Moto2 & Moto3 Official Test Portimão: Hoe en wat wordt er allemaal getest?

3571
zonta-van-den-goorbergh
Zonta van den Goorbergh | foto© Rafa Marrodan

De Moto2 en Moto3 coureurs zijn zaterdag op het Autodromo Internacional begonnen aan de enige Moto2 & Moto3 Official Test voorafgaand aan het 2022 seizoen. Drie dagen lang kan er gereden worden op het Portugese circuit alvorens maandagavond het materiaal vanuit Portimão naar Doha getransporteerd wordt.

Prachtig weer, een schitterende baan en het eerste gezamenlijke optreden van alle Moto3 en Moto2 coureurs die in 2022 de startgrid vormen in de twee lichtere klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.







Drie dagen, elke dag voor beide categorieën drie sessies van ruim een uur, kortom er kan naar hartenlust getest en getraind worden ter voorbereiding op het komende wegrace seizoen, een seizoen dat in het weekend van 04 t/m 06 maart aanstaande van start gaat op het Losail International Circuit in Qatar. Nou ja, naar hartenlust, er zijn wel de nodige beperkingen en regels tijdens deze driedaagse test. We zetten er een aantal voor jullie op een rijtje.

Moto2
Ondanks dat we de afgelopen weken al verschillende rijders en teams in actie zagen komen tijdens een aantal privétesten rijden de b.v. Moto2 coureurs dit weekend in Portimão voor het eerst met het materiaal waarmee men ook dit seizoen tijdens de Grand Prix weekenden actief zal zijn.

Zo namen de teams donderdag voorafgaand aan deze test pas hun 2022 krachtbronnen en verplichte ECU’s in ontvangst. De Triumph motorblokken stonden keurig genummerd opgesteld in pitbox 1 van het Portugese circuit. Na het tekenen van de benodigde formulieren konden de teammanagers een tweetal nummers trekken en vervolgens de twee motorblokken met het bijbehorende nummer in ontvangst nemen.

Deze motorblokken, die normaalgesproken om de drie Grand Prix weekenden gewisseld worden, mogen tijdens deze test echter niet onbeperkt gebruikt worden. Zo mag elke Moto2 coureur maximaal 900 kilometers afleggen tijdens deze driedaagse test, hetgeen betekent ongeveer 195 ronden op het 4,6 km lange circuit (gemiddeld 65 ronden per dag).

Ook het aantal banden is gelimiteerd, zo krijgt elke coureur de beschikking over slechts 7 achterbanden en 6 voorbanden (slicks, regenbanden indien benodigd staan hier los van). Neem hierbij dat Dunlop ook nog een nieuwe compound voor dit seizoen heeft meegebracht, indien men deze wil uitproberen dan zal men deze moeten gebruiken uit het aantal banden dan men ter beschikking krijgt.

Wat betreft de te gebruiken ECU. Dient men tijdens de privé testen gebruik te maken van een eigen ECU, tijdens het seizoen (vanaf deze test) mag men uitsluitend nog gebruik maken van de verplichte en voor eenieder gelijke ECU. Deze ECU is nagenoeg gelijk aan die ook in de MotoGP klasse gebruikt wordt, met dien verstande dat er voor de Moto2 klasse veel minder parameters aangepast kunnen worden. Deze parameters hebben een bepaalde range die aangepast kan worden, maar deze zijn voor eenieder gelijk.

Als laatste heeft Triumph voor dit seizoen voor een andere versnellingsbak gekozen in vergelijking met voorgaand seizoen. Met andere woorden, dit zal ook de nodige aanpassingen vergen.

Bovengenoemde feiten zorgen ervoor dat er niet in elke sessie volop gereden kan worden. Zo zagen we tijdens de eerste dag b.v. dat niet iedereen tijdens de eerste en laatste sessie naar buiten ging. Dit houdt dus verband met bovenstaande beperkingen. De teams en coureurs proberen zoveel mogelijk hun testprogramma af te werken tijdens de sessies waarin de omstandigheden het beste zijn. Daarnaast zullen veel teams maandag tijdens de derde en afsluitende testdag geen gebruik meer maken van de derde en afsluitende sessie van de dag. De reden hiervoor is dat al het materiaal maandag in Portimão ingepakt dient te worden in de luchtvracht kratten voor transport naar Qatar. Veel teams gebruiken de laatste sessie dan ook voor laatste check van het materiaal, deze schoon te maken en in te pakken voor transport.

