Komend weekend vinden de laatste twee testdagen voor de MotoGP klasse plaats voorafgaand aan het 2023 seizoen. Op het Autódromo Internacional do Algarve, waar twee weken later ook de eerste Grand Prix van 2023 wordt verreden, komen alle MotoGP coureurs in actie om de laatste voorbereidingen te treffen.
We hebben de Shakedown gehad, we hebben de Sepang Test gezien en we naderen het einde van het voorseizoen. De paddock heeft zich al verzameld bij het Autódromo Internacional do Algarve, het is de laatste kans voor het veld om zich te preparen voor het raceseizoen met slechts twee testdagen voor de 22 rijders en de 21 Grands Prix die voor ons liggen. Nog maar twee dagen van circuitactie resteren voor het veld om zich in te zetten voor het grootste seizoen ooit, met dit weekend weer motoren op de baan.
De test vindt plaats op 11 en 12 maart op het Autodromo Internacional do Algarve in Portugal. De normale circuitactie begint elke dag om 10:00 uur lokale tijd, 11:00 uur Nederlandse tijd en duurt tot 18:00 uur (19:00 NL tijd). Daarna is er van 18:00 tot 18:15 uur lokale tijd een sessie om proefstarts te maken, net als in Sepang.
Zoals gebruikelijk is er tijdens de sessies Live Timing te volgen op motogp.com, zodat je op de hoogte kunt blijven van wie waar zit, en veel andere informatie over hun rondetijden en verschillende runs. Vervolgens zal After the Flag elke dag vanaf 17:30 uur plaatselijke tijd tot 19:00 uur live zijn op www.motogp.com voor een groot aantal updates en verslagen vanaf het circuit. Pitlane-verslaggever Simon Crafar wordt opnieuw bijgestaan door Jack Gorst en de show in Barcelona wordt geleid door commentatoren en presentatoren Louis Suddaby en Neil Morrison. After the Flag zal alle actie analyseren en exclusieve interviews brengen met rijders en belangrijk personeel van de MotoGP paddock.
Ducati, VR46, Pramac en Gresini
Het Ducati Lenovo Team heeft misschien wel een grote stap gemaakt maar de tijden aan de top werden op twee van de drie dagen weggekaapt door het Mooney V46 Racing Team. Marco Bezzecchi, beginnend aan zijn tweede seizoen in de MotoGP klasse, was de snelste op dag 1 en tegen het einde van dag 3 was Luca Marini de snelste algemeen. Daarmee heeft Marini tot nu toe beide tests (Valencia en Sepang) afgesloten met de snelste rondetijd. De Ducati Desmocedici GP22, waarmee Bagnaia in november de wereldtitel op zijn naam schreef, is een zeer compleet pakket.
Het Ducati Lenovo Team zat Marini op de hielen, met regerend kampioen Francesco Bagnaia als tweede. Hij had nieuwe aerodynamica op beide motoren, maar gebruikte de neerwaartse luchthappers in plaats van de “ground-effect” zijkuipen aan het einde van de test, terwijl nieuwe teamgenoot Enea Bastianini er één had met de neerwaartse luchthappers en één met de “ground-effect” zijkuipen. Bastianini had ook enkele onheilspellende woorden nadat hij de test als vierde eindigde en zei dat ze nog maar op 70-75% van het potentieel van de nieuwe motor zaten. Volgens Ducati Lenovo Team Manager Davide Tardozzi zullen de details van die nieuwe motorfiets in Portimão volledig worden uitgewerkt, met name wat betreft aerodynamica.
Bij Prima Pramac Racing was vooral Jorge Martin uitgesproken over de stap voorwaarts met de 2023 motor. Hij was vijfde aan het einde van de test en stond heel dicht bij Bastianini. Teamgenoot Johann Zarco bracht na afloop van de actie in Sepang tijd door met de kuip met grondeffect en hij leek geen echt snelle ronde neer te zetten en eindigde de test als zestiende. We kunnen waarschijnlijk snel meer verwachten van Zarco.
Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) was een andere snelle GP22, want hij eindigde de test met 0,019 seconde voorsprong op Bezzecchi. Dat is goed nieuws voor Diggia want hij hoopt in 2022 een grote stap voorwaarts te maken. Alex Marquez, nieuw bij Ducati, zat 0,022 seconde voor op Bezzecchi in de top tien.
Aprilia & RNF
De Sepang Test was positief voor Maverick Viñales en Aleix Espargaro. Viñales was iets meer dan een tiende verwijderd van Marini’s razendsnelle tempo en eindigde als derde over de drie dagen, terwijl Espargaro de test afsloot met een P6 – maar belangrijker is dat de stemming goed was in de Aprilia pitbox. Het belangrijkste verhaal voorafgaand aan de test in Portimao is de nieuwe 2023 motorspecificatie waarvan teammanager Paolo Bonora in Maleisië bevestigde dat die op de agenda stond.
In Aprilia’s nieuwe onafhankelijke team zei Raul Fernandez (RNF MotoGP Team) dat het de eerste keer was dat hij met plezier op een motor reed sinds 2021 op de Moto2. De Spanjaard sloeg een vrolijk figuur in Sepang en eindigde op een solide P11, op minder dan 0,5 seconde van Espargaro. RNF-teamgenoot en voormalig winnaar van de Portugese GP, Miguel Oliveira, zei dat hij niet het maximale uit zijn RS-GP kon halen bij een time-attack in Maleisië, vandaar zijn P15 in Sepang. Kan de thuisrijder dat probleem in Portimao rechtzetten? De tijd zal het leren voor één van de mogelijke verrassingen van 2023, daarnaast was Oliveira al zeer snel tijdens de test in Valencia.
Honda & LCR
Deze test is cruciaal voor Honda. Maar liefst vier motoren stonden aan de kant van Marc Márquez in de Repsol Honda Team pitbox in Sepang – een 2022 motor, twee 2023 motoren en een nieuwe experimentele 2023 motor – terwijl HRC een richting zocht. Teammanager Alberto Puig gaf toe dat ze “duidelijk” niet zijn waar ze willen zijn, maar een enorm positieve noot was de fitheid van Marquez. De nummer 93 zegt dat hij verwacht het seizoen zo fit mogelijk te openen en klaar te zijn om te racen. Ondertussen was de nieuwe Repsol Honda rekruut Joan Mir tevreden met zijn vooruitgang gedurende de drie dagen, maar zondagavond krijgen we een volledig beeld van waar HRC staat.
Alex Rins (LCR Honda Castrol) was, net als Mir, blij met hoe zijn aanpassing zich bleef verbeteren in Maleisië. Het van Suzuki afkomstige duo vertelde een vergelijkbaar verhaal van hoezeer ze hun rijstijl hebben moeten veranderen na hun overstap van de GSX-RR, terwijl de ervaren Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) zich opmaakte voor testtaken nu ook hij terugkomt van wat blessureleed.
KTM & GASGAS Tech3
Wat opviel in Sepang was het afwijkende motorgeluid van zowel de Red Bull KTM Factory Racing machines van Brad Binder en Jack Miller, als de GASGAS Factory Racing Tech3 RC16 van Pol Espargaro. Zal Portimão meer onthullen?
Espargaro eindigde de test als beste RC16 net iets voor Binder, met Miller iets verder naar achteren. Binder reed met de aerodynamische update die we tijdens de Shakedown zagen, Miller met de aerodynamische update van Valencia. De Zuid-Afrikaan had de leiding, terwijl Miller zich concentreerde op het inwerken en spelen met de geometrie. Het lijkt erop dat er nog genoeg te beslissen valt voor de Oostenrijkse fabriek.
Rookie Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) leek op een nieuw chassis te rijden en meer te testen … wat zullen we van hem zien in Portugal?
Yamaha
Enerzijds leek de Sepang test een daverend succes voor Yamaha. Aan de andere kant ontstonden er serieuze zorgen. Het goede nieuws voor Fabio Quartararo en Monster Energy Yamaha MotoGP teamgenoot Franco Morbidelli is dat de 2023 motor die paar hoognodige extra pk’s heeft, waar ze al een tijdje naar hunkeren. De topsnelheidstabellen waren goed leesvoer voor de fabriek uit Iwata.
Het slechte nieuws? Schijnbaar de prestaties op nieuwe zachte banden. Quartararo noemde hun snelheid op de nieuwe banden een “ramp” toen hij in Maleisië een time-attack deed. Yamaha, Quartararo en Morbidelli zullen hopen dat de P17 en P20 van Sepang niet zijn waar ze zondagavond zitten, na nog twee cruciale dagen.