Minimale bandenspanning in MotoGP vanaf Silverstone gehandhaafd

2290
© Michelin Motorsport

De door Michelin gestelde minimale bandenspanning zal vanaf de Britse Grand Prix op Silverstone voor het eerst dit seizoen worden gehandhaafd. De straffen die staan op het rijden met lagere bandenspanning zijn nu nog mild maar zullen strenger worden.

Na afloop van de Spaanse Grand Prix op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto werd duidelijk dat er door sommige MotoGP teams ‘valsgespeeld’ werd. Meerdere coureurs reden tijdens de race (voor een groot gedeelte) met lagere bandenspanning dan wat bandenfabrikant Michelin voorschrijft. In de Moto3 en Moto2 klassen werd dat en wordt dat streng gehandhaafd met diskwalificatie als gevolg, in de MotoGP klasse werd dat tot op heden gedoogd.







Lees: Banden en bandenspanning in de MotoGP: Dit zijn de wijzigingen voor 2023

Waar in het verleden de teams nog met verschillende bandenspanningssensoren reden is er vanaf dit seizoen één en dezelfde sensor verplicht gesteld, zodat de metingen allemaal gelijk zijn. Het voorstel was vervolgens om dit seizoen vanaf de Spaanse Grand Prix in Jerez de regel in te voeren dat diskwalificatie volgt bij het meer dan 50% van de race rijden met te lage bandenspanning. Daar werd over gestemd en alle coureurs waren ertegen. Zij ervaren namelijk problemen met oplopende en te hoge bandenspanning wanneer ze vlak achter iemand anders of in een groep rijden.

Lees: MotoGP coureurs unaniem tegen voorstel om minimale bandenspanning te reguleren

Inmiddels is de regel toch doorgedrukt en zal dit vanaf de eerstvolgende Grand Prix op Silverstone worden gehandhaafd. Vooralsnog geldt dit alleen voor de MotoGP Sprint race op zaterdag en de Grand Prix race op zondag met oplopende tijdstraffen als gevolg. In de trainingen en kwalificatie kan er dus nog wel met lager dan voorgeschreven bandenspanning gereden worden, echter is het doel wel om dat in de toekomst ook aan banden te leggen.

Lees hieronder het officiële bericht van Dorna:


Bandenspanningscontrolesysteem wordt geïmplementeerd vanaf Silverstone

Het MotoGP-bandenspanningscontrolesysteem is klaar voor implementatie! Op verzoek van de Technisch Directeur van de MotoGP hebben de FIM MotoGP Stewards bevestigd dat het systeem vanaf de Monster Energy British Grand Prix zal worden toegepast voor zowel de Tissot Sprint als de MotoGP Grand Prix-race.

Technische overtredingen resulteren normaal gesproken in diskwalificatie voor de sessie of race, maar omdat het systeem nieuw is voor de MotoGP-klasse en het halverwege het seizoen wordt ingevoerd, zijn de Stewards een geleidelijke strafmaat overeengekomen. Om er zeker van te zijn dat de straffen van toepassing zijn op de echte Sprint of Grand Prix race waar de bandenspanning niet aan de eisen voldoet, zullen het tijdstraffen zijn die na de race worden uitgedeeld.

Dit is de schaal:

– 1e overtreding: Waarschuwing
– 2e overtreding: 3 seconden tijdstraf
– 3e overtreding: 6 seconden tijdstraf
– 4e overtreding: 12 seconden tijdstraf

Als teams eenmaal bekend zijn met het systeem is het de bedoeling om de standaardstraf voor technische overtredingen toe te passen: diskwalificatie. Maar nu nog niet! Vanaf Silverstone en tot nader order wordt de bovenstaande schaal gebruikt.

Wil je meer weten? Hier zijn enkele veelgestelde vragen:

Wat is het bandenspanningscontrolesysteem?

Het is een nieuw bandenspanningscontrolesysteem dat is ontworpen om ervoor te zorgen dat alle MotoGP-machines voldoen aan de bandenspanning die is vastgesteld door Michelin, de officiële bandenleverancier van MotoGP. Bandenspanning is een zeer gevoelige waarde en de waarden fluctueren sterk tijdens een race en zelfs op verschillende punten van het circuit. Bovendien moeten de sensoren in deze eerste fase, waarin het systeem wordt gebruikt, voor en na de race worden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze goed zijn afgesteld. Voorheen gebruikten teams hun eigen sensoren van verschillende leveranciers om de bandenspanning te controleren. Nu is er één uniform systeem voor de hele MotoGP grid.

Het systeem dat is overeengekomen met de fabrikanten is dat de banden tijdens een minimumpercentage van de ronden in een Sprint of race boven een bepaalde spanning moeten zijn. De minimale bandenspanning verschilt per voor- of achterband en kan per circuit verschillen.

Hoe is het getest?

In 2022 stemden alle hoofdklassefabrikanten ermee in om volledige bandendata na elk evenement vrij te delen om dit uniforme systeem te ontwikkelen. Vervolgens werd het systeem in het eerste deel van 2023 getest om het te valideren en er zeker van te zijn dat het betrouwbaar is.

Is het alleen voor de MotoGP?

Ja, dit nieuwe bandenspanningscontrolesysteem en de handhaving ervan geldt alleen voor de MotoGP-klasse. Er is echter ook een minimale bandenspanning in de Moto2- en Moto3-klassen en in het FIM Enel MotoE-wereldkampioenschap.

Geldt dit voor elke sessie?

Niet in deze eerste fase van de invoering. Wanneer het wordt ingevoerd vanaf de Britse GP, geldt het alleen voor de Tissot Sprint en de MotoGP Grand Prix-race.




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’