De minimale bandenspanning van de voorband is met ingang van het nieuwe MotoGP seizoen verlaagd. Waar vorig jaar nog een limiet van 1,88 bar gold is dat nu verlaagd naar 1,8 bar om daarmee de coureurs en teams tegemoet te komen.
De banden in de MotoGP klasse zijn altijd een hot topic maar sinds de zomerstop van het seizoen 2023 is dat alleen maar meer geworden. Vanaf de Britse Grand Prix in augustus werd de minimale bandenspanning in de MotoGP klasse namelijk gehandhaafd en stonden er tijdstraffen op het overtreden van deze regel.
Wanneer de voorband van een coureur voor meer dan 50% van de race onder de minimale limiet van 1,88 bar zat ontving deze coureur eerst een waarschuwing maar bij een tweede overtreding volgde een tijdstraf van drie seconden. Een derde overtreding leverde zes seconden op en een vierde zou resulteren in twaalf seconden, enzovoorts. Het leek erop dat dit zelfs een grote rol van betekenis in de uitkomst van het kampioenschap zou gaan spelen doordat Jorge Martin zijn waarschuwing ontving na de race in Maleisië, waardoor Pecco Bagnaia nog een ‘troefkaart’ had voor de twee resterende Grand Prix weekenden. De Italiaan kreeg zijn eerste waarschuwing een week later in Qatar waardoor ze weer op gelijke hoogte richting Valencia gingen, de rest is uiteindelijk geschiedenis met een tweede wereldtitel op rij voor Bagnaia.
De klachten van de coureurs en teams waren dat deze ondergrens van 1,88 bar te hoog was. Daarnaast was het zo dat de teams vaak moesten ‘voorspellen’ wat voor een race hun coureur zou krijgen. Heb je je goed gekwalificeerd en verwacht je aan kop te rijden? Dan heb je vrije lucht en moet je dus zorgen dat de bandenspanning boven de 1,88 bar zit. Verwacht je in een groep te rijden? Dan komt er veel warme lucht op de voorband en moet je dus met een lagere bandenspanning dan 1,88 beginnen omdat deze dan oploopt. Echter wanneer het plan dan uiteindelijk niet uitkomt kan het gevolg een te lage bandenspanning (en een tijdstraf) zijn of een te hoge bandenspanning waardoor de machine minder goed te besturen is. Kortom, het is voornamelijk gokken en meer dan eens is het voorgekomen dat een race van een coureur is verpest vanwege de banden.
Er werd lang en vaak gesproken over een verlaging van deze minimumspanning en Michelin voerde in de fabriek verschillende tests uit om te kijken hoe hun voorband presteerde met een lagere bandenspanning. Uiteraard kan de Franse motorenfabrikant zich geen klapbanden of iets dergelijks veroorloven. De uitkomst is dat vanaf nu de minimale bandenspanning van de voorband 1,8 bar is en de coureurs en teams dus iets meer speelruimte hebben, erop hopende dat dit een minder grote rol gaat spelen in het verloop van een race. De minimale bandenspanning van de achterband is 1,68 bar maar hierover is nooit geklaagd.
Vanaf 2024 moeten rijders voldoen aan de minimale bandenspanning voor minstens 60% van de ronden in elke raceafstand van meer dan 15 ronden. In de Sprint is dat 30%.
Dus wat gebeurt er als een GP-race wordt gestopt en opnieuw wordt gestart? Van 7 tot 15 ronden is het 30%, net als bij de Sprint. Als het een sprint van zes ronden of korter is, moeten de bandenspanningen onafhankelijk van elkaar (voor/achter) voldoen voor ten minste twee opeenvolgende lezingen. Er wordt elke seconde een meting gedaan.
De enige keer dat de bandenspanningsregels niet van toepassing zijn is tijdens flag-to-flag races waarbij van machine gewisseld wordt, en het protocol is alleen van toepassing als beide banden slick zijn.
De FIM MotoGP Stewards hebben ook nieuwe, vaste straffen aangekondigd voor 2024. Voor bandenspanning gerelateerde overtredingen in de Sprint geldt een tijdstraf van acht seconden en voor de Grand Prix race is dat 16 seconden.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.