MotoGP coureurs aan het woord tijdens persconferentie voorafgaand aan Britse Grand Prix

1971
V.l.n.r. Aleix Espargaró, Carter Brown (British Talent Cup), Jack Miller, Johnny Garness (BTC), Fabio Quartararó, Alex Rins, Kiyano Veijer (BTC) en Pecco Bagnaia - Silverstone | © Dorna

Donderdagmiddag vond zoals gebruikelijk een persconferentie plaats voorafgaand aan het raceweekend. Ditmaal kwamen Fabio Quartararó, Aleix Espargaró, Pecco Bagnaia, Jack Miller en Alex Rins voor het eerst aan het woord na de zomerstop. 

De Dutch TT op het TT Circuit Assen ligt alweer ruim vijf weken achter ons en dat betekent dat de zomerstop ten einde is gekomen voor de MotoGP coureurs. Donderdagmiddag stonden ze de aanwezige pers te woord om nog eens terug te kijken op de eerste elf Grand Prix weekenden van 2022 en vooruit te blikken op de resterende negen races van dit seizoen.







Allereerst werd WK leider Fabio Quartararó ondervraagd. Met een totaal van 172 punten heeft hij een voorsprong van 21 punten op Aleix Espargaró maar een aanvaring tussen de twee in Assen zorgde voor veel ophef. De Fransman ging zelf onderuit en duwde de Spanjaard de grindbak in waardoor hij zondagmiddag in de race en Long Lap Penalty zal moeten uitvoeren.

Hoe voel je je in de aanloop naar het weekend en de penalty?

Fabio Quartararó: “Ja vijf weken was best lang maar ik voel me blij om terug te zijn, ik zal dit weekend benaderen als een normaal weekend, zo moeten we het doen. En dan hebben we die penalty maar laten we kijken hoe het weekend verloopt en natuurlijk hoe we de race benaderen. Het wordt een mooie uitdaging voor ons en ik voel me klaar om te racen.”

Waarom past Silverstone zo goed bij de Yamaha?

Fabio Quartararó: “In de vorige categorieën, Moto3 en Moto2, ben ik nooit snel geweest maar in mijn eerste jaar in de MotoGP had ik voorafgaand aan de race al echt het gevoel dat ik voor de overwinning kon vechten. Ik startte goed maar bij de eerste bocht crashte ik al. Vorig jaar kon ik vechten voor de overwinning en wist ik het uiteindelijk ook waar te maken. Het is een circuit dat vrij technisch is, vooral in de eerste sector, maar met de MotoGP-motor ben ik altijd snel geweest dus laten we zien hoe het gaat, maar ik zie geen reden om langzaam te gaan.”

Kijk je uit naar de start van 2023 in Portugal?

Fabio Quartararó: Het maakt mij niet zoveel uit. Het is gewoon een ander circuit, nu wel een race die overdag is in tegenstelling tot Qatar, maar voor mij is het hetzelfde. Het is een circuit waar ik van hou, dus het is leuk.”

Ook Aleix Espargaró werd ondervraagd over wat tot nu toe veruit het beste seizoen is dat hij ooit heeft gehad.

Van P15 naar P4 in Assen moet je vertrouwen geven?

Aleix Espargaró: “Ja, het is een goede zomerstop geweest – te lang – maar ik heb erg genoten van de GP van Assen. Eigenlijk gaf het me veel motivatie voor het tweede deel van het seizoen, want ik heb bewezen, vooral aan mezelf, dat ik heel competitief en heel snel kan zijn. Vorig jaar behaalde ik hier mijn eerste podium met Aprilia, en nu zijn we een jaar  verder en hebben we nog veel meer podiums behaald. Ook een pole position en ik won zelfs een GP dus het is een ongelofelijk jaar geweest en hopelijk kunnen we dit weekend zo doorgaan.”

Zijn de komende drie maanden de belangrijskte uit je carrière, en hoe enthousiast ben je om na de onderbreking weer als kampioenskandidaat verder te gaan?

Aleix Espargaró: “Ik kan niet wachten, echt niet. Ik ben erg gemotiveerd, meer dan ooit in mijn leven. Ik heb mijn batterijen in deze vijf weken opgeladen en de uitdaging die voor me ligt is enorm, maar ik zal proberen er zoveel mogelijk van te genieten. Het worden zeer, zeer intense drie maanden maar ik zal mijn best doen, ik zal proberen tot het einde te vechten. Ik denk dat ik een heel goed team heb, een heel goede motor, en ik heb in de laatste GP bewezen dat ik heel snel kan zijn, dus laten we proberen wat plezier te hebben en kijken of ik het kan.”

Gedachten over de start van het seizoen 2023 in Portimao?

Aleix Espargaró: “Voor mij zal het vreemd zijn. Het zal vreemd zijn omdat Qatar altijd speciaal is: een heel ander circuit, ander land, onder de lichten, het is altijd speciaal. Ik hou ook veel van Portimao, dus ik zal proberen mijn best te doen, maar ik zal Qatar missen!”

Na een eerste seizoenshelft met veel up en downs, waaronder drie overwinningen en die valpartijen in de laatste zes wedstrijden, zal het een flinke uitdaging worden voor Pecco Bagnaia om de achterstand van 66 punten op Quartararó goed te maken.

Geweldige overwinning in Assen, hoe enthousiast ben je om terug te zijn?

Pecco Bagnaia: “Allereerst ja, ik ben blij om terug te zijn. Vijf weken is erg lang en ik heb er naar uitgekeken om hier weer te zijn. Het is een van de favoriete circuits van de rijders en vorig jaar was ik redelijk competitief tot aan de race omdat ik wat problemen met de achterband had. Maar met de verbeteringen die we aan onze motor hebben gedaan kunnen we in ieder geval vanaf het begin van de race en van het weekend competitiever zijn en we zullen zien wat er gaat gebeuren.”

Vier poles, drie overwinningen voor de zomerstop, hoe belangrijk is de consistentie?

Pecco Bagnaia: “Als ik een kans wil maken op het kampioenschap moet ik zeker meer races finishen. Het is goed om te winnen, maar het is ook belangrijk om te finishen als je niet in staat bent om te winnen. In de laatste zes races heb ik drie races gewonnen, maar ik ben ook in drie races gecrasht, twee door mijn schuld en één door een andere. Maar in ieder geval zal het in het tweede deel van het seizoen belangrijk zijn om de consistentie te vinden en om competitief te zijn zoals we altijd waren in het eerste deel van het seizoen, maar dan met het finishen van de races.”

En de start van het seizoen in Portugal?

Pecco Bagnaia: “We zeggen altijd dat als we naar Europa komen, we het duidelijke potentieel van elke rijder kunnen zien, dus laten we zien of het iets verandert. Maar ik ben blij want ik hou van Portimao.”

Nadat Bagnaia nog even gevraagd werd om een reactie van hetgeen dat er in Ibiza gebeurd was, waarbij de Italiaan een auto-ongeluk veroorzaakte terwijl hij onder invleod van alcohol was, werd er geprobeerd een verdere reactie uit te lokken of hij bestraft had moeten worden door Ducati of Dorna. Op dat moment nam Jack Miller het op voor zijn teamgenoot en zei dat het wel even genoeg was met de negatieve invloeden richting de Italiaan.

De Australiër zal in de tweede seizoenshelft zijn laatste negen Grand Prix weekenden afwerken met Ducati voordat hij overstapt naar KTM.

Je moet je wel gemotiveerd en zelfverzekerd voelen na het bijna-podium van vorig jaar in Silverstone?

Jack Miller: “Ja, alle jongens zeggen dat het [de zomerstop] te lang was; het was zeker niet lang genoeg voor mij. Drie weken thuis [in Australië] was leuk om even van te genieten – een beetje motorcrossen, bijpraten met de familie, kamperen, dat was wel even fijn om eerlijk te zijn. Ik heb er dus erg van genoten, de batterijen zijn weer opgeladen en ik ben er klaar voor. Ik heb hier vorig jaar een goed gevecht gehad en ik denk dat de verbeteringen die we met de GP22 hebben doorgevoerd op papier van pas zouden moeten komen op een circuit als dit, dus ik ben benieuwd wat we voor het weekend hebben. Het belangrijkste doel dit weekend is om niet net als Fabio weer een Long Lap Penalty te krijgen. In de laatste twee races was dat niet ideaal dus ik zal proberen om hem de held te laten zijn en daar dit weekend doorheen te gaan, terwijl ik op het normale circuit zal blijven.”

Wat zijn je doelen voor de rest van je tijd bij Ducati?

Jack Miller: “Geen doelen. Het belangrijkste doel is om te proberen het beter te doen dan wat we vorig seizoen deden, wat de vierde plaats was. Ik heb het gevoel dat we in de eerste helft van het seizoen veel van de problemen eruit hebben gewerkt en we hebben nu een fantastisch pakket onder ons. We hebben een motor die in veel verschillende races kan vechten. Dus we gaan het proberen en zien wel wat er gebeurt. Er kan nog veel meer gebeuren, zoals we in Assen en in de eerste helft van het seizoen hebben gezien; er kan nog van alles veranderen. Dus we nemen het gewoon stap voor stap en proberen we er zoveel mogelijk van te genieten en zo veel mogelijk podiumplaatsen te pakken, zodat ik mijn tijd op een gelukkige plek kan afsluiten.”

Gedachten over de start van het seizoen 2023 in Portimao?

Jack Miller: “De datum ziet er beter uit; eind maart geeft me hopelijk iets meer tijd thuis. Hopelijk hoeven we niet naar Sepang te vliegen of iets dergelijks. Ik moet nog wel even met KTM overleggen over de teampresentatie, anders meld ik me misschien weer ziek of zo!”

Tot slot het woord aan Alex Rins die tijdens de zomerstop zijn overstap naar het LCR Honda Team aankondigde.

Hoezeer kijk je uit naar de LCR-uitdaging?

Alex Rins: “Ik ben echt blij om aan te kondigen dat ik volgend jaar voor LCR Honda zal racen, het is echt goed nieuws voor mij. Ik ben erg blij omdat het een grote uitdaging is, ik zal proberen al mijn ervaring aan hen te geven om de motor te verbeteren en te proberen om weer een competitieve en winnende motor te maken. Maar allereerst hebben we nog negen races te gaan, op dit moment werkt de Suzuki behoorlijk goed. Ik zou graag de snelheid van de eerste races willen terugvinden, waar we twee podiumplaatsen behaalden in Texas en Argentinië, maar ik denk dat we goed op weg zijn. We hebben de laatste races pech gehad,het was moeilijk voor me met de polsblessure. Op dit moment ben ik 100%, dus laten we proberen te vechten.”

Volledig hersteld van de pols, moet dat een mooie kans zijn om voor het podium te vechten?

Alex Rins: “Het zal zeker een moeilijke race worden. Veel mensen zeggen tegen me dat we naar Silverstone komen en dat ik zal winnen of op het podium zal eindigen, maar het niveau in de MotoGP is hoog. Veel rijders rijden zo snel, dus laten we zien. We beginnen vanaf vrijdag en werken dan aan de afstelling van de motor, daarna komt het nog aan op de kwalificaties. Laten we kijken of we ons goed kunnen kwalificeren en dan zien we wel in de race.”

En hoe zit het met de start van het seizoen in Portugal?

Alex Rins: “Het wordt zeker anders, sinds ik in 2012 in het kampioenschap aankwam gingen we een week eerder naar Qatar voor een test en alles, dus ik weet niet hoe dit voor Portimao zal veranderen, maar voor mij is het prima. Het is een goed circuit.”

De eerste vrije training voor de MotoGP klasse op Silverstone gaat vrijdagochtend om 09:55 uur lokale tijd, 10:55 uur Nederlandse tijd van start.




ziggo-sport




Handige links Monster Energy British Grand Prix 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Alonso Lopez
  • Augusto Fernandez
  • Moto 2 race - finish
  • Jake Dixon
  • Moto 2 race - finish
  • MotoGP podium
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 07 Dennis Foggia
  • 05 Jaume Masia
  • 53 Deniz Oncu
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 07 Barry Baltus
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 21 Franco Morbidelli
  • 20 Fabio Quartararo
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 05 Johann Zarco
  • 06 Stefan Bradl
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Fabio Quartararo
  • Alex Rins
  • Francesco Bagnaia
  • Aleix Espargaró
  • Pre event persconferentie
  • Pre event persconferentie
  • Aleix Espargaró, Fabio Quartararo en Francesco Bagnaia
  • Jack Miller



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter