In het weekend van 18 en 19 augustus stond voor Yamaha R3 Cup rijder Niek van den Broek Gamma Racing Days op het TT-circuit van Assen op het programma. Helaas duurde het optreden van de Beerzenaar welgeteld vijf hele ronden op de zogenaamde Cathedral of Speed. Een kapot motorblok zorgde voor een zeer vroegtijdige terugkeer naar Middelbeers.
De Gamma Racing Days behoort tot de grotere evenementen die jaarlijks op het TT-circuit van Assen georganiseerd worden. Het is een gecombineerd auto- en motorsportevenement wat voor het publiek gratis toegankelijk is. De, over twee dagen gemeten, bijna 100.000 toeschouwers krijgen een mix voorgeschoteld van auto- en motorraces aangevuld met de nodige demonstraties waarbij onder andere Renault Formule 1 rijder Carlos Sainz een aantal ronden met zijn bolide over het Asser asfalt scheurde.
Van dat alles kreeg Niek van den Broek helaas niets meer mee. Tijdens de eerste kwalificatietraining, die op zaterdagochtend om 8 uur van start ging, brak er na een vijftal ronden een nokkenas in het motorblok. De schade in het blok was dermate groot dat reparatie tijdens het weekend niet meer mogelijk was. Het team koos er vervolgens voor om zo snel mogelijk in te pakken en naar huis te gaan om thuis direct te kunnen beginnen met het reparatiewerk aan het motorblok.
Niek#55: “Wat was dat vreselijk balen. Ik was lekker begonnen aan de, wel heel vroege, eerste kwalificatietraining waarin de lage baantemperatuur nog de nodige gripproblemen veroorzaakte. Niettemin reed ik zelf lekker, zat goed op de motor, en had een goed gevoel met mijn Yamaha R3. Helaas hoorde ik na een rondje of vijf een enorm kabaal onder me waardoor ik wel wist dat er iets niet goed zat. Direct na de training hebben we het motorblok open gemaakt waarbij we zagen dat er een breuk zat in de nokkenas. Ter plaatse het motorblok repareren was niet mogelijk en dat betekende dus einde oefening voor het totale weekend.
Er was nog wel even een mogelijkheid om een soort standaardmotor te krijgen maar daar moesten we dan een hele hoop aan verbouwen, met de nodige kosten, om die motor klaar te krijgen om er mee te kunnen racen. Daar zaten voor ons te veel haken, ogen en risico’s aan. We hebben daarop als team besloten dat we het geld beter aan het repareren van onze eigen motor konden besteden. Daarna was het letterlijk inpakken en wegwezen en waren we zaterdagmiddag al weer thuis. Gelukkig hebben we nog even tot aan de volgende race want deze schade is niet zomaar gerepareerd.”
Die volgende race wordt wederom gereden op het TT-circuit van Assen. In het weekend van 7 t/m 9 september strijden de Yamaha R3 Cup rijders mee in de SS300 klasse van het Internationale Deutsche Meistershaft. Een uitstekende kans op revanche voor de Beerzenaar die ondanks deze nul score met 115 punten nog steeds op de vijfde plaats staat in de tussenstand van het kampioenschap. Wel is zijn achterstand op de nummer vier, Noah Bronkhorst, gegroeid naar 23 punten en is zijn voorsprong op de nummer zes, Thom Molenaar, geslonken tot 8 punten.