MIE Racing Honda terug in Aragon WorldSBK paddock, en hoe…..

505
mie-racing-team-honda
MIE Racing Honda Team | foto© Evert Slager

Zondagavond na afloop van de Prosecco DOC Aragon kwam er een abrupt einde aan de samenwerking tussen Mie Racing en Althea Racing. Het Italiaanse deel van het team verliet per direct de paddock en liet Mie Racing achter met een nagenoeg lege pitbox en zonder vrachtwagen. De grote vraag was, hoe nu verder maar donderdag staat er een compleet nieuw MIE Racing Honda Team met Takumi Takahashi als enige rijder. We spraken donderdag in Aragon met Midori Moriwaki en vroeg haar naar de ontstane situatie en de huidige stand van zaken.

Het verhaal is bekend, nadat Honda aan het einde van het seizoen 2018 plots de samenwerking met het Nederlandse Ten Kate Racing verbrak namen Midori Moriwaki en Althea-baas Genesio Bevilacqua in 2019 de honneurs waar voor Honda en verscheen men aan de start onder de naam Moriwaki Althea Honda Team.







Leon Camier en Ryuichi Kiyonari vormden in het eerste jaar het rijdersduo, maar al snel werd duidelijk dat ook deze partij het tij niet kon keren voor Honda in het op productiemachines gebaseerde kampioenschap. Voor Honda genoeg redenen om opnieuw in te grijpen en vanaf dit seizoen de deelname aan het FIM Superbike World Championship zelf op te pakken en een geheel nieuw team op te starten onder de naam Team HRC met rijders Alvaro Bautista en Leon Haslam.

De samenwerking tussen Midori Moriwaki en Genesio Bevilacqua bleef bestaan, zij het niet meer als eerste Honda-team maar als een door HRC ondersteunt team. Takumi Takahashi werd door HRC als coureur ondergebracht bij het team terwijl Bevilacqua zijn oogappel Lorenzo Gabellini als tweede rijder in het team dat dit seizoen onder de naam MIE Racing Althea Honda Team aan de start verscheen.

Lang heeft deze samenwerking niet standgehouden want afgelopen zondagavond trok Bevilacqua in Aragon plotseling de stekker uit het project. De als zeer eigenzinnig bekendstaande Italiaan voegde meteen de daad bij het woord, pakte zijn deel van het team in en verliet nog dezelfde avond de paddock om terug te keren naar de thuisbasis in Italië. Wat volgde was een troosteloze aanblik; een nagenoeg lege pitbox zonder pitboarding (slechts een tweetal motoren en een aantal wielen in een kale ruimte), geen vrachtwagens meer voor de pitbox en slechts een aantal verontwaardigde personeelsleden.

Mevrouw Moriwaki liet vervolgens meteen al weten strijdvaardig te zijn en ondanks de ontstane situatie er alles aan te zullen doen om komend weekend gewoon aan de start te verschijnen met Takahashi als enige rijder. Een hele klus, en velen hadden er afgelopen zondagavond vertrouwen in dat dit op zo’n korte termijn goed zou komen. Tot woensdagavond toen er een nieuwe vrachtwagen de paddock van Motorland Aragon binnen kwam rijden.

De Japanse jongedame veranderde de naam van het team in MIE Racing Honda Team en was donderdagochtend, een dag voor aanvang van de Pirelli Teruel Round, vol goede moed dat alles op zijn plaats zal gaan vallen na een paar hectische dagen.

midori-moriwaki
MIE Racing Honda teameigenaar Midori Moriwaki | foto© Honda Racing

We zochten Midori Moriwaki donderdag op in de paddock van het Motorland Aragon circuit en vroegen haar na de ontstane situatie.

Miss Moriwaki, dat waren een aantal hectische dagen. Kunt u ons uitleggen waarom er zo plotseling een einde is gekomen aan de samenwerking met Althea Racing?

