Moreira ondanks hersenschudding van start in Moto3 race op Phillip Island

2284
Diogo Moreira rent terug naar zijn pitbox, op de achtergrond kijkt onder andere Pedro Acosta toe (die ook onderuitging in zijn verkenningsronde) | © MT Helmets MSi

Diogo Moreira heeft zondagochtend deelgenomen aan de Moto3 race op het Phillip Island Grand Prix Circuit met een hersenschudding. Het ontbrak volledig aan medische controle waardoor de Braziliaan na een crash in de verkenningsronde gewoon weer op kon stappen.

Het was zondag een hectische racedag op het Phillip Island Grand Prix Circuit. Zoals voorspeld waaide het flink op het Australische eiland en viel er ook behoorlijk wat regen. Dit resulteerde uiteindelijk in een rode vlagsituatie in de Moto2 race en een afgelaste MotoGP Sprint race.




De Moto3 race was daardoor de enige die wel in zijn volledigheid werd verreden op zondag. Na warm-up sessies voor de drie Grand Prix klassen waren de omstandigheden verre van ideaal om 10:00 uur lokale tijd. De coureurs reden dan ook een extra verkenningsronde door via pit lane te gaan om zo een zo goed mogelijk idee te krijgen van de weersomstandigheden en het gripniveau.

In die verkenningsronden gingen meerdere coureurs onderuit, waaronder Diogo Moreira en Dani Holgado. Moreira behaalde een week geleden nog zijn eerste Grand Prix overwinning op het Pertamina Mandalika International Street Circuit terwijl Holgado derde staat in het kampioenschap en voor de Moto3 wereldtitel strijdt.

De crash van Moreira was niet in beeld maar de Braziliaan had een flinke klap op zijn hoofd gekregen. Naast dat zijn machine behoorlijk beschadigd was, was het in de grindbak al duidelijk dat het niet goed zat. De Braziliaan kon nauwelijks op zijn benen blijven staan, wankelde heen en weer en het leek alsof hij geen idee had waar hij was. Dat werd later dan ook bevestigd in nota bene het persbericht van het MT Helmets MSi team:

Diogo Moreira: “We moeten het positieve van het weekend vasthouden, we waren sterk tijdens alle sessies. Tijdens de opwarmronde crashte ik en landde ik op mijn hoofd waardoor ik het bewustzijn verloor. Ik moet iedereen bedanken voor hun hulp en bezorgdheid. Nu is het tijd om aan Thailand te denken, waar we 100% zullen blijven geven voor een goed resultaat.”

Moreira gaf dus zelf aan dat hij even buiten bewustzijn was waarna hij enkele ogenblikken later zelf zijn machine weer terugbracht naar de pits. Hier werd zijn machine opgelapt waarna hij minuten later weer de baan op ging om deel te nemen aan de Moto3 race. Weliswaar zou hij na vijf ronden weer naar binnen komen omdat het niet ging maar de risico’s die hierin genomen werden waren immens.

Een tweede impact op zijn hoofd – waarop de kans al hoger was vanwege zijn hersenschudding – zou extreem ernstige gevolgen hebben. Een zogeheten Secundair Impact Syndroom resulteert namelijk in 100% kans op blijvend hersenletsel en 50% kans op overlijden. Mocht Moreira dus nog een keer gecrasht zijn na zijn eerste valpartij tijdens de verkenningsronde, dan waren de gevolgen dus niet te overzien. Het MT Helmets MSi team heeft inmiddels laten weten dat zij niet op de hoogte waren van de fysieke status van Moreira. Als ze wisten dat Moreira een hersenschudding had opgelopen dan hadden ze hem niet laten starten.

Een vergelijkbaar incident was er voor titelkandidaat Dani Holgado. De Spanjaard kwam ook ten val tijdens de ‘sighting lap’ met een flinke high-sider in bocht 4 (Miller Corner). Hij hield zijn koppeling op indrukwekkende wijze ingetrokken waardoor hij meteen terug kon rijden naar de grid, de schade aan zijn KTM leek beperkt te zijn tot kuipwerk. Het probleem was echter dat Holgado zelf een flinke klap op zijn hoofd gekregen had.

Toen hij op de grid zijn helm afdeed was het zichtbaar dat hij hevig bloedde uit een wond tussen zijn ogen. Deze wond werd door aanwezige medische marshals op de grid dichtgelijmd waardoor hij alsnog van start kon gaan. Ook hier was er geen enkele controle op de fysieke gesteldheid van de Red Bull KTM Tech3 coureur terwijl het duidelijk was dat hij een flinke impact op zijn hoofd had gehad.

