In 2011 zagen we tijdens de TT van Assen het WK debuut van de Ten Kate Moto2 machine, sinds die tijd is vrij stil gebleven rond deze machine welke echter in het Italiaanse kampioenschap de nodige successen behaald.
Wie kan het zich nog herinneren, de eerste en tot nu toe enige Nederlandse deelname in het Moto2 wereldkampioenschap? Vorig jaar nam Michael van der Mark als wildcard deel aan de TT van Assen waarbij de Rotterdammer in het zadel zat van een Moto2 machine ontwikkeld door de neven Ten Kate.<br /> <br /> Sinds die tijd is het vrij stil gebleven rond deze Moto2 machine die dit jaar schittert door afwezigheid, tenminste in de Dutch TT dan want er word wel degelijk geracet met een Ten Kate Moto2 machine en wel in het Italiaans kampioenschap, het Campionato Italiano Velocità, kortweg CIV.<br /> <br /> De deelname van Van der Mark, die dit jaar tijdens het TT weekend verplichtingen heeft in de EK Superstock 600 klasse op het Motorland Aragon circuit, was meer een soort test voor het project waarmee Ten Kate Racing Products in 2010 was gestart. Na de TT werd er op de achtergrond doorgewerkt aan de machine, waarvan het chassis was afgeleid van de ICP machine van Alex Baldolini. Tijdens de CIV ronde op Mugello was er een tweede ‘test’ met Massimo Roccoli aan het stuur. De Italiaan wist in de Moto2 klasse, welke samen met de Supersport klasse werd verreden, toen een tweede positie te behalen. <br /> <br /> Ten Kate Racing Products besloot verder te blijven werken aan de ontwikkeling van de machine waarbij nog niet wordt gekeken naar deelname in de Grand Prix’s, Ten Kate wil namelijk niet als veldvulling dienen en wil daarom de machine eerst in nationale kampioenschappen verder ontwikkelen. <br /> <br /> Dit jaar zijn de mensen van Ten Kate Racing Products een samenwerking aangegaan met het Qaurantaquatro Racing team en door de banden met Manuel Capelletti, die zorg draagt voor het EAB Ten Kate Junior team in het EK Superstock 600 en de FIM Superstock 1000 Cup, werd al snel Ferruccio Lamborghini als rijder aangedragen.<br /> <br /> Lamborghini is geen onbekende van Ten Kate want de Italiaan kwam in beeld als vervanger van de in de loop van het 2011 seizoen bij het Superstock 1000 team vertrokken Luca Verdini. De prestaties van de Italiaan werden helaas gehinderd door een schouderblessure waardoor het moeilijk werd om hem in het Superstock 1000 team te houden, Lambo moest de laatste races van het seizoen zelfs vervangen worden door Loris Baz nadat een operatie aan zijn schouder noodzakelijk bleek.<br /> <br /> Er was echter een goede band ontstaan en de ervaring die Lamborghini in de Moto2 klasse had – de Italiaan reed in 2010 één Grand Prix voor het Forward Racing team op een Suter en vier Grand Prix’s op de Moriwaki van het Matteoni Racing Team - kwam Ten Kate Racing Products goed van pas en zo werd het Lamborghini die de Moto2 machine verder zou gaan ontwikkelen.<br /> <br /> Tot nu toe zijn er drie races verreden en daarin wist Lamborghini twee keer tweede en een keer eerste te worden in de Moto2 klasse waarbij de Italiaan zich over het algemeen goed kan meten met de Supersport concurrenten en meestal in de top tien over de finish komt.
Het doel van Ten Kate Racing Products, Quarantaquatro racing en Lamborghini is het gat naar de top van het Supersport veld kleiner te maken en zo mogelijk het Supersport veld te snel af te zijn. Als de machine competitief genoeg is dan zal er wellicht ook een machine in het Spaans kampioenschap worden ingezet waarna wellicht langzaam de deur naar het WK open komt te staan.<br /> <br /> Lamborghini, die zijn band met Nederland op zijn machine uit door de Nederlandse driekleur in het design te gebruiken, is overigens zeer goed te spreken over de machine en beschouwt het als de beste motor waarmee hij in zijn carrière heeft gereden.<br /> <blockquote> “De Moto2 motor is erg fijn en het is de beste motor waar ik tot nu toe mee heb gereden. Er zijn nog wat kleine problemen maar dat hoort bij het ontwikkelen van een machine. Vooral de voorkant van de machine is fantastisch en veel beter dan de Suter of de Moriwaki,” aldus <strong>Lamborghini</strong>.<br /> </blockquote> Ten Kate Racing Products zijn geen frame bouwers, vandaar dat er gewerkt wordt met het chassis van Caretta Technology Race Dept. wat Alex Baldolini in het eerste jaar van de Moto2 klasse gebruikt. Het chassis is door Ten Kate Racing Products op basis van de jarenlange ervaring uit het WK Supersport aangepast waarbij men er een andere filosofie op na houdt dan de andere Moto2 chassis leveranciers. Het doel is om voor rond de € 65.000 een compleet chassis neer te zetten.<br /> <br /> Het team van Ten Kate Racing Products is daarnaast ook met de Moto3 klasse bezig en daarin past men hetzelfde trucje toe. De crew werkt samen met Ernst Dubbink aan een kit voor het chassis en een kit voor het blok waarbij ze met het chassis al een eind de goede richting op gaan.<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMoto2%2Ften-kate-moto2-project-succesvol-in-italiaans-kampioenschap%2Ftabid%2F64%2FiNews_ID%2F30021%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>