Op het Circuit de Barcelona-Catalunya werd woensdag een trackday georganiseerd, echter niet zomaar een reguliere trackday. Tot verrassing van velen stond nagenoeg het halve MotoGP startveld op de deelnemerslijst en had de dag meer weg van een MotoGP testdag.
Nu de eerste MotoGP test in Qatar snel nadert, is het tijd om de nodige kilometers te maken ter voorbereiding. Een groot aantal MotoGP-, Moto2- en Moto3-coureurs schreef zich in voor een woensdag op het Circuit de Barcelona-Catalunya georganiseerde trackday om zich op reguliere straatmotoren voor te bereiden op het echte werk dat vanaf komende week in Qatar van start gaat.
2021 is een jaar met heel wat veranderingen, niet in het minst de man die het jaar begint als regerend wereldkampioen: Joan Mir (Team Suzuki Ecstar). Hij was woensdag in Catalunya aanwezig samen met o.a. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP), Jack Miller (Ducati Lenovo Team), Alex Rins (Team Suzuki Ecstar), Pol Espargaró (Repsol Honda Team), Johann Zarco (Pramac Racing), Alex Marquez (LCR Honda Castrol),Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) en Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini).
Deze gelegenheid, zij het op standaard straatmotoren, was voor de coureurs niet alleen een mooie gelegenheid om de nodige kilometers te maken als voorbereiding op het nieuwe seizoen maar tevens een uitgelezen kans om voor het eerst kennis te maken met de volledig gerenoveerde en aangepaste bocht 10 op Circuit de Barcelona-Catalunya.
Jack Miller: “Het is net een officiële test hier! Het is echt leuk om hier te zijn, het Montmelo circuit is fantastisch en de nieuwe layout van bocht 10 is prachtig. De aanpassing is geweldig en het lijkt wel weer een beetje op de oude layout zoals we die in het verleden ook hadden, je kunt er de snelheid meenemen en het asfalt heeft er gewoon heel veel grip dus de complimenten voor de mensen hier.Het is daarnaast geweldig om weer op de baan te zijn met al deze geweldige rijders en ik ben super enthousiast dat het binnenkort in Qatar allemaal gaat beginnen.
Ik heb er zin in. Qatar is normaal gesproken een circuit waar ik veel plezier aan beleef, hoewel ik er niet altijd veel geluk heb gehad. Maar ik ga met vertrouwen aan de Grand Prix beginnen, er is veel werk te doen in een korte tijd, maar ik kijk uit naar de uitdaging.”Joan Mir: “Ik voel me geweldig op de motor, ik ben blij omdat ik veel ronden heb kunnen rijden en de nieuwe bocht heb kunnen uitproberen. Het was belangrijk om te begrijpen hoe deze bocht te nemen en de juiste lijn te vinden zodat we een idee te hebben als we in de toekomst terugkomen met de MotoGP-motor. Een productieve dag, daar ben ik blij mee en ik ben klaar voor Qatar.
Ik bereid me op dezelfde manier voor als voorheen, hard trainen en proberen gezond te zijn, elke dag werken aan wat ik wil. Om een betere rijder te worden, om completer te zijn. Ik ben blij met het voorseizoen waar we mee bezig zijn!”Fabio Quartararo: “Sinds Portimão ben ik niet meer op een circuit geweest, dus ik voelde me goed, alles was standaard dus het is vrij gemakkelijk om te rijden. Ik ben blij, gewoon om de spieren weer een beetje te activeren, weliswaar op een wegmotor.
De lay-out van de nieuwe bocht 10 is heel anders, maar het voelt goed. Het zit tussen de oude en de F1 lay-out in. Het bevalt me wel en ik ben blij dat ik terug ben, weer een stapje dichter bij Qatar.
Voor de eerste twee races zal het goed gaan ondanks het mindere aantal testdagen, het probleem zal ontstaan wanneer we in Portimão aankomen, wat een totaal ander circuit is en welke vorig jaar met de M1 best wel moeilijk was. Voor Qatar ben ik niet gestresst, maar het gaat meer om Portimão om te zien hoe de motor daar werkt. We zullen zien, maar eerst en vooral moeten we van deze momenten genieten. Ik ben blij dat ik hier kon rijden en ik kan niet wachten om in Qatar te zijn voor de eerste test!”Pol Espargaró: “Het was cool om na een lange tijd weer terug te zijn op de motor… rivalen te zien, Moto2- en Moto3-rijders die met elkaar in gevecht zijn! Het is leuk om die race spirit al voor Qatar te voelen. Alle winters zijn lang, maar deze winter voelde wel als heel lang, het wachten op dat moment. Ik kijk er echt naar uit om op de motor te springen en te zien wat ik kan bereiken op de motor waar veel rijders het moeilijk hebben gehad. Ik heb de kans om deze kleuren (Repsol Honda) te dragen en voor mij is dat een grote verantwoordelijkheid, maar het is ook een moment in mijn carrière waar ik vaak en veel van heb gedroomd. Ik heb het gevoel dat het nu mijn tijd is en ik ga proberen om het waar te maken.
Deze winter heb ik veel gepusht op crossmotoren, ik was er helemaal klaar voor. Maandenlang, misschien wel anderhalve maand, alleen maar op de crossmotor gereden, en ik geniet er echt van. Ik heb nog nooit zoveel motorcross gereden. Elk jaar probeer ik er iets anders in te stoppen om een betere Pol en een betere rijder te worden, en ik denk dat dit jaar het moment was om meer te pushen met motorcross dan andere jaren en ik heb veel getraind.”
Moto2 & Moto3
Naast de reeds genoemde MotoGP coureurs waren er ook een flink aantal Moto2- en Moto3 coureurs aanwezig. Zo zagen we Remy Gardner en Red Bull KTM Ajo teamgenoot Raul Fernandez, net als Marcos Ramirez (Tennor American Racing) en regerend Moto3 wereldkampioen Albert Arenas (Aspar Team Moto2), Jaume Masia (Red Bull KTM Ajo) in actie komen.
Ook het komende seizoen in de Ten Kate Racing Yamaha kleuren uitkomende Dominique Aegerter was aanwezig en reed er de nodige ronden op een standaard Yamaha YZF-R1 terwijl voormalig WorldSSP300 wereldkampioen Ana Carrasco tijdens deze dag na vijf maanden blessureleed weer voor het eerst op haar Kawasaki Ninja 400 stapte.