Een van de intrigerende verhalen van 2007 was de zogeheten ‘bandenoorlog’ tussen Bridgestone en Michelin in de koningsklasse waarbij het MotoGP project van de Japanse firma eindelijk zijn vruchten af wierp en voor het eerst sinds hun komst naar de MotoGP in 2002 hun Franse concurrent wist te verslaan.
2007 was een ongekend succes voor Bridgestone want ze pakten 12 overwinningen, Ducati Marlboro’s Casey Stoner pakte de wereldtitel met Bridgestone banden en het seizoen kwam ten einde met de aanwinst van vijfvoudige voormalig MotoGP wereldkampioen Valentino Rossi.
Er ging natuurlijk wel heel wat werk aan vooraf om dit succesverhaal mogelijk te maken.
In het begin van het 2007 MotoGP seizoen waren er voldoende nieuwe uitdagingen voor Bridgestone die pas aan hun zesde seizoen in de koningsklasse zou beginnen. Wijzigingen aan het technische reglement zorgde voor een cilinderinhoud die van 990cc verminderde naar 800cc, waarbij de nadruk zou komen te liggen op de prestaties van de banden in de bochten, terwijl de teams moesten kiezen uit 31 banden – 14 voorbanden en 17 achterbanden – per rijder per GP.
Daarnaast moest Bridgestone ook aan twee extra teams banden leveren want Honda Gresini en Pramac d’Antin voegden zich het portfolio van de Japanners bij Suzuki, Kawasaki en Ducati.
De Aziatische fabrikant reageerde uitstekend op de uitdagingen die de vijf Bridgestone teams en 12 met Bridgestone rijdende rijders opwierpen en dat resulteerde in de eerder genoemde 12 overwinningen met daarnaast 33 podiums, zes pole posities en 11 snelste ronden in 18 races.
Drie Bridgestone rijders konden met champagne spuiten – Stoner en zijn Ducati teamgenoot Loris Capirossi met daarnaast Suzuki’s Chris Vermeulen – terwijl acht verschillende Bridgestone rijders op het podium mochten klimmen.
In een terugblik op het seizoen als geheel merkt Bridgestone’s Motorcycle Sport Manager Hiroshi Yamada op dat Stoner’s zegetocht geholpen werd door de verbeterde banden maar erkende de rol van de rijder en het team in het succesvolle jaar voor Bridgestone door constant sterke prestaties en het produceren van een winnen pakket, race na race.
"In het verleden waren onze banden op sommige circuits competitief maar we waren in een heel seizoen nog niet constant genoeg," verteld Yamada. " De verbeterde prestaties van onze banden heeft dit jaar een belangrijke rol gespeeld maar het was het totaalpakket wat de titel pakte – en in het bijzonder de uistekende vaardigheden van Casey Stoner. Hij won 10 van de 18 races en we kunnen gewoon niet zeggen dat dit aan de motor of aan de banden lag. Hij was gewoon de beste."