De MotoGP coureurs hebben Dorna en de FIM opnieuw verzocht om de procedures voor het opleggen van straffen voor onverantwoordelijk rijgedrag aan te scherpen, dit na een heftige en bewogen start van het 2023 MotoGP seizoen in Portimão.
Het eerste Grand Prix weekend van het seizoen werd afgelopen weekend verreden op Autodromo Internacional do Algarve in Portugal. Het was niet alleen het eerste opening Grand Prix weekend van het seizoen op Europese bodem sinds het seizoen 2006, het was tevens het eerste Grand Prix weekend waarin op zaterdag de Sprint werd verreden, een korte sprintwedstrijd over de helft van de afstand dan de hoofdrace.
Nog voordat deze race verreden was werd er al volop gediscussieerd en ook veel van de MotoGP coureurs vreesden dat de korte duur en de indeling met alleen punten voor de beste negen rijders zouden leiden tot agressief rijgedrag. En niemand zal ontkennen na het zien van deze eerste Sprintrace dat het een fysieke aangelegenheid was met maar liefst vijf coureurs die in de eerste drie ronden uitvielen.
Onder hen bevond zich Enea Bastianini, die de Argentijnse MotoGP van dit weekend mist na een gebroken schouderblad bij een aanvaring met Luca Marini, terwijl Joan Mir na afloop van deze korte race ook nog eens bestraft werd vanwege een botsing met Fabio Quartararo, de 2021 MotoGP wereldkampioen die daarbij overigens niet ten val kwam maar wel kostbare tijd verloor en zo een goed resultaat in rook op zag gaan.
Maar niet alleen de Sprint bracht hectiek, nog meer controverse volgde een dag later in de hoofdrace toen Marc Marquez in de derde ronde in bocht drie flink de fout inging. De Repsol Honda Team coureur remde veel te laat en te hard waarbij zijn voorwiel blokkeerde. In een poging dit te herstellen raakte hij de achterkant van de machine van Jorge Martin om vervolgens Miguel Oliveira van zijn machine te rijden. Martin kon zijn race vervolgen maar voor zowel Oliveira als ook Marquez zelf was de race over.
Terwijl Oliveira ontsnapte aan ernstige verwondingen, kreeg Marquez – die dit weekend in Argentinië niet aan de start zal verschijnen na een operatie aan zijn gebroken hand – een dubbele longlap penalty
Voor velen was die dubbele longlap penalty echter niet zwaar genoeg, waarbij een handvol rijders – onder aanvoering van Aleix Espargaró – van mening was dat de achtvoudig wereldkampioen een verbod had moeten krijgen voor het volgende Grand Prix weekend.
Donderdag voorafgaand aan het tweede Grand Prix weekend van het seizoen in Argentinië werd een aantal coureurs gevraagd hun mening te geven over het voorval in Portimão, en zoals zo vaak waren de meningen verdeeld.
Francesco Bagnaia: “Ik denk dat we moeten vragen om een duidelijker beeld van de straffen en de veiligheid, want op dit moment is het moeilijk te begrijpen wat ze doen met de sanctie tegen Marc – het is moeilijk te begrijpen hoe een coureur zo’n fout kan maken. We moeten vragen om een duidelijker beeld, precies dat.”
Maverick Viñales en Marco Bezzecchi waren iets milder in hun oordeel.
Maverick Viñales: “We moeten erop vertrouwen dat de keuzes en straffen juist zijn, want ik kan me voorstellen dat het erg ingewikkeld is, je kunt de dingen op verschillende manieren bekijken, maar we moeten ons daarentegen wel aan één en dezelfde regel houden. Misschien kunnen we met een beter begrip samen beter worden, maar op dit moment hebben de stewards een grote klus en is het ingewikkeld.”
Marco Bezzecchi: “Het is heel, heel moeilijk. Binnen gevechten zijn er contacten omdat er nu eenmaal iets kan gebeuren. Het zou mooi zijn om duidelijke ideeën te hebben, maar ik begrijp ook dat wat de stewards doen moeilijk is. We hebben de Safety Commission om samen te spreken en tot een conclusie te komen, om alles duidelijker te maken, dat is het doel.”
Jack Miller, die er nooit voor terugdeinst om recht op de man zijn mening te uiten, beaamt dat consistentie het uiteindelijke doel is, maar was niet overtuigd van het feit dat een aantal rijders het nieuwe format de schuld gaf van de incidenten die zich voordeden.
Jack Miller: “Vorig weekend was normaal, de Sprint was goed – dat gebeurt nu eenmaal als je vier maanden zonder motor zit. Iedereen probeert zich in zo’n eerste race te bewijzen, dus de gemoederen laaien op en iedereen gaat tot het uiterste. Helaas gebeuren er ongelukken en als er een incident is en je bent in gebreke gebleven, moet er een consequentie zijn. Het enige waar we vorig jaar om vroegen was consistentie en als je kijkt naar crashes van vorig jaar, zoals die van Taka in Barcelona en die van Alex bij mij [Phillip Island], waren er vorig jaar een paar flinke klappers. Maar omdat het dit keer Marc Marquez is, wil iedereen het mes erin zetten… Ik neem het niet voor hem op, hij maakte een fout, hij weet wat hij deed, maar er wordt de afgelopen dagen te veel over gepraat. Het is racen, dat is wat we hier doen, natuurlijk is er een grens, maar het belangrijkste is waar je de grens trekt.”
Maar hoe we het ook wenden of keren, komend weekend in Argentinië zullen er slechts 18 van de 22 vaste MotoGP coureurs aan de start verschijnen, dit als gevolg van de vele blessures die het afgelopen weekend in Portimão zijn opgelopen. Naast de al genoemde Enea Bastianini en Marc Marquez zullen ook Pol Espargaró en Miguel Oliveira het tweede Grand Prix weekend van het seizoen aan zich voorbij moeten laten gaan.
Handige links Gran Premio Michelin de la República Argentina:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag