HomeMotoGPMotoGP: Ducati slaagt waarin Honda en Yamaha vooralsnog falen

MotoGP: Ducati slaagt waarin Honda en Yamaha vooralsnog falen

Onlangs werd officieel bekend gemaakt dat Yamaha in navolging van Honda en Ducati een volledig seamlees gearbox zal gaan inzetten. Deze technologische innovatie is echter net als bij Honda voorlopig alleen beschikbaar voor het fabrieksteam. Ducati pakt het anders aan en heeft zelfs het Avintia team al met het veelbesproken systeem laten rijden.

<p>De veelbesproken seamless gearbox deed in 2011 zijn intrede binnen het Repsol Honda team, toen werd het nog als illegaal gezien aangezien ze hiermee het verbod op een dubbele koppeling omzeilden, de versnellingsbak was echter legaal en mocht blijven. Korte tijd later volgde Ducati met een seamless gearbox in de Desmosedici GP11 en vervolgens was het wachten op Yamaha.</p> <br /> <p> We zijn nu inmiddels in 2015 en eindelijk denkt Yamaha dat de door hun volledige seamless gearbox nu goed en betrouwbaar genoeg is om fabrieksrijders Valentino Rossi en Jorge Lorenzo er mee te laten rijden. Satellietrijders en &lsquo;Open&rsquo; klasse rijders hoeven er echter nog niet op te rekenen dat ze binnenkort ook hun Yamaha is uitgerust met een dergelijk schakelsysteem, hetzelfde geld vooralsnog ook voor de Honda satelliet coureurs want vooralsnog zullen alleen de twee Repsol Honda rijders er mee rijden.</p> <br /> <p> Een van de redenen is dat het volgens Honda en Yamaha lastig of zelfs onmogelijk is om de seamless gearbox goed te laten werken met de standaard software die in de &lsquo;Open&rsquo; klasse momenteel verplicht is. Ducati is er echter in geslaagd om een seamless gearbox te ontwikkelen die of geen speciale software nodig heeft, of die een door Ducati aangevraagde update voor de standaard ECU nodig heeft. Elk team of fabrikant kan een dergelijke update aanvragen welke na goedkeuring ingebouwd kan worden door de technici van Magneti-Marelli.</p>

<p>Naar nu blijkt rijdt het Avintia Ducati team al sinds hun debuut met de Desmosedici in Aragon met een seamless gearbox. Dit is echter geen volledige versie maar een uitvoering waarbij het opschakelen van de tweede naar de zesde versnelling naadloos verloopt. Het is dus nog niet de hoogwaardige technologie die in de fabrieks Ducati&rsquo;s zit maar de Italiaanse fabrikant heeft wat dit betreft dus wel een voorsprong op Honda en Yamaha.</p> <br /> <p> Niet geheel toevallig was Hector Barbera verreweg de snelste &lsquo;Open&rsquo; klasse rijder tijdens de tweede MotoGP test op het Sepang International Circuit. De Spanjaard was slechts 1,1 seconde langzamer dan Marquez maar daarentegen wel 1,3 seconde sneller dan de eerstvolgende coureur in de &lsquo;Open&rsquo; klasse.</p> <br /> <p> MotoGP herintreders Aprilia en Suzuki zijn overigens van plan om in de loop van het 2015 seizoen de seamless gearbox te introduceren.</p> <br /> <br /> <strong>Seamless gearbox:</strong><br /> Iedere keer als je van versnelling wisselt, onafhankelijk van hoe snel je rijdt en of je nu wel of geen gebruik maakt van de koppeling, haal je de motor uit de versnelling en cre&euml;er je een onderbreking in de vermogensafgifte alvorens de volgende versnelling is ingeschakeld. Simpel gezegd heb je hem een momentje in de vrijstand staan en draait de motor een moment loos. Als je accelereert, betekent het dat de acceleratie een klein moment stopt en weer verder gaat als de volgende versnelling aangrijpt. Als je terugschakelt, verlies je op dezelfde manier een stuk van het remmend vermogen van het motorblok. Op straat is het gemakkelijk om met wat handig gebruik van de koppeling en het gas over deze dipjes in de vermogensafgifte te glijden, maar daarmee los je het basisprobleem niet op. Op het circuit tellen die momenten zonder vermogen toch op, resulterend in een aanzienlijk lagere gemiddelde snelheid. Seamless shift-transmissies lossen dit probleem op door te schakelen zonder ook maar &eacute;&eacute;n moment het vermogen van het achterwiel te halen.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig