Moto2: Topmateriaal voor Iwema tijdens 85e TT Assen

73

Jasper Iwema zal tijdens de 85eTT Assen zijn debuut maken in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Speciaal voor deze gelegenheid zal de coureur uit het Drentse Hooghalen de beschikking krijgen over topmateriaal.

Na maar liefst acht keer deelgenomen te hebben aan de Dutch TT in de lichtste klasse (125cc en Moto3) van het MotoGP wereldkampioenschap zal Jasper Iwema tijdens de 85e TT Assen zijn debuut maken in de Moto2 klasse.<br /> <br /> Jasper Iwema sloot vlak voor het seizoen een overeenkomst met het Spaanse Team Griful voor deelname aan de Moto2 klasse van het FIM CEV Repsol, dit seizoen ook wel het European Championship Moto2 genoemd. Na nauwelijks getest te hebben in het voorseizoen kwam de Nederlander tijdens de eerste ronde van het kampioenschap in Portim&acirc;o voor het eerst in actie in wedstrijdverband op een Moto2 machine. Het werd een moeilijk eerste weekend, een weekend waarin niet alleen de weergoden het nog eens extra moeilijk maakten maar waar ook bleek dat de eigenbouw machine van het Spaanse team veel tekort kwam op de overige machines in het veld.<br /> <br /> <p> De doorbijter uit Hooghalen liet zich niet uit het veld slaan, belegde nog een extra test in Spanje om vervolgens gebruik te maken van een speciaal door KNMV bondscoach Barry Veneman belegde testdag op het TT Circuit Assen. Tijdens deze testdag werd echter opnieuw duidelijk dat de machine niet competitief was maar wederom ging Iwema niet bij de pakken neerzitten en klopte hij op de deur bij OW Cup organisator Hennie Lentink met het vriendelijke verzoek of hij met zijn Moto2 machine buiten mededinging mee mocht doen tijdens de derde OW Cup wedstrijddag op het TT Circuit Assen.</p> <br /> <p> Ook tijdens de deelname aan de OW Cup race, die geheel in het teken stond van de machine nog beter leren kennen en samen met het Team Griful de zo benodigde stappen te kunnen maken voor zijn negende TT optreden, ging het niet van een leien dakje.</p> <br /> Na afloop van de drie (test)dagen op het TT Circuit werd steeds duidelijker dat men met deze machine niks te zoeken had in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Na lang overleg met de vaste mensen om hem heen en het Spaanse team werd er dan ook besloten af te zien van een Moto2 wildcard optreden tijdens het grootste eendaagse Nederlandse sportevenement.<br /> <br /> <strong>Speed Up</strong><br /> Nadat deze beslissing een feit was werd er gekeken naar een andere oplossing om toch aan de start te kunnen verschijnen tijdens de TT. Deze oplossing is er, mede door de inzet van een groot aantal mensen, inmiddels gevonden en Iwema zal er tijdens de 85e editie van de Dutch TT gewoon bij zijn en de beschikking krijgen over een competitieve Moto2 machine – een identieke machine (Speedup) waarop Sam Lowes dit seizoen al een wedstrijd wist te winnen en momenteel de vierde plaats mee bezet in de tussenstand van het kampioenschap. <p><br /> </p> <p><strong>Motorland Aragon</strong><br /> Iwema heeft er al twee testdagen opzitten samen het Speed Up team op het Spaanse Motorland Aragon circuit, een test die naar volle tevredenheid is verlopen van zowel de kant van Iwema als ook van de verantwoordelijke mensen van Speed Up.</p>







<strong>Eigen crew</strong><br /> Tijdens de TT Assen zal Iwema met een eigen crew gaan werken maar wel met de volle steun van Speed Up en kunnen profiteren van de know how en data van Sam Lowes en zijn team.&nbsp;<br /> <br /> Een unieke kans voor Iwema die vanzelfsprekend zeer opgetogen is over deze kans:<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Voorafgaand aan dit seizoen was ik heel blij met de kans die ik kreeg om met Team Griful van start te gaan in het FIM CEV Repsol kampioenschap. Zonder een fatsoenlijke voorbereiding begonnen we aan de eerste wedstrijd van het seizoen in Portim&acirc;o, een weekend welke alles behalve makkelijk was aangezien ik nagenoeg nog geen meter had gereden op dat circuit en ook het weer nog eens niet meewerkte gedurende het weekend. Ik kwam er veel tekort ondanks dat ik mijn stinkende best had gedaan. Na zo&rsquo;n weekend denk je dan eerst dat het grotendeels mijn eigen onervarenheid is op een Moto2 fiets, iets waar ik later tijdens een test een beetje aan begon te twijfelen en het gevoel kreeg dat de fiets veel te kort kwam en dat we ondanks dat ik mijn stinkende best deed geen stappen voorwaarts meer maakten. We hebben toen besloten om in te gaan op een uitnodiging van KNMV bondscoach Barry Veneman om een dag te testen op het TT Circuit Assen. Tijdens deze test hebben we samen met een aantal deskundige mensen de verrichtingen van het team nauwlettend gevolgd, mezelf proberen te verbeteren door mijn rijstijl nog meer aan te passen en veel veranderingen doorgevoerd aan de machine. Ondanks dat we alles geprobeerd hebben bleken we nauwelijks vooruitgang te boeken en veel tekort te komen voor een redelijk optreden tijdens de TT. Na veel praten, veel overleggen hebben we samen met het team besloten af te zien van een samenwerking tijdens de TT. Toen we de beslissing hadden genomen om hier mee te stoppen kwamen we in contact met de mensen van Speed Up, het team waar ook de Nederlander Torleif Hartelman is betrokken als begeleider van Sam Lowes. De eerste gesprekken verliepen positief en we besloten om twee dagen te gaan testen in Aragon. Afgelopen donderdag en vrijdag hebben we daar gereden en ik wist niet wat me overkwam tijdens de eerste ronden op deze Moto2 fiets. We hebben een goede test gehad en de rondetijden die ik op de Speed Up kon rijden waren zeer acceptabel en zelfs vergelijkbaar met een aantal vaste Moto2 coureurs die ook aanwezig waren tijdens deze test. Alles is inmiddels geregeld en tijdens de TT krijg ik de beschikking over een identieke machine als Lowes. Naast het feit dat ik de beschikking krijg over deze topfiets zal ik gaan samenwerken met mijn eigen vertrouwde crew onder leiding van de Brit Mark Keen en veringspecialist Andre Stamsnijder. Ik ben hier echt ontzettend blij mee en ik ben zeer veel dank verschuldigd aan mijn trouwe sponsoren en Jan Abbink maar ook zeker aan Barry Veneman en Torleif Hartelman, allen samen hebben deze unieke kans voor mij mogelijk gemaakt.&rdquo;</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><br /> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>