Mike Trimby is vrijdagmiddag officieel toegetreden tot de MotoGP Hall of Fame. De oprichter van IRTA werd beëdigd als MotoGP Legend tijdens een emotionele ceremonie waarbij zijn vrouw Irene de onderscheiding in ontvangst nam.
Het was een klein jaar geleden behoorlijk schrikken toen IRTA oprichter en voorzitter Mike Trimby plots kwam te overlijden. Op vrijdagavond van de Grand Prix van San Marino op het Misano World Circuit Marco Simoncelli kreeg de 74-jarige Brit een hartstilstand wat de hele MotoGP paddock in rouw dompelde.
Trimby was in zijn jongere jaren weliswaar een coureur maar hij verdiend zijn strepen vooral met het oprichten van IRTA, een organisatie die het opnam voor de coureurs in een periode dat vooral de organisatoren het nog voor het zeggen hadden. Trimby zorgde ervoor dat de circuits veiliger werden, de werkomstandigheden beter werden en dat de coureurs beter en eerlijk betaald werden. Mike Trimby werd de eerste persoon die niet vanwege zijn prestaties als coureur maar als dank voor zijn werk werd toegelaten tot de MotoGP Hall of Fame en als ‘MotoGP Legend’ is bekroond.
Trimby was de oprichter en CEO van de IRTA en werd daarmee een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van het Grand Prix motorracen en speelde een cruciale rol in het vormgeven van de sport die MotoGP is geworden.
Trimby begon zijn carrière als coureur en monteur in de jaren 60, maar begon zich al snel te ontpoppen als een sleutelfiguur buiten het circuit en had zich aan het eind van de jaren 70 als zodanig gevestigd. In 1982 vroegen de rijders Trimby officieel om op te treden als hun vertegenwoordiger, iets wat verder geformaliseerd werd met de oprichting van de International Road Racing Teams Association (IRTA) in 1986, met Trimby aan het roer.
Als pleitbezorger van rijders en teams is de IRTA een belangrijk onderdeel van de sport gebleven. De enorme vooruitgang op het gebied van veiligheid sinds de oprichting van de organisatie is voor een groot deel te danken aan het werk van Trimby, zijn vrouw Irene en de IRTA.
1992 markeerde ook het begin van de geweldige samenwerking tussen de FIM, IRTA en Dorna Sports, die ook veel te danken heeft aan de fundamenten die de IRTA in het decennium daarvoor heeft gelegd en die rijders en teams een stem aan tafel geeft.
Tony Congram, sprekend namens Irene, Mike’s familie en IRTA, zei: “Irene heeft me gevraagd om een paar woorden te zeggen namens haar en de familie Trimby. Ik dank u allen hartelijk voor uw aanwezigheid hier vandaag om getuige te zijn van Mike’s opname in de Legends. Dank aan Carmelo, dank voor Mike’s uitnodiging voor deze zeer prestigieuze club, het is ongelooflijk. Mike en Carmelo hebben, zoals je al zei, door de jaren heen een zeer sterke band gehad en het is een bewijs van Mike’s nagedachtenis dat jullie hem hebben gevraagd om deel uit te maken van de Legends.
Het is een heel trots moment, een eer voor Irene om Mike’s naam naast al deze ongelooflijke rijders uit het verleden en het heden te hebben staan, dus om daar tussen te staan is Irene heel trots en Mike zou ook heel trots zijn. Zoals je je kunt voorstellen is het nog steeds een emotionele tijd. Namens Irene willen we jullie bedanken voor jullie berichten, e-mails en alle vormen van communicatie die Irene van jullie allemaal heeft gehad, en voor jullie lieve woorden en steun in deze bijzonder verdrietige tijd. Nogmaals hartelijk dank, Carmelo, en iedereen hartelijk dank.”
Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna Sports: “Dit is een heel speciaal moment voor mij, want Mike is de eerste niet-rijder die deel uitmaakt van de MotoGP Legends. Een grote reden waarom MotoGP is zoals het nu is, is te danken aan Mike Trimby. Ik ontmoette hem vele jaren geleden voor het eerst toen hij de rijders vertegenwoordigde, nog voor de IRTA was ik directeur van het Jarama circuit. Ik herinner me nog goed dat hij aankwam op een enduromotor en de paddock en verschillende dingen bekeek en een ongelooflijke inspanning leverde.
Om eerlijk te zijn vond men het vreemd om de rijders te vertegenwoordigen en het werd niet echt geaccepteerd door de autoriteiten van de paddock. Mike bleef dat doen en later groeide het en groeide het en met de oprichting van IRTA deed hij er alles aan om het belangrijkste te verbeteren, de veiligheid van de rijders. Hij was daarvoor cruciaal en zonder Mike Trimby ben ik er absoluut zeker van dat we niet zouden zijn zoals we nu zijn.
Later, toen we in 1991 begonnen met het ondertekenen van de overeenkomst tussen IRTA, FIM, Dorna en Two Wheel Promotions, was Mike eerlijk gezegd niet bepaald gelukkig op dat moment. Maar door samen te werken hebben we bereikt wat we nu hebben bereikt en voor mij is het een zeer emotioneel moment, niet alleen als CEO van Dorna en als vertegenwoordiger van wat het kampioenschap denkt, maar we werden ook zeer goede vrienden.
Ik was erg blij om met hem om te gaan, hij had altijd een typisch Brits gevoel voor humor toen hij me veel dingen uitlegde en om eerlijk te zijn was het in het begin erg moeilijk om elkaar te begrijpen, maar uiteindelijk is het ons gelukt. Het was een heel emotioneel moment toen hij ons vorig jaar in Misano verliet, het was iets heel vreemds en nu met Irene hier denk ik dat het het juiste moment is om iedereen te laten zien hoe belangrijk Mike Trimby voor ons was. Ik ben ontzettend blij om hem aan te kondigen als MotoGP Legend, want MotoGP is zoals het nu is dankzij Mike Trimby.”
Mike voegt zich bij de lijst van zijn collega MotoGP™ legendes in de Hall of Fame: Giacomo Agostini, Hugh Anderson, Hans-Georg Anscheidt, Kork Ballington, Max Biaggi, Alex Crivillé, Mick Doohan, Stefan Dörflinger, Andrea Dovizioso, Geoff Duke, Wayne Gardner, Mike Hailwood, Nicky Hayden, Jorge Lorenzo, Daijiro Kato, Eddie Lawson, Marco Lucchinelli, Randy Mamola, Anton Mang, Jorge ‘Aspar’ Martinez, Angel Nieto, Dani Pedrosa, Wayne Rainey, Phil Read, Jim Redman, Kenny Roberts, Kenny Roberts Jr, Valentino Rossi, Jarno Saarinen, Kevin Schwantz, Barry Sheene, Marco Simoncelli, Freddie Spencer, Casey Stoner, John Surtees, Luigi Taveri, Carlo Ubbiali en Franco Uncini.
Na het beëdigen van Trimby in de MotoGP Hall of Fame had FIM President Jorge Viegas ook nog een verrassing in petto. Irene Trimby mocht namelijk ook nog een gouden medaille van de FIM in ontvangst nemen voor alles wat haar wijlen echtgenoot en zijzelf voor de sport hebben betekend.
Handige links Monster Energy British Grand Prix :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.