Andrea Migno was zaterdagochtend het snelst in een chaotische derde vrije training voor de Moto3 klasse op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor Dennis Foggia en Pedro Acosta. De sessie werd twee keer door een rode vlag onderbroken vanwege zware valpartijen.
Zaterdagochtend om 09:00 uur ging de derde vrije training voor de Moto3 klasse van start op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het was een zeer zonnige ochtend met temperaturen al boven de 20°C.
Binnen een kwartier werd de sessie onderbroken met een rode vlag. Deniz Öncü was met een gigantische high-sider ten val gekomen bij het uitkomen van de laatste bocht voor start / finish. Bij de crash kreeg met name zijn hoofd een flinke klap te verduren waardoor de rode vlag werd gezwaaid en er medische assistentie kon worden verleend. De Red Bull KTM Tech 3 coureur was bij kennis maar het lijkt onwaarschijnlijk dat hij dit weekend nog in actie gaat komen.
Het tempo lag al gauw hoger dan wat er op vrijdag tijdens FP1 en FP2 werd verreden. Vrijwel alle coureurs wisten hun rondetijd al vroeg in de sessie aan te scherpen.
Met zo’n tien minuten te gaan waren er crashes voor Tatsuki Suzuki in bocht 15 en Andi Farid Izdihar in bocht 10 (Tramonto). Naar verluidt zal Suzuki volgend jaar de overstap maken naar Leopard Racing en zal Dennis Foggia opvallend genoeg blijven. Opvallend, omdat Foggia en het team onlangs een flink onderling conflict hadden. Dat betekent dat de zeer getalenteerde Xavi Artigas op zoek moet naar een ander zitje. Verder contractueel nieuws dat op zaterdagochtend naar buiten kwam is dat David Muñoz volgend jaar debuteert in de Moto3 klasse bij het BOE Owlride team naast Riccardo Rossi die mag blijven.
Richting de slotfase waren de coureurs zoals gebruikelijk van plan om een snelle rondetijd op de klok te zetten, waarbij de veertien snelsten uiteindelijk een plaats voor Q2 konden bemachtigen.
Dat werd onmogelijk gemaakt door een aantal zeer flinke crashes. Eerst was het Adrian Fernández die bij het uitkomen van bocht 8 (Quercia) met een gigantische high-sider van zijn machine werd geworpen. Niet veel later gingen ook Petronas Sprinta coureurs Darryn Binder (bocht 5) en John McPhee (bocht 8) onderuit waardoor er constant gele vlaggen werden gezwaaid en de coureurs dus hun rondetijd niet konden verbeteren. Enkele ogenblikken later vond er weer een zware crash plaats waarbij de rode vlag gezwaaid werd. Alberto Surra raakte het achterwiel van Yuki Kunii ter hoogte van de zeer snelle bocht 11 (Curvone) waardoor hij met hoge snelheid van zijn machine kwam. De Italiaan bleef in de grindbak liggen en had medische assistentie nodig.
Uiteindelijk werd de sessie hervat met nog twee minuten op de klok. Het was een chaotische slotfase van de sessie waarbij Andrea Migno uiteindelijk de snelste rondetijd reed met een 1’41.680 voor Dennis Foggia en WK leider Pedro Acosta. Niccolò Antonelli eindigde als vierde op de tijdlijst voor Sergio García en Jaume Masià, daarachter stonden Romano Fenati, Darryn Binder, Izan Guevara en Xavi Artigas in de top tien.
De kwalificatie voor de Moto3 klasse gaat zaterdagmiddag om 12:35 uur van start.
Handige links Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter