Landgenoot Bo Bendsneyder treedt komend seizoen toe tot het summum van de wegracesport. De jonge Rotterdammer gaat rijden in de WK Moto3 klasse bij het gerenommeerde Ajo Motorsport Team. Het team van de Finse eigenaar Aki Ajo staat bekend als n van de beste teams in het MotoGP paddock.
<p>Het Ajo Motorsport Team kende een bijzonder succesvol 2015 seizoen. In de Moto2 klasse werd met Johan Zarco de wereldtitel binnengehaald en Miguel Oliveira werd runner-up in de Moto3 klasse achter wereldkampioen Danny Kent. Oliveira kende een wat mindere eerste helft van het seizoen maar toonde zich in de tweede helft van het seizoen absoluut de sterkste van het Moto3 veld. Daarnaast werd Maverick Vinales gekroond tot Rookie van het jaar in de MotoGP klasse. De Spanjaard maakt nog steeds deel uit van de Ajo stal en wordt door Aki Ajo gemanaged evenals de Australiër Jack Miller.</p> <p><br /> </p> <p>De succesvolle historie van het team begint in 2001. Tijdens de Duitse Grand Prix in dat jaar stond de toen 18-jarige Mika Kallio met een wildcard aan de start. Kallio reed daar op een Honda van het Red Devil Team wat werd gerund door Aki Ajo. In datzelfde jaar volgde nog een tweede wildcard voor team en rijder in Valencia. Beide races eindigden voor team en rijder in mineur want in Duitsland duurde het optreden in de race slechts een halve ronde en in Valencia iets meer dan vier ronden.</p> <p><br /> </p> <p>De structuur was echter neergezet en in 2002 trad het team met rijder Mika Kallio definitief toe tot de vaste teams in de toen nog 125cc klasse. Kallio werd in dat seizoen een regelmatige top tien rijder en behaalde met een vijfde plaats in Jerez zijn beste klassering van het seizoen. In de eindstand van het wereldkampioenschap kwam Kallio tot de elfde plaats.</p> <p><br /> </p> <p>Bij aanvang van het seizoen 2003 was de teamnaam omgevormd tot Ajo Motorsport Team. In dat seizoen kwam het team wederom aan de start met Mika Kallio en werd er daarnaast in de persoon van de Japanner Masao Azuma een tweede rijder aan het team toegevoegd. Net als in 2002 vertrouwde het team opnieuw op het materiaal van Honda. Na de Duitse Grand Prix kreeg Fransman Arnaud Vincent zijn congé bij het KTM Red Bull Team en werd met onmiddellijk ingang vervangen door Mika Kallio. Voor de Tsjechische Grand Prix werd door Ajo een tweede Japanner ingezet in de persoon van Hiroschi Kikuki. Een trainingscrash schakelde Kikuki echter direct uit waarna bij de volgende Grand Prix in Portugal de Italiaan Andrea Ballerini op de tweede Honda plaats mocht nemen en het seizoen vervolgens verder mocht afmaken.</p> <p><br /> </p> <p>De voorlaatste Grand Prix van dat seizoen bracht de grote doorbraak voor het Ajo Motorsport Team. Tijdens de Grand Prix van Australië wist Andrea Ballerini, op een kletsnat Philip Island, zichzelf en het Ajo Motorsport Team een eerste overwinning te bezorgen. Masao Azuma maakte met een tweede plaats het teamsucces compleet. Daarmee was de naam van het team voorgoed gevestigd in het rennerskwartier.</p> <p><br /> </p> <p>In de jaren 2004 en 2005 bleef het Ajo Motorsport Team rijden met Honda met diverse rijders en gemiddelde resultaten. Tomoyoshi Koyama pakte in het seizoen 2005 nog wel twee podiumplaatsen voor het team door een tweede plaats in Australië en een derde plaats in Turkije.</p> <p><br /> </p> <p>Voor aanvang van het seizoen 2006 ging het Ajo Motorsport Team een overeenkomst aan met Malaguti en werd het team omgedoopt tot Malaguti Ajo Corse. Het Malaguti project werd geen succes en in 2007 volgde de overstap naar Derbi en werd de teamnaam weer omgezet naar Ajo Motorsport. De Oostenrijker Michi Ranseder finishte regelmatig in de top tien maar tweede rijder Robert Muresan uit Roemenië bakte er helaas weinig van.