Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Monster Energy Grand Prix de France.
Hoe zou het toch zijn als je Valentino Rossi heette? Of Marc Marquez? Twee mannen die het leven omarmen, niet alleen doen wat ze leuk vinden, maar het ook nog eens best goed kunnen. Bewonderaars bij de vleet, adoratie die geen grenzen kent. En altijd in de belangstelling, of je nu wilt of niet. Maar hoe zou het dan zijn als je Dani Pedrosa bent? Heel lang geleden samen met Toni Elias en Joan Olivé onder de arm genomen door Alberto Puig, misschien wel letterlijk, en in de 125 cc Grands Prix klaargestoomd voor het grote werk. <p> </p> <p>Gedrild ook. De kleine Pedrosa ging een grote toekomst tegemoet, dat wist iedereen toen hij in 2002 in Assen zijn eerste Grand Prix won, 16 jaar oud. Een jaar later werd hij met overmacht wereldkampioen, nog eens twee jaar later stapte hij als 250 cc-dubbelwereldkampioen over naar de MotoGP. Een Spaanse held tegen wil en dank, dacht ik vaak. En dat schuchtere ventje moest dan in de MotoGP doen wat de flamboyante Sete Gibernau nooit was gelukt: wereldkampioen worden.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>In zijn eerste Grand Prix op de magnifieke RC211V finishte hij als tweede, drie wedstrijden later won hij. In China. Misschien wel met zorg gekozen: lekker rustig en ver weg, voor gelukkig ook heel wat minder meegereisde journalisten die wilden weten of hij nu ook MotoGP-wereldkampioen ging worden. Nee dus. Want in de een na laatste race van het jaar torpedeerde hij teamgenoot en WK-kandidaat Nicky Hayden. En hoewel Hayden zijn kampioensaspiraties dat jaar op miraculeuze wijze alsnog realiseerde, tekenden zich daar in Portugal misschien wel de contouren van Pedrosa's MotoGP-carrière af. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Een carrière met te veel rafels en losse eindjes. Iedere coureur weet, als de kans zich voordoet, moet je hem grijpen. Maar Pedrosa's tegenstanders in de MotoGP hadden vaak net wat langere armen. Dat vanaf 2007 op 800 cc-machines werd gereden, leek een regel verzonnen voor Pedrosa, maar Honda faalde met de eerste RC212V. Dankzij zijn eigen kwaliteiten werd Pedrosa nog tweede, achter Casey Stoner, die hij twee jaar geleden nog gecontroleerd achter zich had gehouden in hun gezamenlijke laatste jaar in de 250 cc. Maar ook daarna kwam de MotoGP-titel er nooit. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Er was altijd wel iets. Blessures in de winterperiode, breuken gedurende het seizoen, crashes buiten zijn schuld. En ook werd hij verslagen door concurrenten als Stoner en Jorge Lorenzo die hij in lichtere klassen altijd de baas was geweest. Terugvallen op zijn 'geluksnummer' 26 in 2010 hielp ook al niets. Ook niet dat hij in 2012 meer races won dan wereldkampioen Lorenzo. Ook pijnlijk: Pedrosa werd geklopt door teamgenoten. In 2011 demonstreerde Repsol/Honda-rookie Stoner zijn superieure klasse met Honda's eerste wereldtitel sinds 2006, en vorig jaar kwam dat ene uitzonderlijke talent van Spaanse bodem. Na het 'freak accident' in Aragon, waar Marquez met zijn koppelingshendel de kabel van Pedrosa's traction control los trok, was hij fel in zijn commentaar richting zijn jongere teammaat. Het deed denken aan zijn tirade richting Marco Simoncelli na hun botsing in Le Mans in 2011, toen hij zei dat de Italiaan 'nothing but hair on his head' had. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in beide gevallen Pedrosa's giftige pijlen door mentor Puig zorgvuldig op de boog waren gelegd. </p>
De laatste jaren is Pedrosa toegankelijker geworden, maar voor feesten en partijen zijn vast betere moppentappers te boeken. Talloze malen is hij bekritiseerd, afgeserveerd door media en vooral het publiek. Het is de tragiek van een groot talent, dat net wat te vaak te maken heeft gekregen met betere tegenstanders en ook in zijn negende MotoGP-seizoen te kort gaat komen. In Le Mans smaakte hij het genoegen om voor voormalig vijand Lorenzo te finishen, maar een kleurloze vijfde plaats stemde treurig – hoewel hij na een 'armpump'-operatie niet geheel fit was en al wel vier opeenvolgende podiums had gescoord. De relatie met Marquez is weer uitstekend (komt het omdat havik Puig weg is gepromoveerd?) en Pedrosa lijkt – voor de vierde keer alweer – voor de weinigzeggende titel 'best of the rest' te gaan. <br /> <br /> Na de Grand Prix van Jerez vertelde Marquez een met de oren klapperend legertje journalisten dat hij op de kerbs soms meer grip had gevonden dan op het asfalt. Ook Pedrosa wist niet wat hij hoorde. Ergernis van vorig jaar heeft plaatsgemaakt voor berusting en bewondering, een dodelijke combinatie voor een sporter. Nooit wist een coureur in de belangrijkste klasse 25 GP's te winnen zonder wereldkampioen te worden – Pedrosa deed het wel. In de lijst van GP-winnaars staat hij op een knappe achtste plaats. Sinds zijn GP-entree in 2001 rijdt Pedrosa al in dienst van Honda, en kijk er niet van op als dat volgend jaar weer zo is. Honda heeft nog vertrouwen, en tenslotte kan er maar één wereldkampioen worden. Dat hoef je Dani Pedrosa niet te vertellen. Gelukkig gelooft ook Valentino Rossi nog in hem. Ja, echt! Rossi's VR46 Racing verkoopt immers Pedrosa's merchandising. Of zou dat toch gewoon business zijn? Nee toch? <p><br /> </p> <p>– Weeinks Waarheid hoeft niet de jouwe te zijn<br /> <br /> U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/708170239225450/?type=1&theater" target="_blank">Column Monster Engergy Grand Prix de France</a><br /> <br /> <br /> </p> <p>Frank Weeink @frankweeink Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>