MotoGP: De reacties na afloop van eerste MotoGP testdag in Sepang

43

#SepangTest – De kop is eraf. De eerste MotoGP testdag van het jaar 2016 zit erop en als deze testdag de voorbode is van het nieuwe seizoen is er nauwelijks iets nieuws onder de zon. Lorenzo het snelst voor Rossi en Pedrosa. Enige dissonant tot nu toe is Marc Marquez die niet verder wist te komen dan de zevende plaats.

<p>Het intro van dit verhaal is er uiteraard &eacute;&eacute;n met een knipoog. Op basis van een eerste testdag zware conclusies trekken gaat veel te ver. We weten simpelweg onvoldoende met welke idee&euml;n, gedachten en programma&rsquo;s de diverse teams hun rijders tijdens deze eerste dag de baan hebben opgestuurd. </p> <p><br /> </p> <p>Toch is het opvallend dat de beide Movistar Yamaha rijders direct weer vooraan staan. Yamaha heeft de afgelopen twee maanden meermaals aangegeven een achterstand te verwachten omdat zij zich tot en met de laatste race van het 2015 seizoen op het circuit van Valencia uitsluitend konden focussen op de strijd om de wereldtitel. Lorenzo en Rossi waren daarin nog de enig overgebleven kanshebbers.</p> <p><br /> </p> <p>Van die achterstand is tijdens de eerste dag op Sepang in elk geval niets gebleken. Jorge Lorenzo draaide met afstand de snelste tijd gevolgd door teamgenoot Valentino Rossi die een fractie sneller was dan Dani Pedrosa, Danilo Petrucci en Andrea Iannone. Marc Marquez moest genoegen nemen met een zevende plaats op deze eerste dag direct achter Hector Barbera die er met de Avintia Ducati keurig bij staat.</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo had, ondanks wat lichamelijke klachten, weinig moeite met de Maleisische hitte. Met zijn bekende vloeiende rijstijl reed de regerend wereldkampioen naar een bijzonder knappe 2&rsquo;00.684. Zijn tijd was maar 0.078 seconde langzamer dan de snelste raceronde van afgelopen jaar op dit circuit. Het was ook niet zomaar &eacute;&eacute;n vliegende ronde van de regerend wereldkampioen. Lorenzo reed drie ronden in de 2&rsquo;00 en daarnaast nog vier ronden in de 2&rsquo;01. De rest, met Rossi voorop, moest op respectabele afstand passen. Rossi wist gedurende deze eerste dag maar &eacute;&eacute;n ronde in de 2&rsquo;01 te rijden.</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo was uiteraard tevreden met deze eerste dag al gaf hij wel aan dat hij niet volledig fit was waardoor hij geen lange stints kon rijden:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik ben heel blij met en ook verbaasd over het gevoel dat ik vandaag had met de Michelin banden. Ik kon de rondetijden relatief gemakkelijk rijden en elke keer als we naar buiten gingen wisten we dingen aan de motor te verbeteren. We leren de elektronica beter en beter kennen en die elektronica past verwonderlijk goed bij de Michelin banden. Ik ben heel blij met de resultaten want Sepang is altijd een moeilijk circuit voor mij geweest. Ik heb afgelopen nacht, door de jetlag, maar twee uur geslapen en ik heb wat last van mijn keel waarvoor ik antibiotica slik. Mijn fysieke gesteldheid is daardoor niet perfect maar ik kan prima een stint van twee of drie ronden rijden. Helaas ben ik niet fit genoeg om langere stints te rijden.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Teamgenoot Valentino Rossi wilde ook graag laten zien dat het vanaf nu weer serieus back in business tijd is. Na de nodige ronden om weer te wennen aan de motor werd de focus gelegd op het testprogramma waarin diverse set-up instellingen voor de motor waren opgenomen. Dat programma werd in de 55 ronden die Rossi vandaag aflegde nagenoeg geheel volgens schema afgewerkt. Met een snelste ronde van 2&rsquo;01.717 prijkte de Italiaan aan het eind van deze eerste testdag op de tweede plaats. Zijn achterstand op teamgenoot Lorenzo is echter meer dan een seconde en dat vindt Rossi veel te veel.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het gat met Lorenzo is veel te groot maar het moet worden gezegd dat hij vandaag de sterkste was van allemaal en direct een heel goed ritme had. De andere kant van het verhaal is dat mijn positie goed is en dat we veel hebben gewerkt aan de motor. Het is nog maar de eerste dag en wat feitelijk telt is de stand na drie dagen. We hebben echter nog veel dingen te doen voordat we daar zijn. Ik ben op zich tevreden omdat de elektronica op dit moment al aardig goed functioneert. We zitten zeker nog niet op het niveau van vorig seizoen maar het werkt goed genoeg om de motor fatsoenlijk te kunnen rijden. Het is me verder opgevallen dat de Michelin voorband een stuk verbetert is. Hierdoor is het gevoel tijdens het rijden een stuk dichter bij dat van vorig jaar gekomen. Voorband en elektronica waren de belangrijkste problemen en op beide gebieden is veel vooruitgang geboekt. We hadden drie motoren tot onze beschikking waarbij ook de motor van vorig jaar. Met die motor hebben we de eerste paar ronden gereden waarna we zijn gaan werken met de twee 2016 motoren. Ik reed mijn snelste tijd met de motor die het dichtst staat bij het 2015 model maar de keuze is nog steeds fifty-fifty ook omdat ik te weinig tijd had om de andere motor te proberen. Morgen gaan we verder en de eerste opdracht wordt een keuze te maken tussen de twee verschillende 2016 types. Daarvoor moeten we de verschillen eerst nog wat beter leren begrijpen.&rdquo;</p> </blockquote>







<p>Het Repsol Honda duo Dani Pedrosa en Marc Marquez vonden we na de eerste dag terug op de plaatsen drie en zeven. Marquez was uiteraard niet tevreden maar hij maakt zich nu nog niet druk om de mindere positie en tijd. Pedrosa was ook zeker niet tevreden met het gevoel en gaf aan dat er nog veel werk te doen is om juist daar de nodige verbetering in te vinden. </p> <p>&nbsp; </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>&ldquo;We moesten vandaag hard werken aan diverse zaken. Het positieve is dat Honda dat weet en dat zij ook in Japan hard werken aan diverse dingen. Met mijn ervaring heb ik vandaag zoveel mogelijk informatie verstrekt op vrijwel alle mogelijke gebieden. Ik hoop dat we deze test kunnen afsluiten met een beter gevoel dan ik vandaag had. We moeten ook nog verder testen met de Michelin banden. Ze zijn in elk geval een stuk beter als in Valencia maar we moeten nog wel het nodige doen om het gevoel met de banden te verbeteren. We gaan de komende dagen door met hard werken en proberen ons te verbeteren. We zagen vandaag dat Jorge Lorenzo zeer snel onderweg was en we weten waar we naartoe moeten.&rdquo;</p> <p> </p> <p> </p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Opvallend was verder de vierde plaats van Octo Pramac Yacknich Ducati rijder Danilo Petrucci. De Italiaan komt, net als zijn teamgenoot Scott Redding, komend seizoen uit op een Ducati GP15 en is bijzonder tevreden met de motor na deze eerste testdag van 2016.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>&ldquo;Ik ben bijzonder blij met deze eerste testdag. Het gevoel was direct vanaf de eerste run goed en we hebben gedurende de dag goed gewerkt. Ik had vanmiddag wel de nodige moeite om mijn tijden vanuit de ochtend te kunnen verbeteren maar we hebben inmiddels ontdekt waardoor dat kwam zodat ik met vertrouwen uitkijk naar de dag van morgen. Ik was vandaag een beetje nerveus omdat de verwachtingen best wel hoog waren. Het was belangrijk om het ijs te breken en ik kan niet wachten om morgen weer op de motor te stappen. Ik wil morgen opnieuw snel en constant zijn.&rdquo;</p> <p> </p> <p> </p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>De rijders van het Ducati fabrieksteam hebben zich vandaag net als de meeste andere rijders voornamelijk bezig gehouden met de nieuwe elektronica en de nieuwe banden. Iannone en Dovizioso maakten voor het verzamelen van data vooral nog gebruik van de GP15 motor en reden slechts een paar ronden op de nieuwe 2016 motor. Iannone klasseerde zich vandaag op de vijfde plaats.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>"Ik moet zeggen dat het vandaag heel goed ging. Ik zat voor het eerst in twee maanden weer op de motorfiets en ik zat de hele dag dicht bij de toppers. Vandaag hebben we niet iets groots gewijzigd of de fiets volledig op zijn kop gezet. We hebben ons alleen maar gericht op het proberen te begrijpen hoe het beste te halen uit de elektronica en de Michelin banden. Dat is de manier waarop we moeten blijven werken. We hebben nog twee dagen de tijd om vooruitgang te boeken en het in detail leren begrijpen van de nieuwe Desmosedici GP. Vandaag hebben we slechts een paar ronden gereden met deze nieuwe fiets, maar voor het moment zijn we tevreden."</p> <p> </p> <p> </p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Er wordt met bijzondere belangstelling uitgekeken naar de dag van morgen. Casey Stoner zal voor het eerst sinds hij eind 2012 stopte met zijn actieve wegrace carri&egrave;re weer het asfalt opgaan met de huidige MotoGP toppers. Het wordt bijzonder interessant om te zien of de inmiddels 30-jarige Australi&euml;r nog mee kan komen met de kop van het veld. Het feit dat Ducati het testprogramma van Stoner afgelopen zaterdag plotseling omgooide doet vermoeden dat de roden en Stoner zelf dat gevoel wel degelijk hebben.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Uiteraard houdt Racesport.nl u op de hoogte van alle ontwikkelingen op de dag van morgen en ook overmorgen wanneer de test op het circuit van Sepang wordt afgerond. Aanstaande donderdag wordt vervolgens op het circuit van Sepang gestart met diverse werkzaamheden waaronder het vernieuwen van aan aantal grindbakken, uitloopstroken en een compleet nieuwe asfaltlaag.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><strong><em>Handige links MotoGP test Sepang:</em></strong></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1JTyQFr" target="_blank">Uitgebreid fotoverslag</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1NL7RXf" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> </ul> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <p> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>