Valentino Rossi: ‘Een erg moeilijk weekend en een werkelijk ontzettend moeilijke race’

260
rossi
Valentino Rossi | foto© Racesport.nl - Nico Schneider

Het Movistar Yamaha MotoGP Team kon zondag tijdens de MotoGP wedstrijd in Jerez niet anders dan machteloos toekijken hoe Maverick Viñales en Valentino Rossi zoek gereden werden. Viñales wist de schade met een zesde plaats nog enigszins te beperken, maar voor Rossi waren de druiven zuurder; de Italiaan passeerde als tiende de finish, zijn laagste klassering in een droge race sinds zijn terugkeer naar Yamaha in 2013.

Een ‘moeilijke race’ kwam aan het eind van een ‘erg moeilijk weekend’ voor Valentini Rossi – de huidige leider in het kampioenschap – in het Zuid Spaanse Jerez de la Frontera. De Yamaha coureur kampte al vanaf de eerste ronden in de race met serieuze grip problemen, problemen die in de laatste ronden ook nog eens versterkt werden met een hevig trillende motor. Door deze trillingen moest Rossi in de laatste ronden meer dan vier seconden toegeven op de tijden van de snelste mannen vooraan het veld.







Het moge duidelijk zijn dat de Italiaan na afloop van de wedstrijd verre van tevreden was, iets dat hij dan ook duidelijk liet merken tijdens de gebruikelijke debrief na afloop van de race.

Valentino Rossi, Movistar Yamaha MotoGP Team  (P10): “Een erg moeilijk weekend en een werkelijk ontzettend moeilijke race. Dit hadden we vooraf niet verwacht. We dachten sterker te kunnen zijn, competitief, helemaal wanneer je naar het resultaat van de laatste jaren in Jerez kijkt. We hebben de hele tijd last gehad van spinning tijdens de acceleratie. Dat was ons grootste probleem van dit weekend. Voor de race hebben we geprobeerd om de balans te wijzigen omdat we bang waren voor de medium achterband, of die wel lang genoeg mee zou gaan. De harde band was onmogelijk om te gebruiken. We probeerden om het spinnen te verminderen maar uiteindelijk was het nog veel slechter. Ik had totaal geen gevoel meer aan de voorkant.”

“De race was ook moeilijk door het remmen en het insturen van bochten waar ik in de trainingen veel beter was. Uiteindelijk konden we het spinnen niet oplossen en hebben we het misschien wel erger gemaakt. Aan het einde, tijdens de laatste zes of zeven ronden, en dan vooral aan de linkerkant, kreeg ik last van extreme trillingen en ging ik drie a vier seconden per ronde langzamer rijden. Uiteindelijk heb ik geluk gehad dat ik de finish heb gehaald. We moeten nu uit zien te vinden hoe dit kon gebeuren. We moeten het oplossen. Maandag hebben we de test. Misschien kunnen we daar iets interessants proberen en kijken hoe we sterker kunnen zijn in Le Mans.”

“Eerlijk gezegd kan ik niet zeggen dat ik echt gripverlies had tijdens de race, simpelweg omdat ik geen moment grip heb gehad. In de kwalificatie had ik al last van het spinnen en toen kwam de drop van de band na tien ronden, ik heb me tijdens deze race geen moment goed gevoeld op de motor. We hebben een aantal dingen uitgeprobeerd maar we bleven worstelen. Waarom? Ik weet het niet. We gaan al de data checken. Op deze baan heb je altijd wel last van het spinnen, zeker in de laatste jaren, maar deze keer hadden we er echt veel meer last van.”

Deze serieuze problemen in overweging nemende, nam Rossi een grote gok met de set-up nadat hij eerder op de dag tijdens de warm up als negende eindigde. Het was volgens de Italiaan of de gok nemen, of zijn slechte pace van de ochtend accepteren.

“Nu kun je makkelijk zeggen dat we een fout hebben gemaakt. We hebben dat geriskeerd maar we moesten het proberen omdat ik in de warm up slechts negende was. Ik dacht dat we het met deze setting wat beter zouden kunnen doen. We dachten zelfs dat we gewoon een goede race konden rijden, niet alleen maar wat beter. Het werkte niet. Het lijkt erop dat onze machine het hele weekend aan het vechten was met de banden. We hebben geen moment grip gehad. Alleen maar dat spinnen. Dit maakte alles moeilijker.”

Het debacle van Jerez vergetende, staat Rossi nog steeds bovenaan in het kampioenschap dankzij zijn drie podiums in Qatar, Argentinië en Austin, en hij gelooft dat de goede prestaties, net zoals de afgelopen maande, heen en weer zullen gaan slingeren tussen Yamaha en Honda.

“Het is interessant als je naar de uitslagen kijkt omdat er vier rijders binnen tien punten van elkaar staan. Je moet niet alleen naar vandaag kijken, maar in het algemeen vanaf de eerste race. In de eerste twee races werkte onze motor erg goed en reed Viñales erg goed en reden we allebei op het podium. In de volgende twee races deed Honda hetzelfde. Ik denk dat het het hele jaar zo zal gaan. Ieder circuit heeft een ander verhaal. Het is overal een mini kampioenschap. We hopen dat we in Le Mans sneller kunnen zijn.”

 

Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag