De Ducati’s in de World Supersport klasse zullen vanaf dit weekend over iets minder vermogen beschikken dan voorheen. Om de machines beter in balans te brengen met de drie- en viercilindermotoren wordt het vermogen elektronisch ingehouden bij een bepaalde snelheid.
De discussie over het balanceren van verschillende motoren in de World Superbike paddock is er een die al vanaf het ontstaan van het kampioenschap bestaat. In het verleden was dat al met de tweecilinder Ducati’s en de Japanse viercilinders en in principe is die situatie momenteel in de World Supersport klasse niet heel anders.
Vanaf 2022 worden de zogeheten ‘Next Generation’ Supersportmotoren toegelaten in de World Supersport klasse. Er werden en worden nog maar weinig 600cc viercilinder motoren gemaakt c.q. verkocht waardoor er is besloten om onder andere de 955cc Ducati Panigale V2, de 800cc MV Agusta F3 en de Triumph 765cc toe te laten treden tot de World Supersport klasse naast de Japanse 600cc viercilinder machines.
In het eerste jaar waren het alsnog voornamelijk de Yamaha’s die de dienst uitmaakten maar vorig jaar wist Nicolò Bulega op de Ducati te domineren. Ook dit jaar staan er met Adrián Huertas en Yari Montella twee Ducati’s aan de leiding in het kampioenschap. Met name op Donington Park werd het voordeel van de 955cc Ducati Panigale V2 duidelijk met een 1-2-3 voor Ducati in Race 2.
De tweecilinder Ducati beschikt niet per se over meer vermogen dan de concurrerende machines maar de grotere cilinderinhoud levert vooral meer koppel bij lage snelheid op. Hierop heeft men nu ingegrepen door dit voordeel kunstmatig te verkleinen.
De motormapping voor Ducati in de WorldSSP is bijgewerkt na de analyse van telemetrie uit Misano en Donington om de prestaties in balans te brengen. Deze vermogensbalancering wordt afgedwongen door een TPS (Throttle Position Sensor)-beperking, die in werking treedt op de kleppositie van het gasklephuis in een specifiek snelheidsbereik (van 100 tot 150 km/u).
In de kwalificatie van de World Supersport klasse op het Autodrom Most staan er met Yari Montella en Adrián Huertas alsnog twee Ducati’s op de eerste twee startplaatsen maar de marge richting de als derde gekwalificeerde Stefano Manzi op de Yamaha YZF-R6 is kleiner dan op Donington Park. Het zal in de races moeten blijken of de machines nu meer aan elkaar gewaagd zijn.
De eerste World Supersport race van het weekend op het Autodrom Most gaat zateragmiddag om 15:15 uur van start.
Handige links Czech Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.