Moto3 & Moto2 rijders carrousel komt langzaam op gang

189
fenati
Romano Fenati | foto© Sky Racing Team VR46

Terwijl in de MotoGP klasse nagenoeg alle plaatsen voor komend seizoen ingevuld zijn begint het kat en muis spel nu ook langzaam op gang te komen in de twee lichtere categorieën van het MotoGP wereldkampioenschap.

Als we teruggaan naar de NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich van afgelopen weekend dan kunnen we rustig stellen dat het verhaal Romano Fenati- de Italiaan werd door het Sky Racing Team VR46 zaterdagavond geschorst voor de wedstrijddag – het gesprek van het weekend was.







Het in eerste instantie schorsen en het vervolgens ontslaan van de Italiaan door het management van Sky Racing Team VR46 is misschien wel de belangrijkste oorzaak geweest dat er ineens een aantal teams haast hebben gekregen met het vastleggen van rijders voor komend seizoen.

Valentino Rossi: ‘Definitief over en uit voor Fenati bij Sky Racing Team VR46’

Hoewel het nog onduidelijk is hoe de toekomst van Fenati er uit zal zien is het inmiddels wel bekend dat de plaats van de Italiaan voor de rest van het seizoen binnen het Sky Racing Team VR46 ingenomen zal worden door de Italiaan Lorenzo Dalla Porta. Voor de 18 jarige Italiaan, die momenteel uitkomt in het FIM Junior Moto3 World Championship voor het Laglisse Academy Team uitkomt en daar met 143 punten en 4 gewonnen wedstrijden aan de leiding gaat in de tussenstand van het kampioenschap, is de Moto3 klasse van het MotoGP niet geheel nieuw. Dalla Porta kwam het afgelopen seizoen nog als vaste deelnemer uit in deze klasse en mocht dit seizoen al een aantal keren als invaller optreden o.a. in Mugello en Assen. Of Dalla Porta ook voor het seizoen 2017 in aanmerking komt voor deze plaats is nog niet bekend aangezien zijn naam inmiddels ook al veelvuldig genoemd wordt als officieel Mahindra fabriekscoureur binnen het Pull & Bear Aspar Mahindra Team als vervanger van de na dit seizoen naar de Moto2 klasse overstappende Francesco Bagnaia.

Aangezien Sky Racing Team VR46 voor komend seizoen een overstap met Fenati gepland had naar de Moto2 klasse moest Valentino Rossi en  het management van Sky Racing Team VR46 ook op zoek naar nieuwe rijder voor dit project. Een officiële bevestiging is er nog niet maar het is zo goed als zeker dat huidig Pull & Bear Aspar Mahindra Team coureur Francesco Bagnaia in 2017 deze plaats in gaat nemen en met het team van zijn mentor zal debuteren in de Moto2 klasse.

Binnen het Red Bull KTM Ajo Team worden de zaken voor komend seizoen steeds helderder. Brad Binder zal na dit seizoen de overstap maken binnen het team naar de Moto2 klasse. Als teamgenoot van de Zuid Afrikaan – het team zal vanaf het komende seizoen gebruik gaan maken van de nieuwe KTM Moto2 machine (frame) voorzien van WP vering en uitgebreid worden met een tweede rijder – zal Miquel Oliveira op gaan treden. De Portugees, die momenteel uitkomt voor het Leopard Racing Moto2 Team – keert daarmee terug naar het team waarvoor hij ook een jaar geleden uitkwam en herenigd zal worden met zijn voormalige Moto3 teamgenoot Binder.

Wie op zijn beurt de plaats in zal nemen van Oliveira binnen het Leopard Moto2 Team is nog onduidelijk. Helemaal omdat de geruchten steeds sterker worden dat Leopard Racing het na 1 seizoen al weer voor gezien zou houden in de Moto2 klasse en zich vanaf 2017 uitsluitend weer zou willen gaan richten op hun activiteiten in de Moto3 klasse, de klasse waarin men in 2015 met Danny Kent de wereldtitel wist te behalen.

Ook voor de vrijgekomen plaats van Binder binnen het Red Bull KTM Ajo Team werden de afgelopen tijd veel namen genoemd. Zo onderhandelde teameigenaar Ajo tijdens de Duitse Grand Prix nog volop met Enea Bastianini en leek de Italiaan de beste papieren te hebben voor deze plaats. Uiteindelijk bleek de manager van de Italiaan zijn hand behoorlijk te hebben overspeelt wat betreft de salaris eisen van zijn coureur en iets te voorbarig te zijn geweest met een aantal uitspraken. De gewiekste zakenman Ajo zette vervolgens zijn zinnen op een ander Italiaans talent en inmiddels is het duidelijk dat Niccolo Antonelli komend seizoen de plaats van Binder in zal nemen.

Antonelli zal binnen het Red Bull KTM Ajo Team zo goed als zeker Bo Bendsneyder als teamgenoot krijgen. De 2015 Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen is bezig aan een uitstekend debuut seizoen in de Moto3 klasse, heeft een contract op zak voor het seizoen 2017 en gezien de lovende woorden van teambaas Aki Ajo over het optreden van de Nederlander tot nu toe dit seizoen is er vooralsnog geen enkele reden te twijfelen aan een tweede seizoen van de Rotterdammer op het hoogste niveau.

 Aki Ajo: ‘Het Moto3 World Championship is heel erg competitief en hij is nog steeds een rookie, dus ik ben heel erg blij met zijn consistentie – het maken van geen fouten en het finishen van de races’

Voor Antonelli zijn huidige plaats binnen het Ongetta Rivacold wordt de Japanner Hiroki Ono als belangrijkst kandidaat genoemd. De Japanner zou binnen het Honda Team Asia plaats moeten maken voor één van de twee huidige en goed presterende Red Bull MotoGP Rookies Cup coureurs Ayumu Sasaki of Kaito Toba. Naast de twee Japanners wordt ook de naam van Jakub Kornfeil veelvuldig genoemd als coureur voor komend seizoen. De Tsjech moet na dit seizoen namelijk plaats maken binnen het Drive M7 SIC Racing Team voor een topper die mee kan strijden voor de titel, hoewel teammanager Johan Stigefelt nog geen namen wil noemen lijkt de Spanjaard Jorge Martin momenteel de beste papieren in handen te hebben voor deze positie.

Wat betreft de plannen van het Nederlandse RW Racing GP is het nog akelig stil. Het team onder leiding van teammanager Jarno Janssen, dat momenteel actief is in de Moto3 klasse met de Belg Livio Loi, zal achter de schermen ongetwijfeld al druk zijn met de plannen maar vooralsnog houdt de Nederlandse teammanager zijn lippen nog stijf op elkaar. Gezien het aantal managers en rijders dat de afgelopen Grand Prix weekenden samen met Janssen of in de buurt van de Nederlandse trailer werden gesignaleerd is er geen gebrek aan sollicitanten en potentiële kandidaten. Of het team komend seizoen opnieuw met één coureur aan zal treden, of het team er voor 2017 een tweede startplaats bij zal krijgen en/of Loi ook deel uitmaakt van de plannen voor komend seizoen is dus nog niet bekend.

Het spel is dus op de wagen, de eerste transfers in de twee lichtere klassen van het MotoGP wereldkampioenschap zijn een feit. Tijdens de eerstvolgende Grand Prix weekenden zullen er ongetwijfeld meerdere puzzelstukjes op hun plaats gaan vallen. Een goede reden om onze ogen en oren de komende raceweekenden extra open te houden…..we houden jullie op de hoogte.