De MotoGP race op het TT Circuit Assen belooft zondagmiddag een spektakel te worden. De lay-out van het circuit en de lage bandenslijtage zorgen ervoor dat de coureurs hun banden niet hoeven sparen en de hele race volledig kunnen pushen.
Het zal zondagmiddag hoe dan ook een spectaculair moment worden als de MotoGP race om 14:00 uur begint met meer dan 100.000 toeschouwers op het TT Circuit Assen, voor het eerst sinds 2019. Echter voorspellen de MotoGP coureurs dat het een ander soort race gaat worden dan we de afgelopen tijd hebben gezien aangezien de combinatie van de huidige Michelin banden en de lay-out en het asfalt van het TT Circuit Assen goed lijken te werken. Er is veel grip maar de bandenslijtage is laag.
Dit betekent dat de coureurs veel minder berekenend hoeven te rijden en ze zich minder bezig hoeven houden met het sparen van de banden. Dit stelt ze in staat om er 26 ronden lang vol voor te gaan en 100% te pushen, in tegenstelling tot andere races. Of we zulk spektakel als in 2018 krijgen is misschien iets teveel gevraagd, maar als het ergens gaat gebeuren dan is het TT Circuit Assen daar wel het juiste circuit voor. Dat bleek al tijdens de eerste races van het weekend op zaterdagmiddag in de MotoE klasse en de Northern Talent Cup.
Aleix Espargaró: “Mijn tempo in FP4 was opvallend snel en de soft-compound achterband waarmee ik reed werd niet minder, ik heb denk ik wel tien ronden in de 1’32 gereden en dat was heel snel. Maar het lijkt erop dat de hard-compound achterband meer stabiliteit geeft, dat gaan we proberen in de warm-up. Ik denk dat Pecco [Bagnaia], Fabio [Quartararó] en ikzelf sneller zijn dan de rest maar dan heb je ook nog jongens zoals [Jorge] Martin en [Marco] Bezzecchi die het heel goed deden in de kwalificatie, dus ik zal zeker in de eerste paar ronden wat meer stress hebben. Maar dat is nou MotoGP.”
In de persconferentie legden we dit vraagstuk voor aan de top drie van de MotoGP kwalificatie en zei antwoordden het volgende.
Pecco Bagnaia: “In mijn geval ben ikzelf inderdaad de beperkende factor. Zonder gekheid, in FP4 was het inderdaad zo dat je iedere ronde sneller ging en je maar kunt blijven pushen; dat kan maar bij twee of drie circuits op de kalender. Op dit circuit [TT Circuit Assen] is er veel grip en tegelijkertijd niet zoveel bandenslijtage, hierdoor kun je pushen en de achterband laten glijden. Dit soort races zijn absoluut een stuk moeilijker want je kunt geen moment ontspannen, het is een andere manier van racen. Ik ben blij dat het zo is want ik wil graag volle bak pushen.”
Fabio Quartararó: “Ik zal 100% pushen vanaf de eerste tot en met de laatste ronde, misschien heb ik wel alle vijf weken van de zomerpauze nodig om er van bij te komen. Dit circuit is wat mij betreft één van de meest fysiek intense circuits op de kalender, maar het zal voor ons allemaal dezelfde situatie zijn. Ik voel me goed en ik denk dat ik er klaar voor ben dus zal ik alles geven.”
Jorge Martin: “Het zoals Fabio zegt de laatste race voor de zomerpauze dus we zullen 100% geven, daarna hebben we tijd om bij te komen. Normaal gesproken houd ik meer van het soort races waar je de banden een beetje moet managen en je ook jezelf een beetje kunt sparen, want mijn hartslag is altijd heel hoog. Maar na de races in Barcelona en de Sachsenering die behoorlijk veeleisend waren zijn we ook klaar voor deze race.”
De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie voor een twintig minuten durende warm-up sessie. De race over 26 ronden op het TT Circuit Assen gaat ‘s middags om 14:00 uur van start.
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter