Moeilijk en moeizaam weekend voor Kawasaki in Jerez de la Frontera

215
jonathan-rea
Jonathan Rea - Jerez | foto© Kawasaki Racing

Jonathan Rea en Alex Lowes konden afgelopen weekend in Jerez niet domineren zoals we de afgelopen jaren gewend zijn van het Kawasaki Racing Team WorldSBK. Met name voor Rea was het een zwaar en lastig weekend op het zeer warme Circuito de Jerez – Angel Nieto.

De herstart van het 2020 FIM Superbike World Championship, afgelopen weekend in Jerez, begon goed voor Kawasaki. Regerend wereldkampioen Jonathan Rea stond op het podium in Race 1, won de Tissot Superpole Race maar zondag in Race 2 kwam Rea als ook niet in het spel voor als het gaat om de zege of een podiumklassering.




Rea’s Kawasaki Racing Team WorldSBK teamgenoot Alex Lowes wist zich in Race 1 weliswaar nog van de veertiende naar de negende plaats op te werken, eindigde op zondagochtend in de Tissot Superpole Race als zevende. De Brit dacht de weg naar boven gevonden te hebben voor Race 2 maar dat bleek een vergissing, ook voor Lowes bleef een podiumklassering in deze race buiten bereik.

Met een vijfde plaats werd Lowes zondagmiddag wel de best geklasseerde Kawasaki coureur aangezien Rea genoegen moest nemen met de zesde plaats in deze race. Niet de klasseringen die we de afgelopen jaren gewend zijn, met name niet van Rea die de afgelopen jaren keer op keer het WorldSBK veld zijn wil oplegde en de ene na de andere wereldtitel aan elkaar rijgde. Sterker nog, het was in Jerez de eerste keer sinds Laguna Seca 2014 (toen nog op Honda) dat Rea in een race waarin hij aan de finish kwam buiten de top vijf eindigde in een race.

Wat is er aan de hand, blijft het bij een eenmalige misstap of is het weekend in Jerez een voorteken voor het einde van de dominantie van Kawasaki en dan met name voor Rea. We vroegen het na afloop van Race 2 aan de hoofdrolspelers zelf.

Jonathan Rea: “In de tweede race voelde ik meteen al in de eerste ronde dat het hem niet ging worden. In bocht drie kwam me de achterkant al bijna voorbij. Ik was zondagmiddag de enige die gebruik maakte van de hardere achterband. Ik besloot hiervoor te kiezen omdat ik er ook zaterdag tijdens Race 1 mee reed en deze toen heel goed aanvoelde. Helaas pakte dit in Race 2 compleet anders en verkeerd uit. In de race heb ik dan ook geprobeerd mijn posities zo goed als mogelijk te verdedigen, het beste er van te maken en op deze manier het maximaal haalbare punten te scoren. Het was een zeer lange en pijnlijke race, maar we hebben gedaan wat we moesten doen. Ik beschouw deze race dan ook als een incident. Met drie races per weekend is het alsnog best wel een lang seizoen, dus ik moet gewoon mijn best blijven doen en zien wat er gebeurt. We gaan nu naar Portimâo, daar hebben we een nieuwe kans. De verwachtingen zijn dat het daar gemiddeld ongeveer een tien graden koeler zal zijn.”

Alex Lowes: “Om eerlijk te zijn, het was een beetje een vuurdoop voor mij – letterlijk. Ik heb niet veel ervaring met de Kawasaki onder deze omstandigheden, dus in de eerste race had ik moeite om me op de motor op mijn gemak te voelen en ik kon dan ook niet echt pushen. Maar we werden elke sessie sneller en deden het behoorlijk goed zondag. Een zevende plaats in de Superpole Race, en dat vanaf de veertiende plaats op de grid. Daarnaast sloten we het weekend hier af met een top vijf klassering in Race 2. Niet het makkelijkste weekend, maar ik heb wel de nodige punten gepakt, ik heb veel ervaring opgedaan onder deze toch wel extreem hoge temperaturen.”

Kortom, zowel Rea als Lowes houden het op een eenmalig minder optreden van Kawasaki. Ondanks dat het startveld van een hoog niveau is en mannen als Scott Redding en ook Toprak Razgatlioglu als serieuze titelkandidaten worden gezien lijkt met name Rea absoluut nog niet gewonnen te geven, dit ondanks dat Jerez 2020 zijn minst sterke optreden was sinds jaren.

 

Handige links Pirelli Spanish Round 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App