MotoAmerica: Loris Baz begint aan Amerikaans avontuur met snelle rondetijden

3917
loris-baz
Loris Baz | foto© Warhorse HSBK Racing Ducati New York Team

Na het vertrek van Ten Kate Racing Yamaha als team uit het FIM Superbike World Championship moest Loris Baz voor 2021 op zoek naar een nieuwe werkgever. De Fransman vond een nieuw avontuur en wel in Amerika waar hij in 2021 samen met het Warhorse HSBK Racing Ducati New York Team aan de start zal verschijnen in de Superbike klasse van het MotoAmerica. Inmiddels heeft Baz er zijn eerste testkilometers opzitten en dan ging niet verkeerd, sterker nog dat ging heel erg goed.

Loris Baz en het Warhorse HSBK Racing Ducati New York Team kwamen onlangs voor het eerste samen in actie tijdens een tweedaagse shakedown test op de Motorsports Ranch (MSR) in Cresson, Texas. Deze eerste test van 2021 stond met name in het teken van een eerste kennismaking tussen team en de voor hun nieuwe Europese coureur en het was voor Baz meteen zijn eerste kennismaking met de nieuwe Ducati Panigale V4 R.







Na de twee dagen op MSR vertrokken Baz en het Warhorse Ducati team naar Austin waar op Circuit of the Americas de officiële MotoAmerica Dunlop Test op het programma stond.

Tijdens de eerste dag verraste de 28-jarige Fransman vriend en vijand door meteen in elke sessie zijn Warhorse HSBK Racing Ducati New York Panigale V4 R bovenaan de tijdlijst te plaatsen. Baz zette met een snelste ronde van 2:08.595 niet alleen de snelste tijd van de dag op de klok, deze snelle ronde was tevens goed voor een nieuw ronderecord.  Tijdens dag twee was erg winderig en het team werkte gedurende deze dag met name aan een aantal lange runs en racesimulaties af, dit om de eigenschappen van de in de VS geproduceerde Dunlop-banden volledig te begrijpen.

Loris Baz: “Deze motor is als een wild paard. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo moe ben geweest na dag één in het voorseizoen, maar ik heb sinds 16 oktober niet meer op een motor gereden. Ik heb niets gedaan in de winter. Ik heb gewoon veel gefietst en getraind, maar dat is niet zoals fietsen. Ik ben echt blij, want (de test op Motorsport Ranch in) Cresson (Texas) was net een shakedown, en het was echt moeilijk om het gevoel te krijgen van de Dunlop en de motor. We hebben tijdens de eerste dag in Austin een paar dingen gedaan om te begrijpen hoe de motor reageert en hoe de band reageert, om te proberen het gevoel te krijgen. Die banden doen me meer denken aan de banden die ik in de GP gebruikte dan aan de banden die ik in de World Superbike gebruikte, de stijfheid. Het karkas is hard, dus je moet voorzichtig zijn als je van de rem afgaat, maar over het algemeen ben ik tevreden. Ik moet meer dingen doornemen en meer leren over de motor… misschien voor de consistentie. De snelle ronde was best goed, en ik ben blij. Ik denk dat ik nog een tiende (van een seconde) sneller rond had kunnen gaan in de laatste ronde omdat ik een foutje maakte, maar ik was te moe en toen ik bocht drie inging, wilden mijn benen gewoon niet meer.

De omstandigheden waren tijdens de tweede dag zeker anders dan tijdens de openingsdag. Het waaide erg hard en deze motor is met zijn ‘vleugels’ behoorlijk gevoelig voor de wind. We wisten op voorhand dat we tijdens de andere prioriteiten hadden, maar hoe dan ook ik ben een tevreden man. Om meteen tijdens mijn eerste dag hier een ronderecord te rijden en het snelst te zijn geeft veel vertrouwen voor de wedstrijden die binnenkort van start gaan. Maar het was ook goed om de motor tijdens de tweede dag onder compleet andere omstandigheden uit te proberen dan tijdens de eerste dag. Ik heb veel lange runs gemaakt, eerlijk gezegd, en de enige keer dat ik een zachtere band heb geprobeerd was aan het eind, en ik heb hem niet goed gebruikt. We hebben gewerkt aan het maken van lange runs op de raceband, zoals runs van 10 ronden. Dat ging goed, en ik had een beter gevoel op de lange baan dan gisteren. De rondetijden waren iets langzamer, maar we hebben het goed gedaan. Hoe dan ook, ik kan niet wachten totdat het seizoen gaat beginnen, laat die races maar komen want ik heb er heel veel zin in en kijk er erg naar uit.”

Ook Warhorse HSBK Racing Ducati New York teameigenaar Bobby Shek kon na afloop zijn geluk niet op en denkt dat Baz klaar is voor de eerste wedstrijd van het seizoen eind deze maand in Atlanta.

Bobby Shek: “Het was een geweldige test, en we hebben veel gedaan. We hebben veel dingen doorgenomen, veel chassis en elektronica. Gelukkig hield het weer beide dagen goed stand. Over het algemeen zijn we erg blij met de resultaten van de tweedaagse test. Op dag één hebben we de afstelling van de V4 R aangepast en we hadden geen enkel probleem met de Dunlop-banden. Het team was tevreden en, het belangrijkste, Baz voelde zich op zijn gemak. We hebben echt veel geleerd en we zullen klaar zijn voor de eerste race in Atlanta.”

De openingsronde van 2021 MotoAmerica seizoen gaat op 30 april van start op de Michelin Raceway Road Atlanta.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter