Claudio Domenicali, directeur van Ducati Corse, greep de gelegenheid om de bij het Wrooom evenement verzamelde journalisten meer uitleg te geven over de technische details van de nieuwe Desmosedici GP8.
"Onze motor voor 2008 is een evolutie van het model van 2007," verklaarde Domenicali. "Wat hadden we anders kunnen doen? Er was bijna niets verkeerd aan die motor. Voor wat betreft het rijwielgedeelte is het nieuwe frame lichter met een geoptimaliseerde wring- en buigstijfheid om zo de minimale chattering, waar we vorig jaar soms last van hadden, op te lossen. De geometrie van de achtervering is ook aangepast om zo het pompende effect, wat we op een aantal circuits en onder speciale omstandigheden ondervonden, te verminderen."
"Met betrekking tot het motorblok hebben we aan twee punten gewerkt," vertelde de Ducati baas. "Ten eerste, prestatie. We hebben een aantal modificaties uitgevoerd om de wrijving te minimaliseren en zo wat meer vermogen te verkrijgen zonder het benzineverbruik te beïnvloeden. Daarnaast hebben we gewerkt aan berijdbaarheid. Met andere woorden, de reactie van het motorblok op de acties van de rijder. We hebben dit punt aangepakt om zo een ‘vollere’ reactie van het blok te krijgen, vooral in het middengebied, en het langer aan kunnen houden van het topvermogen."
"Tot slot hebben we met betrekking tot de elektronica een aantal sensors en actuatoren aangepast om zo de betrouwbaarheid en dus ook de veiligheid te verhogen. Een van de voornaamste redenen van onze race activiteiten is het ontwikkelen van technologie die overgedragen kan worden op productie motoren, de veiligheid te verbeteren en ze leuker te maken om mee te rijden. Elektronica speelt hier een grote rol in."