Miller het snelst op vrijdag in Portimão: “Deze motor geeft zoveel vertrouwen”

2256
Jack Miller - Autódromo Internacional do Algarve | © Randy van Maasdijk

Jack Miller wist vrijdag voor een verrassing te zorgen door tijdens de eerste dag van de Portugese Grand Prix de snelste rondetijd te rijden. De Australiër sprak na afloop vol lof over het werk dat zijn team en de ingenieurs van KTM de afgelopen maanden hebben gedaan.

Er zullen niet veel mensen juist hebben voorspeld dat Jack Miller de eerste dag van de Grand Prix van Portugal op het Autódromo Internacional do Algarve als snelste zou afsluiten. De Australiër reed aan het einde van de tweede training een 1’37.709, daarmee verbrak hij de rondetijd van Pecco Bagnaia tijdens de test en was dit dus (tot dusver) de snelste ronde ooit in Portimão op twee wielen.




De tweede sessie van de dag werd twee keer onderbroken: eerst vanwege een stroomstoring en later vanwege een zware crash van Pol Espargaró, rijdend op dezelfde machine als Miller.

Lees: Longcontusie en meerdere breuken voor Pol Espargaró na horrorcrash in Portimão

Nadat de Spanjaard was afgevoerd werd de sessie hervat en wist Miller onder de tijd van Maverick Viñales en Pecco Bagnaia te duiken, de twee coureurs die op dat moment op P1 en P2 stonden.

Jack Miller: “Ik heb een stuk afgesneden bij bocht 3 en ook een stuk in de laatste sector! Nee, om eerlijk te zijn ben ik net zo verbaasd als jullie. Niet met de verbeteringen, maar met de rondetijd. Ik had geen 1’37.7 verwacht maar ik ben er zeker blij mee.

We hebben extreem hard gewerkt en als ik zeg wij, dan bedoel ik vooral de ingenieurs. Ik heb de laatste vier maanden niets anders gedaan dan een beetje relaxen in Australië. Ze hebben geluisterd naar alles wat ik zei: mijn opmerkingen, mijn wensen, mijn eisen en mijn bullshit.

Met de nieuwe motor hebben we een grote stap gemaakt, met het nieuwe chassis hebben we een grote stap gezet en ook met de veranderde filosofie op het gebied van elektronica en dergelijke hebben we een enorme stap gezet.

Exit voor exit, sessie voor sessie heb ik het gevoel dat ik me deze motor meer en meer eigen kan maken en ook de sterke punten van de KTM bij het insturen met gevoel vooraan kan gaan gebruiken. De motor geeft me een groot gevoel van vertrouwen aan de voorkant, omdat je een geweldige idee krijgt van wat de band doet. Ik had vandaag een paar momenten en als je naar mijn elleboog kijkt zie je dat ik meerdere crashes kon voorkomen. De motor geeft je echt een geweldig gevoel en ik ben in staat om een crash op te vangen als dat nodig is.

Mijn doel vandaag was om binnen de top 10 te blijven en dat lukte met een aanzienlijke marge. Dus we zullen zien wat we morgen kunnen doen en dan zal de Sprint race een volledige aanval zijn.”

De Australiër was zeer erkentelijk aan zijn Oostenrijkse werkgever. Hij moest afscheid nemen van de beste MotoGP machine van het veld maar is inmiddels al zeer gewend geraakt aan de KTM RC16.

Jack Miller: “Ik moet alle technici, KTM en iedereen bedanken voor het vertrouwen dat ze in me gesteld hebben en voor deze kans. Het is een geweldige reis geweest vanaf de motor waarop ik in Valencia reed tot wat we nu hebben en ik heb het gevoel dat we dit kunnen voortzetten. We moeten nog veel werken aan hoe we kunnen reageren op veranderende elektronica en hoe we wat zaken kunnen aanpassen, want dat is zeker een van de gebieden waar we misschien het meest mee worstelen. Maar ik weet dat de jongens heel hard werken om dit proces te stroomlijnen en sneller te maken. Want als we op circuits komen zonder te testen moeten we heel snel veranderingen aanbrengen. Maar ze weten het en het is iets waar ze al een hele tijd aan werken.”

Na het vallen van de vlag wist Miller dat hij de snelste rondetijd had gereden, en dat hij daar blij mee was mocht duidelijk zijn.

Jack Miller: “Ik zag een video van Toprak [Razgatlioglu] en ik zag dat hij veel verder sprong dan wij allemaal deden, dus ik ging er vandaag echt vol voor!”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend weer in actie voor de derde vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies. ‘s Middags om 15:00 uur lokale tijd, 16:00 uur Nederlandse tijd wordt de Sprint race over twaalf ronden verreden op het Portugese circuit.



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Alex Marquez
  • Maverick Viñales
  • Miguel Oliveira
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • MotoGP FP1 Portugal-27
  • Aleix Esparagaró
  • MotoGP FP1 Portugal-26
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernandez
  • Brad Binder
  • Alex Rins
  • Enea Bastianini
  • Fabio Di Giannantonio
  • Raul Fernandez
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Di Giannantonio
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Johann Zarco
  • Augusto Fernandez
  • Luca Marini  & Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Franco Morbidelli
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Collin Veijer
  • Daniel Holgado
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Luca Marini, Fabio Di Giannantonio en Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • VR46 Riders Academy coureurs
  • 2023 MotoGP bikes
  • 2023 MotoGP startveld
  • Marc Marquez, Joan Mir en Francesco Bagnaia
  • Bo Bendsneyder & Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • 2023 Moto2 startveld
  • Zonta van den Goorbergh & Barry Baltus
  • Collin Veijer - helm
  • Guido Fenneman
  • Collin Veijer
  • 2023 Moto3 startveld
  • BMW cars
  • Formule 1 demo car