Midori Moriwaki: “Althea Racing is een raceteam, en zoals elke team willen ze meteen goede resultaten zien. Maar mijn team is naast een raceteam ook een ontwikkelingsteam voor Honda. Genesio heeft andere verwachtingen en heb daar begrip voor, sterker nog ik kan me zelfs wel verplaatsen in zijn gedachten. Diep in ons hart zijn we hetzelfde, simpelweg omdat motorsport onze gezamenlijke passie is. Genesio zag echter geen toekomst meer in de project, hij heeft besloten om er mee te stoppen en ik moet zijn keuze respecteren.”

Hoe zag jullie samenwerking eruit, het afgelopen jaar zagen we de naam Moriwaki terug in de teamnaam en dit seizoen is deze veranderd in Mie Racing?

Midori Moriwaki: “Mie Racing, of beter gezegd de letters MIE staan voor Midori International Engineering, dat is mijn bedrijf en deze is sinds enige tijd gevestigd in Praag, Tsjechië. Toen ik begin 2019 aan dit project begon was deze faciliteit er nog niet en was ik iemand nodig die me kon helpen met het logistieke deel van het team. Ik heb destijds Genesio gevraagd of hij mij op dit gebied kon helpen en zo is onze samenwerking eigenlijk tot stand gekomen. Eigenlijk is er voor dit seizoen dus niets veranderd, alleen de naam van mijn eigen onderneming (MIE Racing) maakt in 2020 deel uit van de teamnaam.”

Toen we zondagavond al het materiaal zagen vetrekken uit de paddock waren er weinig mensen die verwachten dat het er vandaag (donderdag) zou uit zou zien en dat jullie aanstaand weekend weer op volle sterkte en met een prachtig nieuwe uitrusting hier zouden staan. Een volledige bestickerde truck, een wel heel bijzondere en unieke pitboarding (geheel van LED-panelen) zoals we die nog niet eerder gezien hebben in zowel de MotoGP- als ook de WorldSBK paddock. Hoe hebben jullie dit allemaal zo snel voor elkaar gekregen?

Midori Moriwaki: “Er werken in totaal tien werknemers bij MIE. Een groot deel van deze werknemers zijn ingenieur en derhalve zeer ervaren. Deze mensen zijn de afgelopen dagen dag en nacht bezig geweest en zij kunnen probleemloos de vertrokken personeelsleden vervangen. Daarnaast zit ik inmiddels 24 jaar in de racerij, van verschillende nationale kampioenschappen tot aan het MotoGP wereldkampioenschap, en toen ik me realiseerde dat ik binnen een paar dagen een heel aantal problemen op moest zien te lossen heb ik een paar goede vrienden binnen mijn netwerk gebeld en om hulp gevraagd. Binnen twee dagen stond er een nieuwe vrachtwagen en veel ander benodigd materiaal, echt ongelofelijk allemaal.”

Met name de nieuwe pitboarding ziet er indrukwekkend uit. Volledige LED-wanden, volgens mij bent u hiermee uniek in de paddock?

Midori Moriwaki: “Ja dat klopt, een hele goede kennis van mij heeft een bedrijf welke gespecialiseerd is in LED-boarding. Eén telefoontje was voldoende om mij uit de brand te helpen en hier een wel hele bijzondere pitbox op te bouwen. Dit weekend zal alles zeker nog niet helemaal goed werken, de designs etc. welke we op de wanden projecteren zijn nog volop in productie. Maar het belangrijkste is dat we komend weekend kunnen racen en dat we ondanks alle commotie gewoon met Takumi van de partij zijn tijdens de Pirelli Teruel Round.”

Althea Racing
Ondanks het vertrek uit de WorldSBK paddock zal Althea Racing haar activiteiten in het nationaal Italiaans wegrace kampioenschap (CIV) wel gewoon voortzetten. Opvallend is wel dat de zondagavond uit Aragon vertrokken Althea Racing trucks inmiddels al gesignaleerd zijn in Imola, het circuit waar komend weekend de derde ronde van het 2020 CIV seizoen verreden wordt.

Hoe lang we Althea Racing zullen moeten missen in het WorldSBK paddock is op dit moment nog een vraag, wel heeft Bevilacqua eerder deze week al bekend gemaakt op korte termijn de nieuwe internationale raceactiviteiten van Althea Racing bekend te zullen gaan maken.

 

Handige links  Pirelli Teruel Round 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App