</p> <p><br /> </p> <p>De Derbi samenwerking werd in 2008 voortgezet en dat jaar leverde het Ajo Motorsport Team zijn eerste wereldkampioen af. Mike di Meglio was de, voor die titel, verantwoordelijke coureur. Tweede rijder Dominique Aegerter finishte dat seizoen op de 16e plaats in de eindstand.Voor het seizoen 2009 stapte Mike di Meglio over naar de 250cc klasse en de Fransman werd binnen het Ajo team vervangen door de Duitser Sandro Cortese. Cortese reed naar de zesde plaats in de eindstand en Aegerter finishte het seizoen als 13e.</p> <p><br /> </p> <p>Ook in 2010 bleef het team Derbi trouw. In dit voorlaatste jaar van de 125cc klasse bleef Sandro Cortese bij het team en de Duitser kreeg als teamgenoot een jonge kleine Spanjaard in de persoon van Marc Marquez. Het team kreeg Red Bull als hoofdsponsor en ging het seizoen in als het Red Bull Ajo Motosport Team. Het werd het begin van een bijzonder succesvolle samenwerking tussen team en sponsor.</p> <p><br /> </p> <p>De net 17-jarige Marquez opende het seizoen met een derde plaats in Qatar waarna een nulscore en opnieuw een derde plaats volgden in Jerez en Le Mans. De vierde Grand Prix van dat seizoen bracht Marquez de eerste overwinning van het seizoen. Er zouden dat seizoen nog negen overwinningen meer volgen.</p> <p><br /> </p> <p>Legendarisch in dat seizoen werd de overwinning van Marquez in Portugal. De race werd na zeven ronden door een rode vlag onderbroken vanwege diverse valpartijen door regendruppels. In de verkenningsronde voor de herstart ging de Spanjaard onderuit waarna hij met een behoorlijk gehavende Derbi terug moest keren naar de pits.</p>
<p>Er volgde een paniekerig kwartiertje werk maar bij de start van de opwarmronde kon Marquez achteraan het nog 17 rijders tellende veld aansluiten. De Spanjaard moest echter vanaf de laatste plaats starten, in deze tweede race over negen ronden, op de opdrogende baan. Marquez knalde als een komeet naar voren, dook als vijfde de eerste bocht in en kwam als derde uit de openingsronde met ruim een seconde achterstand op leider Nico Terol. In de tweede ronde moest Bradley Smith eraan geloven waarna de jacht op Terol werd geopend. Smith bleef het Marquez echter lastig maken en nam drie ronden voor het einde de tweede plaats weer over. Marquez sloeg echter weer terug en nam bij het ingaan van de laatste ronde de leiding over van Terol. Terol counterde nog twee keer maar beide keren kwam Marquez bij het uitacceleren weer terug naar de leiding om vervolgens de race te winnen. Marquez ging daardoor met 17 punten voorsprong op Terol naar de laatste Grand Prix in Valencia waar een vierde plaats volstond voor de wereldtitel.</p> <p><br /> </p> <p>In 2011 werd de Derbi ingeruild voor Aprilia en in dit laatste seizoen van de 125cc klasse verscheen het Red Bull Ajo Motorsport Team aan de start met de Duitser Jonas Folger en de Brit Danny Kent. Folger pakte in dat seizoen één overwinning en werd zesde in de eindstand. Kent finishte het seizoen op de elfde plaats en kende met een vierde plaats in Jerez zijn beste prestatie van het seizoen.</p> <p><br /> </p> <p>In het seizoen 2012 volgde de introductie van de Moto3 klasse. Het Red Bull Ajo Team ging voor dat seizoen een verbintenis aan met KTM die tot op heden in stand is gebleven. Sandro Cortese keerde na een jaar afwezigheid terug bij het team en samen met Danny Kent werd het seizoen gedomineerd. Cortese kwam in alle 17 races aan de finish en stond daarvan 15 keer op het podium. Vijf van die vijftien keer betrof het de hoogste trede. De slechtste resultaten van dat seizoen behaalde de Duitser met zesde plaatsen in Barcelona en Motegi. Cortese stelde in Maleisië met een overwinning de wereldtitel veilig. Kent kende een mindere start van het seizoen maar een sterke finish met overwinningen in Motegi en Valencia bracht hem nog naar de vierde plaats in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>Het seizoen 2013 verscheen het team met drie rijders aan de start. Luis Salom ging met nog twee races te gaan aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Een nulscore in Japan en een veertiende plaats met val in Valencia leverden de Spanjaard en het team echter een fikse kater op. De titel ging naar Maverick Vinales en ook Alex Rins kwam nog voorbij aan Salom in de eindstand om het kampioenschap. De twee andere rijders, Zulfahmi Khairuddin en Arthur Sissis, finishten het seizoen op respectievelijk de twaalfde en vijftiende plaats in de eindstand om het kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het seizoen 2014 werd Salom vervangen door Jack Miller. De spectaculaire Australiër stond bekend als snel maar ook onstuimig en was zowel op als buiten de baan met regelmaat een soort van ongeleid projectiel. Onder de vleugels van Aki Ajo werd Miller echter omgeturnd tot een regelrechte winnaar die de strijd op de baan zeker niet uit de weg ging. Alex Marquez werd dat seizoen wereldkampioen door Miller in de eindstand twee punten voor te blijven maar het optreden van Miller maakte zoveel indruk dat Honda hem vervolgens direct liet doorstromen naar de MotoGP klasse. De tweede rijder in het team was de Tsjech Karel Hanika, een jaar eerder winnaar van de Red Bull Rookies Cup, die zijn debuutseizoen afsloot op een 18e plaats in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>Het afgelopen seizoen debuteerde het Ajo Motorsport Team in de Moto2 klasse en werd, zoals eerder gezegd, de wereldtitel gepakt met Johan Zarco. In de Moto3 klasse werd Miguel Oliveira tweede en finishte Brad Binder als zesde in de eindstand. Karel Hanika kende een minder seizoen en werd, als derde rijder van het team, wederom 18e in de eindstand van het WK.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het seizoen 2016 wordt de samenwerking in de Moto3 met Red Bull en KTM voortgezet en zullen Brad Binder en Bo Bendsneyder als rijders voor het team aantreden in de Moto3 klasse. Johan Zarco gaat met het team proberen om zijn Moto2 wereldtitel te prolongeren.</p> <p><br /> </p> <p>Gezien het bovenstaande komt onze landgenoot qua team komend seizoen in een gespreid bed. Het Ajo Motorsport team is een begrip in de Grand Prix racerij en heeft reeds vele talenten opgepikt en begeleidt richting een succesvolle carrière naar de top van de wegracerij. Structuur, rust en topmateriaal zijn de kerneigenschappen van het team van de nuchtere Fin Aki Ajo.</p> <p><br /> </p> <p>Is het team een absolute garantie voor succes? Nee, uiteraard niet, want naast het team speelt ook het talent, doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen een grote rol in de ontwikkeling van de individuele coureur. Daarnaast kost het rijden bij een dergelijk goed team ook een heleboel euro’s waardoor steun vanuit het bedrijfsleven, om te komen tot succes, zeker een even grote rol speelt dan de hiervoor genoemde eigenschappen van team en coureur.</p> <p><br /> </p> <p>Aan Bendsneyder de zware taak om te laten zien dat hij die ondersteuning vanuit het bedrijfsleven ten volle verdient. Voor wat betreft het team kan onze landgenoot zich echter niets beters wensen.</p> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" target="blank"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan" target="blank"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>