De MotoGP coureurs kwamen donderdagavond samen in de paddock van het Circuit de Barcelona-Catalunya voor een bijzondere bijeenkomst. Na recente gebeurtenissen vonden de rijders dat het tijd was om te overleggen zonder tussenkomst van Dorna, de FIM, IRTA of een andere derde partij.
Het is tijdens een Grand Prix weekend vaste prik dat de MotoGP coureurs op vrijdagavond samenkomen in de vergaderruimte van IRTA voor de zogeheten ‘Safety Commission’. Hier mogen alle MotoGP coureurs bij aanwezig zijn en zij kunnen dan overleggen met Dorna, IRTA, FIM en MSMA over de veiligheid van het desbetreffende circuit of over andere zaken die op dat moment spelen. Sommige coureurs zijn heel trouw en zijn altijd aanwezig bij deze bijeenkomst, anderen komen sporadisch en sommigen hebben zelfs aangegeven niet meer te gaan omdat het wat hen betreft tijdverspilling is en ze als rijders toch niet gehoord worden.
Daarom viel het ons donderdagavond voorafgaand aan de Catalaanse Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya op dat ineens alle MotoGP coureurs zich meldden bij de IRTA trucks. Behalve de coureurs zelf was er niemand aanwezig van Dorna, IRTA, de FIM of een andere partij waardoor de nieuwsgierigheid uiteraard groeide. Na wat navraag te hebben gedaan werd het duidelijk dat de MotoGP coureurs samenkwamen naar aanleiding van de zaterdag van de Britse Grand Prix op Silverstone. Het regende toen ‘s ochtends hevig en er stond veel water op de baan waardoor velen liever hadden gezien dat de sessie werd onderbroken.
Op de vraag hoe de meeting op donderdagavond was reageerden de meeste coureurs aanvankelijk met “Welke meeting?” maar uiteindelijk wilden ze er toch iets over kwijt.
Pol Espargaró: “Het was goed om deze meeting te hebben. Het doel hiervan is niet om ‘tegen’ iets of iemand te zijn maar meer om onze verschillen als rijders niet tegen ons te laten werken. Het is belangrijk om over sommige onderwerpen op één lijn te zitten met elkaar. Het is goed om met elkaar te praten zonder dat daar andere partijen bij aanwezig zijn en in het midden zitten. We hebben direct tegen elkaar kunnen praten en dat was goed.”
Fabio di Giannantonio: “Het was een productieve bijeenkomst, het is de eerste keer dat we dit hebben gedaan. We hebben geprobeerd om iets meer naar elkaar toe te komen en over onze toekomst te praten. We hebben allemaal samen besloten om dit te doen, we zitten samen in een WhatsApp groep en hebben dit zo afgesproken. Deze WhatsApp groep begon heel serieus maar inmiddels wordt er al heel veel onzin in gestuurd, vooral door Jack [Miller] haha … ”
Aleix Espargaró: “Ik denk dat het nodig was om iedereen bij elkaar te hebben. Na de tweede vrije training in Silverstone waren we allemaal boos dat er geen rode vlag kwam vanwege de omstandigheden. Het was moeilijk om te overleggen met alle andere rijders en te vragen wat zij ervan vonden, zo kwam Marc [Márquez] die dag nog bij mijn motorhome. Het is goed dat we nu een WhatsApp groep hebben samen en de eerste bijeenkomst hebben gehad. We hebben niet over één speciaal onderwerp gesproken maar het is goed om zo te kunnen communiceren.”
Het is nu de vraag wat het vervolg is van deze rijdersgroep. Toen vorig jaar zonder enig overleg de Sprint race werd ingevoerd waren veel coureurs met stomheid geslagen en werd er veel gesproken over een rijdersvakbond. Tijdens een persconferentie op de Red Bull Ring vorig jaar werd dat voorgelegd aan Dorna CEO Carmelo Ezpeleta maar de Spanjaard reageerde fel en zei dat dat al bestond in de vorm van de Safety Commission. Tevens is de IRTA (International Race Teams Association) in de jaren 80 met eenzelfde doel in het leven geroepen maar daar lijken de belangen van coureurs zelf tegenwoordig niet meer echt behartigd te worden.
Zo zien we ook dat vooral in de lagere klassen dat het contract van coureurs in sommige gevallen zonder pardon verbroken kan worden, denk aan bijvoorbeeld Alonso López in 2021 en zeer recentelijk nog Sean Dylan Kelly. Wellicht dat een daadwerkelijke rijdersvakbond daarvoor ook een belangrijk signaal af kan geven.
Vooralsnog lijkt het doel van deze groep voornamelijk te zijn om met alle coureurs in de MotoGP klasse duidelijk te communiceren en de mogelijkheid te hebben om afspraken te maken. Of het bij de WhatsApp groep blijft of dat er een duidelijke stem richting partijen als Dorna, IRTA en de FIM kan gaan zal in de toekomst moeten blijken.
Hoe dan ook een interessante ontwikkeling en het geeft aan dat de coureurs niet helemaal tevreden zijn in de huidige MotoGP paddock …
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’