HomeMotoGPMotoGP: De MotoGP debutanten over hun race in Qatar

MotoGP: De MotoGP debutanten over hun race in Qatar

Voor vier rijders was de eerste MotoGP race van het 2015 seizoen nog iets bijzonderder, voor hen was het namelijk hun allereerste MotoGP wedstrijd ooit. Zowel Jack Miller, Loris Baz, Maverick Vi–ales als ook Eugene Laverty kenden allemaal hun problemen gedurende de race, hun verhaal na afloop.

<p>Na diverse tests in Valencia, Sepang en Qatar waarin de nieuwkomers in de MotoGP klasse alvast de eerste kneepjes van het rijden in de koningsklasse konden leren was het op 29 maart zo ver, hun eerste MotoGP raceweekend gin van star.</p> <br /> <p>Toen zondagavond de start-finish lichten op groen gingen was het LCR Honda coureur Jack Miller die de beste start had, de Honda coureur kwam na de eerste ronde op de twaalfde plaats door maar de Australi&euml;r zakte door een aantal foutjes weer terug naar de staart van het veld. Miller kwam vervolgens vanaf de voorlaatste plaats langzaam weer iets naar voren waarbij hij eerst Alex de Angelis, daarna Loris Baz, Mike di Meglio en Eugene Laverty wist te passeren. Miller reed op dat moment op de negentiende plaats en had Karel Abraham voor zich rijden. In de laatste ronde deed de Australi&euml;r nog een poging de Tsjech in te halen maar schoof daarbij onderuit, een val waarbij hij tot overmaat van ramp ook Abraham meenam. &nbsp;&nbsp;</p> <br /> <p> Athina Forward Racing rijder Loris Baz kreeg al snel in de race problemen met zijn banden en zocht in de achtste ronde de pits op. Het team besloot nieuwe banden te monteren omdat de Fransman de nodige ervaring op te laten doen en de nodige kilometers te kunnen maken. Baz vervolgde met drie ronden achterstand zijn race en kwam als twee&euml;ntwintigste en laatste over de finish.</p> <br /> <p> Ook Eugene Laverty kende problemen maar dan van elektronische aard. De Noord Ier probeerde volgens eigen zeggen om de problemen heen te rijden maar kon daardoor geen vuist maken richting de andere rijders en wist daardoor uiteindelijk niet verder te komen dan de achttiende plaats.</p> <br /> <p>Maverick Vi&ntilde;ales kwam na de eerste ronde als zestiende door maar kreeg vervolgens problemen met de elektronica, waaronder de tractioncontrol. De Suzuki coureur zakte hierdoor terug naar de voorlaatste plaats maar wist daarna ondanks de problemen nog wel weer een aantal plaatsen naar voren te komen. Met nog vijf ronden te gaan was Vi&ntilde;ales aan gekomen op de zestiende plaats nadat hij Nicky Hayden had weten te passeren. Stefan Bradl en Hector Barbera reden op dat moment voor hem en in de laatste ronde wist hij deze twee Open Klasse rijders te passeren om zo als veertiende pover de finish te komen en zo zijn eerste twee WK punten als MotoGP coureur te pakken.</p>

<blockquote><strong>Maverick Vi&ntilde;ales</strong> &ndash; 14e: &ldquo;Het was een geweldige ervaring! Racen met de toprijders in de MotoGP klasse is iets ongelofelijks en ik ben zeer blij dat ik die ervaring nu heb. De race was een beetje vreemd, vlak na de start had ik wat problemen met de elektronica en had ik minder tractiecontrole, ik moest dus op mijn pols vertrouwen, maar de machine deed het verder goed dus ik besloot te blijven rijden en het lukte om de race uit te rijden en twee punten te pakken. Dit was ons doel dus ik ben tevreden. We weten waar we verbetering moeten zoeken en we weten wat er deze race mis is gegaan, we kunnen er dus aan werken en hopelijk in de volgende race effectiever zijn.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Eugene Laverty</strong> &ndash; 18e: &ldquo;Helaas had ik vanaf het begin van de race een elektronisch probleem en kon ik niet rijden zoals ik had gehoopt. Ik verloor veel tijd vergeleken met mijn ronden in de rest van het weekend. Dit was niet hoe ik mijn MotoGP debuut voor ogen had maar ik heb in ieder geval de race uitgereden. Ondanks de tegenslag heb ik me geprobeerd aan te passen. Afgezien van de race moeten we positief blijven, we hebben gedurende het weekend veel progressie geboekt, dat moeten we meenemen naar Austin en ons dan verder verbeteren.&rdquo;<br /> <strong><br /> Loris Baz</strong> &ndash; 22e: Ik had geen goede start maar ik wist dat weer snel goed te maken en begon in de buurt van de punten te komen. Helaas begon ik na een paar ronden grip aan de voorkant te verliezen en werd de motor moeilijker te berijden. Ik wilde geen onnodig risico nemen en kwam naar de pits voor nieuwe banden. Erg jammer want ik zat dicht bij de punten en met de nieuwe banden reed ik hetzelfde tempo als degenen die voor de top 15 vochten. Over het algemeen gezien was het een goed weekend, ik heb veel geleerd en veel informatie voor de race in Austin gekregen.&rdquo; &nbsp;<br /> <strong><br /> Jack Miller</strong> – DNF: &ldquo;Het was een moeilijke race voor ons. We hadden een goede start en het ging vrij goed maar daarna maakte ik een paar foutjes en begon ik krampachtig te rijden. Ik wist mezelf te herpakken toen we bijna laatste waren, daarna ben ik aan de slag gegaan en heb ik het gat naar de andere Open klasse motoren weten te verkleinen. Het ging echt goed, ik wist twee rijders te passeren en kwam toen bij Abraham te rijden. Ik had toen teveel haast om hem voorbij te gaan en was ineens de voorkant kwijt, helaas tikte ik ook Abraham onderuit. Het gebeurde in de laatste ronde waardoor het erg jammer was dat ik mijn eerste race niet uit kon rijden maar we hebben veel geleerd en ik kijk er naar uit om het leerproces in Austin te vervolgen.&rdquo; &nbsp;<br /> </blockquote><br /> <br /> <br /> <a href="http://bit.ly/1Bp6tDO" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen MotoGP Qatar</a><br /> <br /> <br /> <a href="http://bit.ly/1HRLrG6" target="_blank"> Fotoverslag Commercial Bank of Qatar Grand Prix </a><br /> <br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig