan duren. Inmiddels zijn de Grand Prix weekenden in Thailand, Amerika, Argentinië, Jerez, Le Mans, Mugello en Catalunya al uitgesteld of verplaatst naar een datum later in het seizoen en het is ook nog maar de vraag of de eerstvolgende wedstrijdweekenden die nog volgens de oorspronkelijke kalender op het programma staan op deze data verreden zullen gaan worden. Sterker nog, er bestaat zelfs een kans dat er in 2020 misschien wel helemaal geen MotoGP wereldkampioenschap verreden zal gaan worden.







Dat dit niet zonder (financiële) gevolgen zal blijven voor de teams en fabrikanten is inmiddels wel al duidelijk. Dorna Sports heeft inmiddels wel al haar verantwoordelijkheid genomen en financiële steun toegezegd aan de onafhankelijke MotoGP-teams als ook de Moto3 en Moto2 teams. Zij kunnen de komende drie maanden een financiële bijdrage verwachten zodat in ieder geval de salarissen van de teamleden uitbetaald kunnen worden.

De afgelopen week hebben ook de MotoGP fabrikanten, verenigd in de MSMA, een online meeting gehouden om met elkaar van gedachten te wisselen over de nemen maatregelen en het reduceren van de kosten.

Voorafgaand aan deze meeting deden er al verschillende geluiden de ronde, zo pleitte Razlan Razali – de teambaas van Petronas Yamaha SRT – voor een regel waarin alle huidige contracten gehandhaafd zouden moeten blijven en 2021 verreden zouden moeten worden als zijnde het seizoen 2020. Ducati Corse manager Gigi Dall’Igna liet zich in de Italiaanse media al uit en stelde voor dat ook de coureurs in de MotoGP klasse zodra het seizoen weer gaat beginnen slechts de beschikking zouden moeten krijgen over maar één machine. Naast deze twee voorafgaand aan de meeting al bekend geworden ideeën kwamen er nog een aantal andere zaken aan de orde als zijnde het stoppen van de ontwikkeling van de nieuwe 2021 machines en het rijden met het huidige materiaal in het komende seizoen. Tevens werd er gesproken over het maximaal aantal te verrijden Grand Prix weekenden in 2021, minder races is vanzelfsprekend ook minder kosten.

Hoewel de Grand Commissie uiteindelijk een beslissing zal moeten nemen over de in te voeren maatregelen is wel al duidelijk dat het voorstel van Ducati het zo goed als zeker niet gaat halen. Dall’Igna kreeg weinig bijval van de andere fabrikanten waarbij Yamaha bij monde van Massimo Meregalli zich het duidelijkst liet horen en als reactie gaf dat dit weinig tot geen kostenbesparing met zich mee zal brengen aangezien de motoren al klaar zijn en de onderdelen derhalve al geproduceerd zijn. Ook het idee van Razali werd door Meregalli resoluut van tafel geveegd, volgens de Yamaha baas zullen de inmiddels getekende contracten met Maverick Viñales en Fabio Quartararo in geen geval teruggedraaid, ontbonden of de ingangsdatum met een jaar verlengd gaan worden.

Het enige dat op dit moment kans van slagen lijkt te hebben is dat de MotoGP coureurs het in 2021 zullen moeten doen met 2020 materiaal. Op dit moment geldt er al een stop op de ontwikkeling van zowel motorisch gebied als ook op het gebied van de aerodynamica voor dit seizoen, en dit lijkt gehandhaafd te blijven tot op het moment dat de ontwikkeling voor de 2022 machines van start zal gaan. Het woord is echter aan de heren van de Grand Prix Commissie, zij hebben het laatste woord als het gaat om het wijzigen van de reglementen.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App