Met de Dutch TT voor de boeg lijken er de komende dagen opnieuw een aantal MotoGP transfers hun beslag te krijgen. Marco Bezzecchi is dicht bij een overstap naar Aprilia en Jack Miller lijkt na zijn verplichte vertrek bij KTM-onderdak te gaan vinden bij Team Gresini Racing MotoGP.
De afgelopen weken leek het wachten op een beslissing van Pramac Racing – doorgaan als Ducati MotoGP satellietteam of een overstap naar Yamaha om vanaf 2025 op te gaan treden als Yamaha MotoGP satellietteam – alvorens de MotoGP transfermolen weer op gang zou gaan komen. Niets blijk minder waar nu Marco Bezzecchi een aanbod van Ducati naast zich neergelegd heeft en op het punt staat een contract te tekenen bij Aprilia als de opvolger van Maverick Viñales die onlangs een aanbod naast zich neerlegde en tekende bij KTM.
Bezzecchi – lid van de VR46 Riders Academy – heeft Ducati inmiddels laten weten niet in te gaan op hun aanbod, een aanbod om komend op een Ducati fabrieksmachine te gaan rijden bij Prima Pramac Racing. Met name het feit dat Ducati onlangs Marc Márquez aangetrokken heeft als de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia is duidelijk niet heel goed gevallen binnen de VR46 Racing familie. Valentino Rossi en zijn aanhang – die op het punt staan om hun contract met Ducati te verlengen mocht Pramac Racing overstappen naar Yamaha – zijn namelijk van mening dat het aantrekken van de achtvoudig wereldkampioen zal zorgen voor een andere filosofie binnen Ducati en een bedreiging gaat worden voor de huidige en bestaande werkwijze van het merk binnen hun MotoGP project.
De afwijzing van de VR46 Racing protegé zorgt er tevens voor dat de relatie tussen Ducati en Pramac Racing meer en meer bekoeld raakt en een overstap van het team naar Yamaha opnieuw een stap dichterbij brengt. Met name het feit dat het Ducati niet lijkt te lukken om naast Fermin Aldeguer een winnende coureur als vervanger van Jorge Martin onder te brengen bij Pramac Racing is een doorn in het oog van teameigenaar Paolo Campinoti.
Voor Ducati is de ontstane situatie een complexe aangelegenheid. Ten eerste omdat men door alle commotie nog steeds niet weet of men in 2025 met acht of zes motoren op de grid zal staan, ten tweede omdat men door de situatie nog niet weet waar men – of in het minst gunstige geval of men – de inmiddels getekende Fermin Aldeguer onder kan brengen. Mocht Pramac Racing kiezen voor Yamaha dan is deze optie verkeken, sterker nog dan zal er voor de huidige Moto2 coureur gezocht moeten worden naar een zitje binnen VR46 Racing of Gresini Racing MotoGP. Nu kunnen we met aangrenzende zekerheid zeggen dat er bij geen van beide teams plaats zal zijn voor de jonge Spanjaard. VR46 Racing zal in dit geval zo goed als zeker kiezen voor een langer verblijf van Fabio Di Giannantonio en de van Pramac Racing overkomende hun eigen VR46 Racing protegé Franco Morbidelli. Ook Gresini Racing MotoGP lijkt geen plaats te hebben voor de MotoGP debutant nu men zo goed als zeker ook in 2025 verder zal gaan met Alex Márquez. Daarnaast lijkt Jack Miller de opvolger te gaan worden van de na dit seizoen bij het team vertrekkende Marc Márquez. Een opvallende overstap die weinigen aan zag komen, maar zoals verwacht hecht Dorna er veel waarde aan dat er ook in 2025 een Australiër in de MotoGP klasse aan de start zal staan.
Miller werd de afgelopen weken veelvuldig in verband gebracht met een overstap naar Honda. Nadat enkele dagen terug het nieuws al naar buiten kwam dat het zo goed als zeker is dat Joan Mir zijn na afloop van dit seizoen aflopende contract te gaan verlengen en Luca Marini nog een tot aan het einde van volgende seizoen doorlopend contract heeft lijkt Miller inmiddels eieren voor zijn geld gekozen te hebben en binnenkort een contract te tekenen als de opvolger van Marc Márquez binnen de Gresini Racing familie.
Nu verkrijgbaar in de Racesport.nl/shop
*Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten.
Met de Dutch TT voor de boeg lijken Bezzecchi en Miller een langer verblijf in de koningsklasse zeker te stellen. Voor met name Prima Pramac Racing en Pertamina Enduro VR46 Racing blijft het vooralsnog spannend en kan het nog alle kanten op. Voor beide teams staat er nog veel op het spel, stapt Pramac over naar Yamaha dan kan het zo maar eens zijn dat VR46 Racing in 2025 de beschikking krijgt over twee Ducati GP machines. Blijft Pramac Racing daarentegen Ducati trouw dan kan het zo maar eens zijn dat VR46 Racing al dan niet gedwongen wordt om na dit seizoen te kiezen voor een overstap naar Yamaha.
Wie weet wordt er de komende week tijdens de Dutch TT in Assen wel meer, veel meer, duidelijk omtrent deze kwestie. 30 juni is in ieder geval een belangrijke datum voor Pramac Racing, op deze datum vervalt namelijk hun optie op het leasen van twee GP25 machines voor komend seizoen.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.