De afgelopen weken zijn er aardig wat suggesties naar voren gekomen om kosten te besparen in de MotoGP. In een bijeenkomst van de Grand Prix commissie is besloten dat de vrijdagochtend training komt ter vervallen en dat er geknepen wordt in elektronische hulpmiddelen.
In het hoofdkwartier van de FIM in het Zwitserse Genève kwam eerder vandaag de Grand Prix commissie bijeen om te praten over de aanpassingen aan het MotoGP reglement waarbij ze over een aantal punten overeenstemming hebben bereikt.
– De vrijdagochtendsessie komt te vervallen en alle overige MotoGP trainingen, waaronder de kwalificatie, zullen worden ingekort tot 45 minuten.
– Elektronische en hydraulische launch control systemen en elektronische vering mag niet meer worden toegepast.
– In de acht races die volgen na de zomerpauze, beginnend met de race op Brno van 14-16 augustus, zal elke MotoGP rijder in totaal de beschikking hebben over maximaal vijf motorblokken.
– Ceramische composiet materialen mogen niet meer gebruikt worden voor remschijven of remblokken.
– Er mag nog maar twee keer op een maandag na een race getest worden, te weten op Catalunya en Brno en dan alleen met testrijders.
Over kostenbesparende maatregelen na 2009 wordt geen melding gedaan. De bovengenoemde aanpassingen aan het reglement gaan per direct in.