MotoGP: Espargaro en Smith; laatste jaar bij Tech3?

75

Pol Espargaro en Bradley Smith beginnen met de nodige druk aan het nieuwe seizoen. Yamaha racedirecteur Lin Jarvis is duidelijk over het Tech3 duo. In 2017 is het niet waarschijnlijk dat zij nog bij Tech3 rijden.

Naast het Movistar Factory Yamaha Racing Team heeft Yamaha met het door Herv&eacute; Poncheral geleidde Tech3 Yamaha Team nog een door de fabriek ondersteund team in het MotoGP Wereldkampioenschap. Het team geldt in eerste instantie als opleidingsteam voor het offici&euml;le fabrieksteam. <p><br /> </p> <p>Bradley Smith en Pol Espargaro krijgen ook in 2016 het vertrouwen van het team. Voor Smith wordt het zijn vierde en voor Espargaro wordt het zijn derde seizoen bij het Franse Yamaha Team. Yamaha racedirecteur Lin Jarvis vindt dat beiden ook hun plaats in het team verdienen. Bradley Smith vanwege zijn prestaties en Pol Espagaro vanwege zijn talent en potentieel.</p> <p><br /> </p> <p>Enkele weken geleden hebben we in een uitgebreid verhaal de carri&egrave;re van Bradly Smith belicht. De Brit kende in 2014 een bijzonder moeizaam seizoen waarin hij werd overvleugeld door zijn &ldquo;Rookie&rdquo; teamgenoot Pol Espargaro. Smith heeft sindsdien een ware metamorfose ondergaan en heeft veel en hard aan zichzelf gewerkt om tot betere prestaties te komen. Die metamorfose leidde tot een goed 2015 seizoen waarin Smith de zesde plaats in de eindstand wist te behalen en tijdens de, door de weersomstandigheden, vreemd verlopen Grand Prix van San Marino met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn MotoGP carri&egrave;re wist te veroveren. Daarnaast won de Brit samen met zijn teamgenoot en Katsuyuki Nakasuga&nbsp;de 8 uren van Suzuka, een overwinning die bij alle Japanse fabrieksbazen hoog in het vaandel staat.</p> <p><br /> </p> <p>Pol Espargaro werd in 2014 naar het team gehaald als &eacute;&eacute;n van de grote jonge talenten van deze tijd. Espargaro debuteerde in het seizoen 2014 uitstekend met een zesde plaats in de eindstand maar kende een duidelijk minder tweede seizoen waarin de Spanjaard niet verder wist te komen dan een negende plaats in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>De jongste van de Espargaro broers, Aleix rijdt voor Suzuki, werd algemeen gezien als de meest getalenteerde van de twee. Opgegroeid in Granollers, onder de uitlaatgassen van het Barcelona circuit, kregen de broers het racen als het ware inademend mee.</p> <p><br /> </p> <p>De Grand Prix carri&egrave;re van Pol start in 2006 met een 125cc wildcard op zijn thuiscircuit in Barcelona. De net 15 jaar geworden Pol rijdt in deze Grand Prix met een 13e plaats direct in de punten. Halverwege het seizoen wordt Espargaro ingelijfd door het Campetella Racing Junior Team waarbinnen hij de, wegens tegenvallende resultaten, aan de kant geschoven Andrea Iannone gaat vervangen. Het kan verkeren.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de Grand Prix van Tsjechi&euml; neemt Espargaro voor het eerst plaats op de Derbi waarmee hij het seizoen verder afmaakt. Tijdens de laatste race van dat seizoen, op het circuit van Valencia, finisht Pol met een zesde plaats voor de eerste keer in zijn carri&egrave;re in de top tien. In de eindstand van het kampioenschap vinden we Espargaro dan terug op de 20e plaats.</p> <p><br /> </p> <p>Het seizoen 2007 blijft Pol bij Campetella en wordt negende in de eindstand van het kampioenschap. Tijdens de Portugese Grand Prix beklimt hij, met een derde plaats, voor het eerst het podium. Ook het seizoen 2008 reed Espargaro voor het team dat inmiddels is omgedoopt tot het Belson Derbi Team. Ondanks zijn alom erkende talent komt Pol opnieuw niet verder dan een negende plaats in de eindstand. Tegenover twee tweede en &eacute;&eacute;n derde plaats staan simpelweg veel te veel nulscores om hogere ogen te kunnen gooien in het kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het seizoen 2009 stapt Espargaro over naar het Derbi Racing Team. De slogan &ldquo;om als eerste te kunnen finishen moet je eerst finishen&rdquo; werd wat beter in de oren geknoopt en dat leidde tot een vierde plaats in de 125cc eindstand met onder meer twee overwinningen in de GP&rsquo;s van Indianapolis en Portugal. De Espargaro Derbi combinatie bleef ook in 2010 in stand waarin Pol lang meedeed in de strijd om de titel.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de voorlaatste Grand Prix van dat seizoen in Portugal vergooide Espargaro zijn titelkansen door een verkeerde gok met de banden. In de door regendruppels afgevlagde en vervolgens herstartte race koos Pol voor regenbanden en dat pakte verkeerd uit. Marc Marquez won die race nadat hij door een val in de verkenningsronde vanaf de laatste plaats had moeten starten. Pol werd in die race slechts negende waarmee zijn kansen op de titel verkeken waren.</p> <p><br /> </p> <p>In 2011 volgde voor de jongste Espargaro de overstap naar de Moto2 klasse. Pol kende de nodige aanpassingsproblemen wat wederom leidde tot veel nulscores in de eerste seizoenshelft. Na een tweede plaats in Indianapolis verdwenen de nulscores echter en de daaropvolgende zes races eindigde Pol in de punten. Het seizoen werd afgesloten op een dertiende plaats direct achter broer Aleix die door het seizoen heen &eacute;&eacute;n punt meer had weten te veroveren dan Pol.</p> <p><br /> </p> <p>Het seizoen 2012 bracht de doorbraak in de Moto2 klasse. Het 2012 Moto2 seizoen staat bij velen nog in de herinnering vanwege de strijd tussen Pol Espargaro en Marc Marquez. De beide Spaanse haantjes wilden heel nadrukkelijk victorie kraaien en dat leidde tot bikkelharde gevechten op de baan en ook verbaal naast de baan.</p>







