Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de GP Monster Energy de Catalunya.
Zo, na de geweldige Grand Prix van Catalunya is het wel duidelijk, lijkt mij. Het mocht dan met 'gracias' aan Dani Pedrosa inmiddels zijn vierde tweede plaats van het jaar zijn, maar Valentino Rossi is precies dat: een goede tweede. 'And second is the first loser'. Oké, hij doet het niet slecht, maar wereldkampioen word je niet meer als vooraan iemand 'gewoon' onder alle omstandigheden de ene na de andere overwinning pakt. Rossi die eigenlijk gewoon minder is dan Pedrosa: dat hadden we toch niet verwacht. En wanneer heeft hij nu daadwerkelijk in een rechtstreeks duel een Grand Prix in de laatste ronde in zijn voordeel beslist? Ik help je: de Grand Prix van Maleisië, 2010. Jorge Lorenzo had toen ruim voldoende aan een derde plaats voor de wereldtitel en alleen Andrea Dovizioso wilde nog wel pushen. Rossi hield 0,224 over op de streep. In Barcelona gaf de nu 35-jarige Rossi nogmaals aan dat hij nog graag (minimaal) twee jaar door wil, nog races wil winnen en nog een tiende wereldtitel wil. Mooi nieuws voor de vele fans, maar met iemand als Marc Marquez in het veld, lijkt een switch naar het WK Superbike in dat geval een aan te raden exit-strategie. <br /> <br /> <br /> <strong>BINNENDOOR NAAR DE MOTOGP</strong><br /> Voordat alle Rossi-fans zich gaan mobiliseren om ten strijde te trekken: ik liet me even gaan in een staaltje scorebordjournalistiek, zoals voetbaltrainer Co Adriaanse dat een aantal jaren geleden typeerde. Of beter misschien nog: een typisch geval van opportunisme. Kort door de bocht-denken. Korte termijn-denken. Iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan. Ja, ik ook. Omdat het zo verleidelijk en ook gemakkelijk is. Op nuance zit niemand (zie je? Kort door de bocht) meer te wachten. De laatste jaren lijkt het opportunistisch denken, handelen en spreken ook in de motorsport alleen maar meer – of erger – te worden. Een paar voorbeelden. Alex Rins miste vorig jaar de Moto3-wereldtitel, maar nu het dit jaar nog niet echt meezit, is Jack Miller plotseling dé toekomst van de MotoGP. Zo snel mogelijk de binnendoor-afslag nemen naar de MotoGP. En dan maar gelijk Maverick Viñales meenemen. Aleix Espargaro zou na zijn snelle tijden in Qatar de plaaggeest van de fabrieksjongens in de MotoGP worden. Maar is nu plotseling zijn broertje Pol – vierde in Le Mans, vijfde in Mugello – niet gewoon beter? En kijk naar de 16-jarige Enea Bastianini. In zijn zevende Grand Prix wordt hij derde en hoe lang duurt het voordat iemand hem bestempelt als toekomstig wereldkampioen? Karel Hanika zou als Red Bull Rookies-kampioen toch de wereld gaan veroveren? Hij staat achttiende in de Moto3. Gelukkig doet zijn teammanager Aki Ajo niet aan scorebordjournalistiek. Livio Loi miste na een fantastische race in Argentinië op minder dan 0,1 seconde het podium, maar valt sindsdien helaas vooral op door zijn bijzondere kapsels. Zijn Marc VDS Racing Team overweegt om het Moto3-team op te doeken. <p> </p> <p>Coureurs doen zelf ook met enige regelmaat mee aan dat waan van de dag-denken. Naar de MotoGP? Ja, maar dan wel meteen met een fabrieksmachine, want onderaan beginnen, dat wil je toch niet? Lang genoeg geploeterd. Denken ze. Dat heeft mijns inziens niets te maken met ambitie, maar meer met een gebrek aan realiteitszin. </p>
<p><strong>AFBRANDEN</strong><br /> Nu weet ik dat in de hedendaagse racerij het begrip 'iemand de tijd geven' nauwelijks meer geldt. Afgelopen week zag ik op Twitter een foto voorbij komen van, zeg maar, leerlingen van Chicho Lorenzo, de vader van Jorge. Schattig, die petjes en te grote shirts, maar die Chicho's dreumesen waren nu al vreselijk de weg kwijt, want ze stonden te poseren voor de Repsol/Honda-truck van Marc Marquez. Si! Ik weet dat het al jaren gemeengoed is, maar ik heb toch altijd een beetje gemengde gevoelens bij die kids die op hun zestiende (omdat het tegenwoordig gelukkig niet eerder mag) de GP's binnensluipen. Het gevaar van afbranden in korte tijd – of roemloos uitdoven in een iets langere periode – is groot. Afbranden kan altijd nog op je 28e met een vet contract en in een mooi strak rood pak in de MotoGP. </p> <p><br /> </p> <p>Dat brengt me weer bij Valentino Rossi. Door velen afgeschreven na twee rampzalige jaren in Italiaanse dienst. Verketterd toen hij na een redelijk maar niet geweldig seizoen bij Yamaha weinig sjiek afscheid nam steun en toeverlaat Jerry Burgess. Ik vond dat geen teken van wanhoop maar juist getuigen van lef én ambitie. Rossi verkeert nu in een positie waarin hij jaren lang zo vele van zijn tegenstanders heeft gemanoeuvreerd: goed tot heel goed rijden, maar weten dat er eentje beter is. Hét verschil is dat Rossi in de herfst van zijn carrière is. Een hele mooie 'Indian Summer' is het. Prachtig kleurrijk en zelden schuift een donkere wolk voor de zon. Ja, ik weet dat ook Rossi uit de pocketbike-scene stamt, maar hij ís er nog – achttien jaar nadat hij zijn eerste Grand Prix reed. Een tiende wereldtitel? Ach… Van mij mag hij ook zonder nog wel even blijven. Misschien treft hij Enea Bastianini nog in de MotoGP. Ik hoop het voor beide. Maar ook een beetje voor mezelf. </p> <p><br /> </p> <p>Weeinks Waarheid hoeft niet de jouwe te zijn U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: GP Monster Energy de Catalunya<br /> <br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer</p> <p><br /> </p> <p> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>