Miller mogelijk geslachtofferd door KTM om Acosta aan boord te houden

11201
jack-miller
Jack Miller | foto© Jan Timmerman

De MotoGP startgrid voor 2024 krijgt steeds meer vorm. Op een haar na zijn alle namen ingevuld, dit ondanks dat er nog een teamnaam achter de namen van Marco Bezzecchi en Franco Morbidelli ingevuld moeten worden. Blijft over het tweede zitje bij Gresini Racing MotoGP en de plaats waar KTM hun oogappel Pedro Acosta onder zal brengen. Met name het laatste zorgt voor de nodige hectiek, de grote vraag is dan ook wie van de huidige MotoGP coureurs met een KTM-contract op zak wordt het slachtoffer ten koste van de huidige Moto2 coureur.

Dat Franco Morbidelli in de wachtkamer zit, dat zijn plaats afhankelijk is van de keuze welke Marco Bezzecchi gaat maken is inmiddels wel duidelijk. Kiest Bezzecchi voor een overstap naar Prima Pramac Racing dan gaat Morbidelli de plaats van hem innemen bij het Mooney Vr46 Racing Team. Blijft Bezzecchi zijn huidige team trouw dan lijkt het zo goed als zeker dat Morbidelli de plaats van Johann Zarco over gaat nemen bij Prima Pramac Racing. Kortom, deze twee namen zijn wel duidelijk, alleen zullen we tot aan het Grand Prix weekend in Catalunya moeten wachten alvorens deze puzzel opgelost gaat worden.







Wat betreft de tweede plaats binnen Gresini Racing GP. Na het afhaken van zowel Jake Dixon als ook Tony Arbolino gloort hier weer hoop voor Fabio Di Giannantonio. De Italiaan ziet hiermee zijn kansen op een langer verblijf bij zijn huidige team groeien, dit ondanks dat Di Giannantonio in Oostenrijk nog door liet schemeren dat hij ook mogelijkheden heeft om na dit seizoen over te stappen naar het FIM Superbike World Championship.

Dit allemaal gezegd te hebben is er nog een heel ander issue, een issue binnen de KTM MotoGP familie. De Oostenrijkse motorenfabrikant heeft namelijk vier MotoGP coureurs in de gelederen die alle vier een getekend contract op zak hebben voor 2024. Tot zover geen probleem, zij het niet dat KTM ook Pedro Acosta voor 2024 een MotoGP startplaats heeft aangeboden. Sterker nog, KTM zal de talentvolle Spanjaard en huidig leider in de tussenstand van de Moto2 klasse hoe dan in 2024 ook onderbrengen in de koningsklasse.

De Oostenrijkers hebben de afgelopen tijd alles in het werk gesteld om voor 2024 een vijfde MotoGP startplaats te bemachtigen, dit gaat echter niet gebeuren. Ook hebben de Oostenrijkers diverse pogingen ondernomen om één van de huidige Independent MotoGP Teams over te halen om van merk te wisselen en vanaf komend seizoen gebruik te maken van KTM-machines – zo zagen we het gehele KTM-management op de Red Bull Ring nog uren in gesprek met de verantwoordelijke mensen van het Mooney VR46 Racing Team inclusief Valentino Rossi zelf. Geen van de teams lijkt toe te happen waardoor KTM genoodzaakt lijkt om na dit seizoen afscheid te moeten gaan nemen van één van de vier huidige KTM MotoGP coureurs. Maar wie?

De positie van Brad Binder staat niet ter discussie, de Zuid-Afrikaan verlengde afgelopen weekend op de Red Bull Ring immers zijn na 2024 aflopende contract met KTM met nog eens twee jaar waardoor hij tot aan het einde van 2026 verzekerd is van een KTM MotoGP startplaats.

Hoorden we op de Red Bull Ring nog dat KTM voornemens is om Pol Espargaró en Augusto Fernandez de komende races in een onderling duel uit te laten vechten wie na dit seizoen mag blijven en wiens contract men voornemens is om te ontbinden. Zowel Pol Espargaró als ook Fernandez deden daar zondagmiddag nogal luchtig over toen hem ernaar gevraagd werd.

De naam van Miller kwam het afgelopen weekend in deze ‘soap’ echter nog niet voorbij maar inmiddels is dat anders. Er duiken de afgelopen dagen namelijk steeds meer geluiden op dat Miller mogelijk wordt ontslagen om Acosta te behouden binnen de KTM familie en hem de toegezegde MotoGP startplaats te kunnen garanderen.

Mocht dit laatste het geval zijn dan zal dit een grote schok zijn voor de Australiër, helemaal omdat men hem een jaar geleden bij Ducati wegkaapte, hij hun sinds zijn komst van belangrijke informatie heeft voorzien en de Oostenrijkse fabrikant heeft geholpen om zich te vestigen als de belangrijkste- en huidige uitdager van Ducati. Miller laat zich echter niet gek maken, hij heeft het al zo vaak gezegd: “Ik ben het wel gewend, elk seizoen ben ik de pispaal en elk jaar lijkt mijn startplaats voor het jaar erop onzeker”

De grote vraag is nu echter wel hoe waterdicht zijn contract is, een contract dat uitgerekend door zijn persoonlijke manager Aki Ajo – de teambaas van het huidige Red Bull KTM Ajo Moto3 en Moto2 team – mede is opgesteld. Hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, maar het is inmiddels wel bekend dat men bij KTM er niet voor terugdeinst om keiharde en minder populaire maatregelen te nemen om hun drang naar succes en hun ijzeren wil door te drijven.

Mocht KTM Miller slachtofferen, dan wordt dat ene nog beschikbare zitje bij Gresini Racing MotoGP ineens wel weer een belangrijk issue. Een 2024 MotoGP startgrid zonder een Australiër, we kunnen het ons namelijk niet voorstellen.







Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’