Marquez kwam als overwinnaar uit die strijd en veroverde de wereldtitel. Pol moest met elf podiumposities waarvan vier overwinningen genoegen nemen met de tweede plaats. In 2013 stapte Marquez over naar de MotoGP en maakte daarmee de weg vrij voor de eerste wereldtitel van Pol Espargaro. Die titel kwam er ook maar makkelijk ging het niet. Scott Redding vertrok als leider in de tussenstand naar de drie overzeese races. De Brit vergooide echter zijn kansen door twee nulscores op rij in Australi&euml; en Japan waardoor Pol Espargaro met twee keer winst de titel veilig wist te stellen. <p><br /> </p> <p>Na de Moto2 wereldtitel volgde in 2014 de logische overstap naar de MotoGP klasse. In zijn debuutseizoen verraste Espargaro met een zesde plaats in de eindstand. Pol was in de meeste races de beste satellietrijder en kon ook diverse keren offici&euml;le fabrieksrijders als Andrea Dovisioso en Dani Pedrosa het vuur stevig na aan de schenen leggen. Uiteraard werd Pol Espargaro gekroond tot &ldquo;Rookie of the year&rdquo;.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Zijn debuutseizoen leverde de nodige verwachtingen op voor het seizoen 2015 maar in het afgelopen seizoen liep het duidelijk minder met Pol. Daar waar teamgenoot Bradley Smith een duidelijke stap voorwaarts wist te maken bleven de prestaties van Pol achter bij de verwachtingen. Van de 13 keer dat beide rijders samen aan de finish kwamen toonde Smith zich 10 keer de sterkere.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het seizoen 2016 zal het anders moeten. Lin Jarvis verklaarde tegenover Speedweek.com dat hij nog steeds vertrouwen heeft in beide rijders maar Jarvis noemt het komende seizoen ook het seizoen van de waarheid voor beide rijders.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Bradley rijdt bij ons vanwege zijn prestaties. In de drie seizoenen dat hij nu bij ons rijdt heeft hij zich goed ontwikkeld. Hij heeft zichzelf beter onder controle waardoor het aantal valpartijen is afgenomen. Bradley heeft hard aan zichzelf gewerkt waardoor zijn resultaten beter zijn geworden. Hij is afgelopen seizoen als zesde ge&euml;indigd in de eindstand en was daarmee beste satellietrijder waardoor hij zijn plaats binnen het Tech 3 team absoluut verdient.</p> <p>Pol heeft een nieuw contract getekend bij het Tech3 team vanwege het potentieel wat wij in hem zien. Het afgelopen seizoen was qua prestaties duidelijk minder dan het seizoen 2014. We geloven echter in zijn talent maar hij zal zich wel verder moeten ontwikkelen en zijn prestaties moeten verbeteren. Hij moet zijn instelling ten opzichte van de sport veranderen. Pol is zonder twijfel een talent een is ook een positief ingesteld type. Komend seizoen moet hij echter presteren om in aanmerking te komen voor een plaats bij een topteam. Hij verdient op dit moment echter zeker zijn plaats in het Tech3 team voor het komende seizoen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Pittige woorden van Jarvis aan het adres van de beide rijders. De Yamaha racedirecteur geeft verder ook toe dat er gedurende het seizoen 2015 is gekeken naar andere rijders voor het Tech3 team.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik moet zeggen dat we wel degelijk gekeken hebben naar andere rijders. We hebben ons afgevraagd wie er in staat zou zijn om Pol of Bradley te vervangen binnen het Tech3 team. Het was voor ons echter nog een jaar te vroeg om serieus over andere rijders na te denken. Voor Bradley en Pol wordt dit seizoen echter heel belangrijk. Het is voor hen zowel een risico als een kans.</p> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>Het risico bestaat uit het feit dat zij beiden op een hoog niveau zullen MOETEN presteren. De kansen zitten in het feit dat als zij dat doen er voor 2017 diverse kansen zijn binnen de fabrieksteams. Veel contracten van rijders bij de fabrieksteams lopen eind 2016 af en niemand weet op dit moment of er rijders gaan stoppen en of er contracten niet verlengd gaan worden. De kans dat Bradley en Pol ook in 2017 nog voor Tech3 zullen rijden acht ik klein. Zij zullen dan moeten overstappen naar een ander team of bij uitstekende prestaties mogelijk kunnen doorschuiven naar ons fabrieksteam.&rdquo;</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span> <p> </p> <div><br /> </div> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>