Michelin reageert: de bandenspanningsregel aangepast voor het 2024 MotoGP-seizoen

2263
michelin

Michelin heeft de controversiële bandenspanningsregel voor het MotoGP-seizoen 2024 aangepast. De Franse bandenleverancier reageert hiermee op de stevige kritiek van de afgelopen maanden.

De kogel is door de kerk, nadat de technisch directeur van de MotoGP, Corrado Cecchinelli onlangs al hintte op een aanpassing van de inmiddels veel besproken bandenspanningsregels binnen de MotoGP klasse is de kogel nu definitief door de kerk. De minimale druk wordt inderdaad verlaagd, de afstand waar deze minimale druk gehaald moet worden wordt daarentegen vergroot en de aangekondigde diskwalificatie bij een overtreding blijft gehandhaafd.







Maandag lichtte Piero Taramasso, motorsport directeur Michelin, in Qatar in een interview met autosport.com de nieuwe regels toe.

Piero Taramasso: “In de winter hebben we alle gegevens van vorig jaar opnieuw geanalyseerd en alle stresstests opnieuw gesimuleerd, circuit voor circuit. Na dit proces hebben we besloten de voorgeschreven minimumdruk te verlagen van 1,88 naar 1,80 bar.”

In 2023 was er stevige kritiek van de MotoGP-sterren: de minimale druk verpestte volgens de hoofdrolspelers hun race! Uiteraard betekent dit alleen de minimale druk in de voorband. Sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië 2023 geldt er namelijk een minimumwaarde van 1,7 bar voor de achterband, maar dit leverde de MotoGP-coureurs het afgelopen half jaar geen problemen op. Het rubber aan de voorkant is echter totaal anders: al vóór de introductie ervan klaagden de coureurs dat de druk te hoog was en niet alleen de races kapot zou maken, maar ook een gevaar zou kunnen worden. In de race loopt de druk in de temperatuurgevoelige Michelin voorbanden snel op. Als deze te hoog wordt, ontstaat er een sponsachtig gevoel aan de voorzijde, wat de kans op crashes aanzienlijk vergroot. Daarom willen de coureurs eigenlijk met een zo laag mogelijke bandenspanning aan de race beginnen om de band vervolgens niet te oververhitten in het geval men dicht achter een voorganger rijdt.

Sinds de 2023 editie van de British Grand Prix in Silverstone was er echter geen speelruimte meer, bij een overtreding volgde een straf. In het geval dat de voorgeschreven minimumdruk gedurende minimaal 50% van het aantal ronden in de hoofdrace of 30% in de Sprint niet werd gehaald volgde bij de eerste overtreding dan nog slechts een waarschuwing. Bij een tweede overtreding volgde een tijdstraf van drie seconden, zes seconden voor de derde, 12 seconden voor de vierde enzovoort.

Het probleem: dit strafsysteem is vanaf seizoen 2024 niet meer van toepassing. Dit seizoen volgt, als niet aan de minimale druk wordt voldaan, een onmiddellijke diskwalificatie. Nu Michelin heeft besloten om de minimale druk in de voorband te verlagen van 1,88 naar 1,80 bar zouden de problemen echter minder groot moeten zijn.

Piero Taramasso: “Dit geeft de engineers en coureurs meer vrijheid. Ze kunnen zich nu tussen de 1,8 en 2,1 bar bewegen en hebben daardoor een goed bereik om de druk in de voorband onder controle te houden. In ruil daarvoor vragen we dat de coureurs in de hoofd race zich tijdens 60% van de raceafstand aan de minimale druk moeten houden, omdat we nu eenmaal meer risico’s nemen.”

De nieuwe regel gaat meteen vanaf het eerste Grand Prix weekend van het seizoen, in het weekend van 08 t/m 10 maart, in. Deze eerste Grand Prix van het seizoen wordt verreden op het Lusail International Circuit in Qatar, het circuit waar de MotoGP sterren momenteel hun laatste pre-season test van deze winter afwerken.



zs-728x90



Handige links 2024 MotoGP Qatar Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



  • Brad Binder
  • Francesco Bagnaia
  • Aleix Espargaró
  • Aleix Espargaró
  • Maverick Viñales
  • Marc Marquez
  • Pedro Acosta
  • Pedro Acosta & Augusto Fernandez
  • Enea Bastianini
  • Johann Zarco
  • Joan Mir
  • Luca Marini
  • Brad Binder
  • Marco Bezzecchi
  • Marc Marquez
  • Marco Bezzecchi
  • Raul Fernandez
  • Augusto Fernandez
  • Pedro Acosta
  • Jack Miller
  • Jorge Martin
  • Miguel Oliveira
  • Brad Binder
  • Marco Bezzecchi & Fabio Di Giannanantonio
  • Alex Marquez
  • Jorge Martin
  • Jorge Martin
  • Pedro Acosta
  • Jack Miller
  • Miguel Oliveira
  • Luca Marini
  • Joan Mir
  • Augusto Fernandez
  • Alex Rins
  • Pedro Acosta
  • Fabio Quartararo
  • Raul Fernandez
  • Fabio Di Giannantonio
  • Alex Rins
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Di Giannantonio
  • Raul Fernandez
  • Marco Bezzecchi


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.