Dani Holgado bloedend op de grid | © motogp.com

Dit laat zien dat men in het MotoGP kampioenschap veel te nalatig omgaat met dergelijke blessures. Op rijden met gebroken enkels, sleutelbenen en polsen wordt nauwlettend gecontroleerd terwijl er nauwelijks of geen controle is op het rijden met hersenletsel terwijl de gevolgen daarvan vele malen erger (kunnen) zijn. Er is totaal geen protocol aanwezig voor het omgaan met hersenschuddingen zoals dat bijvoorbeeld wel al jaren in het rugby bestaat.

Het feit dat Moreira pas twaalf uur na de race (!) ‘unfit’ werd verklaard nadat er op social media de nodige ophef was ontstaan getuigt op het feit dat men zeer nalatig is (geweest) met dit soort incidenten.

Het MotoGP kampioenschap is het meest prestigieuze motorracekampioenschap maar ze kunnen een goed voorbeeld nemen aan het British Superbike kampioenschap. Daar betekent een hersenschudding automatisch uitschakeling van de rest van het raceweekend. Ook mag een coureur niet deelnemen aan het volgende raceweekend als die meteen erna plaatsvindt aangezien er minimaal tien dagen rust wordt geëist.

Moreira is nu weliswaar ‘unfit’ verklaard maar als hij komend weekend in Thailand deel mag nemen laat dat zien dat het hersenschuddingprotocol, zoals dat in veel sporten bestaat, niet gevolgd wordt. De Braziliaan is met een hersenschudding niet alleen een risico voor zichzelf maar ook voor de andere coureurs die naast hem op de baan rijden.

Laten we hopen dat het MotoGP kampioenschap hier verstandig mee omgaat en we (jonge) coureurs niet onnodig risico’s laten nemen. Coureurs zullen altijd willen racen en daarmee is niets mis, dat zit immers in de aard van topsporters. Het zijn de verantwoordelijken in de sport die deze keuze uit de hand van de coureurs moeten nemen – hoe moeilijk dat soms is – om te voorkomen dat coureur zichzelf en anderen in gevaar brengen.




Handige links MotoGP Guru by Gryfyn Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Tony Arbolino_podium
  • Safety Car
  • Sam Lowes_race
  • Ryusei Yamanaka_warm up
  • MotoGP Podium
  • Piero Taramasso
  • Pol Espargaró_grid
  • Riccardo Rossi
  • RJC_0805 copy
  • Moto2 Podium
  • Moto2 race start
  • Moto3 Podium
  • Maverick Viñales_race
  • Miguel Oliveira
  • Marcos Ramírez
  • Johann Zarco _ Jorge Martín
  • Jurgen van den Goorbergh
  • Joel Kelso
  • Jaume Masià_grid
  • Joan Mir_Hero Walk
  • Joel Kelso (66)_Collin Veijer (95)
  • Francesco Bagnaia_podium
  • Francesco Bagnaia_race
  • Fabio Di Giannantonio _ Teri Batis (grid girl)
  • Fabio Di Giannantonio_podium
  • Fermín Aldeguer
  • Fieten Olie Racing GP
  • Crowd_002
  • Dakar racer Daniel Sanders
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer_grid
  • Crowd_001
  • Augusto Fernández
  • Barry Baltus
  • Bo Bendsneyder #64
  • Sunrise
  • Greg Rust _ Isabella Leembruggen
  • Jack Appleyard
  • Phillip Island map
  • Dutch fans
  • Fieten Olie Racing GP
  • Gardner Staright_001
  • Aaron Slight
  • Brembo
  • Carlos Ezpeleta
  • Ducati race fans
  • Collin Veijer
  • Fermín Aldeguer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Jorge Martín
  • Maverick Viñales
  • Brad Binder
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernández
  • Red Bull KTM Ajo
  • Repsol Honda Team
  • Thursday setup
  • Wilco Zeelenberg
  • Pol Espargaró
  • Liqui Moly Husqvarna Intact GP Team
  • Lukey Heights
  • Marc Márquez _ fans
  • Marc Márquez
  • Michelin
  • Mooney VR46 Racing Team
  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • GasGas Factory Racing Tech3
  • Gardner Straight
  • Barry Baltus pit board
  • Davide Tardozzi
  • Martín, Bagnaia, Bezzecchi
  • Maverick Viñales
  • Marco Bezzecchi
  • Jorge Martín
  • Francesco Bagnaia
  • Jack Miller
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Di Giannantonio


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’