MotoGP coureurs reageren op Viñales-tragedie: “We zijn minuten stilte zat”

10090
Jack Miller | foto© motogp.com

Op donderdag voorafgaand aan de Amerikaanse Grand Prix op het Circuit of the Americas in Texas vond de gebruikelijke ‘media-dag’ plaats. Uiteraard werd hier de nodige aandacht besteed aan het derde noodlottige incident in vier maanden tijd waarbij de MotoGP coureurs hun gevoelens niet onder stoelen of banken staken. 

In de nasleep van het incident afgelopen zaterdagmiddag op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto, waarbij World Supersport 300 coureur Dean Berta Viñales om het leven kwam, is al veel gezegd en geschreven. Maverick Viñales zal er komend weekend niet bij zijn op het Circuit of the Americas, Dean Berta Viñales was namelijk zijn vijftien jaar oude neefje. De Spanjaard kon niet alleen op steun rekenen van zijn nieuwe werkgever Aprilia maar ook zijn concurrenten in de MotoGP klasse lieten weten het volledig te begrijpen, te respecteren en de hele Viñales familie en verdere naasten een hart onder de riem te steken.







Het feit dat dit al het derde dodelijke incident is tijdens een officieel Dorna / FIM evenement wijst erop dat het geen toeval meer is, en dat er dringend actie moet worden ondernomen. In mei kwam Moto3 coureur Jason Dupasquier om het leven op het Autodromo del Mugello nadat hij in de kwalificatie werd aangereden door een achterop komende coureur. Twee maanden later overkwam European Talent Cup coureur Hugo Millan hetzelfde op Motorland Aragón, in de race kwam hij ten val en kon een coureur daarachter hem niet meer ontwijken. Afgelopen week werd Dean Berta Viñales slachtoffer van eenzelfde crash in de eerste World Supersport 300 race van het weekend in Jerez.

Een aantal MotoGP coureurs greep het moment aan om hun mening te geven over de gebeurtenissen in de afgelopen maanden, vlak voordat er donderdagmiddag een minuut stilte werd gehouden op het Circuit of the Americas voorafgaand aan de vijftiende Grand Prix van het jaar.

Jack Miller: “De sport is de sport: het is hard en het is genadeloos. Het is ook een deel van de schoonheid ervan. Het is zo rauw. Aan het einde van de dag is het gevaarlijk, en deze dingen kunnen gebeuren. Er is geen makkelijke manier om er omheen te draaien of langsop te kijken, het is verschrikkelijk wat er gebeurt. Het is afschuwelijk dit jaar met zo veel jonge levens die verloren gaan. Kijk naar Dean, geboren in 2006 – het is niet lang geleden. De arme jongen heeft geen volledig leven kunnen leiden en dat is verschrikkelijk.

Er moet een grote stap worden gezet om te kijken naar de veiligheid, naar de manier waarop deze races verlopen. Dit kan zo niet doorgaan. Dit jaar was bijzonder slecht en dit kan zo niet doorgaan. Het kan niet zo zijn dat drie jonge kinderen in negen maanden tijd het leven verliezen. Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat ik het beu ben om naar de minuten stilte te gaan voor kinderen die zo jong waren.”

Aleix Espargaró: “We moeten brainstormen en proberen iets te verbeteren. Het grootste probleem zijn niet de drie doden van de afgelopen maanden, dat is al een groot probleem – het grootste probleem is waar we naartoe gaan. Dit is wat me zorgen baart. We hebben veel close racing in de kleinere klassen, de motoren zijn niet krachtig en ze zijn erg stabiel. Het is  dus niet moeilijk om er snel mee te zijn. We zien het bijvoorbeeld in de Moto3: voor mij is Pedro Acosta veel getalenteerder dan de andere rijders, maar hij kan niet wegrijden in de races. Dit is een duidelijk voorbeeld.

“Door super-close races te hebben zoals je die in kleine klassen in heel Europa ziet, zijn er een heleboel dingen die we kunnen bespreken om het te verbeteren. Hopelijk kunnen we met Dorna en alle MotoGP-rijders proberen om erover te brainstormen en het proberen te verbeteren. We kunnen de leeftijd verhogen, want in sommige klassen zijn ze nog wat jong, maar er is ook nog veel meer wat we kunnen doen.”

Alex Rins: “In het verleden heb ik het aan hen [de organisatoren] overgelaten. Natuurlijk als er dingen gebeuren in de loop van het jaar denk je er over na, maar ik dacht niet veel na. Maar nu, nu ik er wat meer over nadenk, moeten ze misschien iets anders doen. Die categorie [WorldSSP 300] is erg vergelijkbaar met Moto3: de motoren zijn allemaal zo close. In Moto2 of MotoGP gebeurt het ook, maar minder. Alle drie de momenten dit jaar was in een grote groep, die van Dean was in een grote groep. Misschien moeten we de motoren iets krachtiger maken. Het is moeilijk te zeggen, want in theorie als je de motor krachtiger maakt, kan de motor nog sterker zijn – maar we moeten iets anders doen.”

Pol Espargaró: “Het is supermoeilijk is om te zeggen dat iets zo snel en zo makkelijk is om het te verbeteren, want het is niet makkelijk en het is niet simpel. Ik ben het ermee eens dat we moeten kijken naar de jonge leeftijd van de rijders en hun gebrek aan ervaring, al is het werkelijke niveau van de competitie in die klassen torenhoog.

Als we de situatie willen verbeteren, is één ding voor mij misschien om de leeftijd te verhogen, [zodat] ze zich meer bewust worden van wat ze doen. Zelfs als ik denk dat ze super getalenteerd zijn. We moeten misschien het niveau van de motoren verhogen – ze zijn te traag en te slecht naar mijn mening.

In de 125cc herinner ik me dat de motoren vrij agressief en vrij sterk waren. Een coureur zonder goed ritme kon bijvoorbeeld in de race niet iemand volgen die een halve seconde sneller was, hij zou met een high-side crashen. Dit kwam door de moeilijkheidsgraad van de motor en het vermogen van de motor in laag toerental. Dus misschien zou dit ook een oplossing zijn. Maar zoals ik in het begin al zei, het is supermoeilijk, en wat ik zei zijn gewoon dingen die in mijn hoofd opkwamen. Ik denk dat je de situatie goed moet begrijpen en er goed over na moet denken.”

De MotoGP paddock kwam donderdagmiddag bijeen voor een minuut stilte voor Dean Berta Viñales | foto© motogp.com

Dit weekend racen zowel het MotoGP kampioenschap als het WorldSBK kampioenschap weer. De Grand Prix paddock is dit weekend neergestreken in de Verenigde Staten op het Circuit of the Americas, de WorldSBK paddock komt voor het derde weekend op rij in actie en is dit weekend in Portugal op het Autodromo Internacional do Algarve (Portimão).

 



Handige links Red Bull Grand Prix of The Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter