MotoGP: Bridgestone heeft nog veel werk te doen in Qatar

97

Hoewel de reacties van de MotoGP coureurs na de officiële test in Qatar vrijwel unaniem een positieve toon hadden bleken de lage nachtelijke circuit temperaturen op het Losail International Circuit een punt van zorg. Dit heeft voor een sfeer van onzekerheid bij de rijders uit de koningklasse gezorgd, ze willen weten hoever ze kunnen pushen met hun machines en hoeveel grip ze beschikbaar zullen hebben.

Het verschil in temperatuur in voorgaande jaren en de 2008 Commercialbank Grand Prix of Qatar maakt de race misschien wel de meest cruciale van het jaar op het gebied van banden, waarbij zowel Bridgestone als Michelin delicate beslissingen over hun compounds voor de race zullen moeten maken op basis van zeer weinig informatie. De voormalige Motor Sport Unit Manager Hiroshi Yamada is zich terdege bewust van de taak, maar denkt dat het Japanse bedrijf goed uitgerust is om met de toegenomen eisen om te gaan.







"Sinds de eerste GP van Qatar in 2004, hebben wij geprobeerd heel hard te werken aan het verbeteren van de prestaties van onze banden voor het Losail circuit en hierdoor behaalden we vorig jaar een goed resultaat dankzij de sterke combinatie van de coureur, motor en banden, in dit geval Casey (Stoner) en Ducati. We zullen dit jaar geconfronteerd worden met een volledig nieuwe uitdaging en dan vooral de nachtelijke circuit temperaturen, die zullen meer dan 20° C lager worden dan vorig jaar, "analyseert de Bridgestone baas.

"Gebaseerd op onze oorspronkelijke ramingen en op de gegevens van de laatste test van vorige week verwachten we dit weekend circuit temperaturen van rond de 15°C, wat betekent dat we vergeleken met vorig jaar gebruik zullen gaan maken van een zachtere specificatie compounds. Echter, de test van afgelopen week was onze eerste ervaring met zulke lage temperaturen op het Losail circuit en de resultaten van de test waren niet zo positief als op andere locaties tijdens de winter testen, zoals op Sepang of Phillip Island, dus het is duidelijk dat we hier nog veel werk te doen hebben."

Afgezien van het feit dat het de eerste nachtelijke race ooit is, is het ook nog eens de opening van het 2008 seizoen. De Commercialbank Grand Prix of Qatar is voor Bridgestone de eerste race waarin we banden leveren voor alle vijf de fabrikanten van MotoGP machines. Yamada erkent de extra druk die op de onderneming gelegd is als gevolg van de verandering van underdogs naar favoriet, maar hij is van mening dat een goede inzet ervoor zal zorgen dat men zal voldoen aan de verwachtingen.

"Er zal ongetwijfeld meer verwacht worden van ons om race winnende banden te leveren omdat we vorig seizoen hebben bewezen dat we dit kunnen doen, dat is altijd ons doel geweest. Echter, met de concurrentie zo dicht op onze hielen is niets gegarandeerd. Niemand kan meer druk op ons leggen dan dat we dit zelf doen en het is deze motivatie om te slagen die ons voorwaarts stuurt in onze ontwikkeling."