Daarnaast hebben we ook nog te maken met verschillende testprogramma’s. Zo is het o.a. voor de jonge debutanten in beide klasses belangrijk om zoveel mogelijk kilometers te maken op het voor hun nieuwe materiaal. De meer ervaren coureurs daarentegen zullen meer en vaker voor een timeattack gaan.

Moto3
Ook voor de Moto3 klasse zijn er een aantal beperkingen, zij het dat deze wel anders zijn dan voor de Moto2 klasse. In deze klasse mag men b.v. maximaal zes motorblokken gebruiken gedurende het seizoen. Er geldt voor deze test dan ook geen maximaal aantal te rijden kilometers. De gereden km’s tellen echter wel mee voor het te gebruiken aantal blokken, blokken die naar een bepaald aantal gereden kilometers gereviseerd dienen te worden. Om jullie een indruk te geven, zo kost een revisie van een KTM Moto3 motorblok maar liefst drie euro per gereden kilometer.

Ook in deze klasse krijgt men een gelimiteerd aantal banden ter beschikking. Navraag bij een aantal teams zorgde echter wel voor verrassende antwoorden. Zo schijnt hierop geen controle te zijn en kan men derhalve ook gewoon rijden met eigen meegenomen Dunlop banden. Het is echter wel zo dat men deze banden zelf dient te bekostigen en niet vallen onder het geldende Dunlop contract wat voor elk team hetzelfde is. Met andere woorden, is er geen gebrek aan budget dan is het mogelijk om één of meerdere extra zachte banden te gebruiken om zo aan het einde van de test zo hoog mogelijk op de tijdlijst te staan. Niet dat het veel zegt, maar om met een goed gevoel en met een tijdlijst in de binnenzak waar je naam in de bovenste gelederen is te zien af te reizen naar Qatar kan zorgen voor een goed gevoel.

Kortom, veel beperkingen, veel verschillende testprogramma’s en het is dan ook vaak moeilijk te beoordelen wie waar mee bezig is in een bepaalde sessie. Daarnaast zal het over een aantal weken in Qatar allemaal weer heel anders zijn, Qatar is Qatar en Portimão is Portimão, twee totaal verschillende banen. Sterker nog, de insiders binnen de paddock weten als geen ander dat ook zelfs Qatar nog geen echte graadmeter is voor de rest van het seizoen simpelweg omdat het niet alleen een circuit is welke met bijna geen enkel ander circuit is te vergelijken maar ook omdat de omstandigheden (avondrace) er totaal anders zijn dan tijdens welke andere Grand Prix dan ook.




Handige links Moto2 & Moto3 Official Test Portimão 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag





  • Bo Bendsneyder
  • Jeremy Alcoba
  • Celestino Vietti
  • Pedroo Acosta
  • A01I5798_1
  • A01I5800_1
  • Augusto Fernandez
  • Cameron Beaubier
  • Somkiat Chantra
  • Albert Arenas
  • Marco Raminez
  • Manuel Gonzalez
  • Kenneth Kubo
  • Sam Lowes
  • Dean Kelly
  • Fermin Aldeguer
  • Ai Ogura
  • Gabriel Rodrigo
  • Nicco Antonelli
  • Alberto Surra
  • Stefano Nepa
  • Elia Bartolini
  • Tatsuki Suzuki
  • Ana Carrasco
  • Riccardo Rossi
  • Ayumu Sasaki
  • John McPhee
  • Deniz Oncu
  • Sergio Garcia
  • Jeremy Alcoba
  • Romano Fenati
  • Albert Arenas
  • Evert Slager & Jarno Janssen
  • Barry Baltus
  • Bo Bendsneyder
  • Zonta van den Goorbergh



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter