De vijf weken durende zomerstop zit er voor de MotoGP coureurs bijna op en komend weekend gaat het tweede deel van het 2021 MotoGP wereldkampioenschap van start met de Michelin Grand Prix of Styria, de eerste van twee opeenvolgende Grand Prix weekenden op de Oostenrijkse Red Bull Ring. Wie schiet er het beste uit de startblokken op het circuit waar de afgelopen jaren Ducati en KTM de toon wisten te zetten?
De Michelin Grand Prix of Styria staat voor de deur, en de start van het tweede deel van het 2021MotoGP seizoen staat op het punt van beginnen. Met Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) als leider in de tussenstand van het kampioenschap en met twee opeenvolgende Grand Prix weekenden voor de boeg op een circuit waar met name zijn naaste rivalen in het verleden de nodige successen wisten te boeken zorgt bij veel fans op voorhand al voor opwinding en sensatie. Wat kunnen we verwachten komend weekend op het prachtige circuit gelegen tussen de Oostenrijkse bergen?
Te beginnen met Ducati, zij wisten in het verleden te domineren op het Oostenrijkse circuit en men zal ook dit keer zeker sterk voor de dag komen. Dit vanwege het feit dat men de meeste tot nu toe verreden MotoGP races op circuit heeft weten te winnen en het circuit perfect past bij de Ducati. Johann Zarco (Pramac Racing) bezet momenteel – met 122 gescoorde WK punten – achter Quartararo de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap en de Fransman zal er dan ook veel aangelegen zijn om zijn achterstand van 34 punten op zijn aan de leiding gaande landgenoot te verkleinen. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) bezet de derde plaats in de tussenstand met 109 gescoorde WK punten en net als zijn teamgenoot Jack Miller, die met 100 gescoorde WK punten de vijfde plaats bezet in het kampioenschap, zullen de twee Ducati fabriekscoureurs ook gebrand zijn op het scoren van het maximale aantal punten in Oostenrijk.
Een jaar geleden was er op de Red Bull Ring echter een nieuwkomer, MotoGP debutant Miguel Oliveira, die het feestje en de ongeslagen status van Ducati verstoorde. Het was het perfecte sprookje van KTM dat een vervolg kreeg nadat even daarvoor Brad Binder in Brno de Oostenrijkse fabrikant de eerste zege – tevens zijn eigen eerste MotoGP zege – in de koningsklasse had bezorgd. Het 2021 seizoen begon voor KTM weliswaar een beetje moeilijk, maar de afgelopen races ging het al steeds een beetje beter en nu we op het thuiscircuit van KTM zijn aangekomen. Zowel Oliveira als ook Binder zijn erop gebrand om voor de met veel oranje KTM-fans gevulde tribunes het huzarenstukje van een jaar geleden te willen herhalen.
Naast de twee Red Bull KTM Factory Racing coureurs zullen ook de twee in de Tech3 KTM Factory Racing kleuren uitkomende coureurs Iker Lecuona en Danilo Petrucci op het Oostenrijkse circuit hun tot nu toe teleurstellend verlopen seizoen glans willen geven en er alles aan willen doen om hun twee merkgenoten partij te geven.
Er zullen komend weekend echter geen vier maar wel vijf KTM-coureurs aan de start verschijnen. Het viertal krijgt komend weekend namelijk gezelschap van een MotoGP Legend en wel in naam van Dani Pedrosa. De Spanjaard, die sinds Valencia 2018 niet meer aan een Grand Prix weekend heeft deelgenomen, zal als KTM MotoGP testcoureur middels een wildcard aan de start verschijnen. Vele ogen zullen komend weekend gericht zijn op de kleine Spanjaard die door KTM op pad gestuurd zal worden met een KTM RC16 voorzien van de nieuwste updates voor het seizoen 2022. Een topklassering van Pedrosa mogen en kunnen we onder normale omstandigheden niet verwachten in het huidige zeer competitieve MotoGP veld, desalniettemin zal de inbreng van de Spanjaard van grote waarde zijn voor KTM met het oog op de rest van het seizoen en met name op het komende MotoGP seizoen.
Bij Yamaha zullen de ogen met name gericht zijn op Quartararo, dit om te zien op welke manier de Fransman zijn leidende positie in stand weet te houden op een circuit dat normaalgesproken niet tot de meest favoriete circuits van de Yamaha M1 behoort. De nadruk bij El Diablo en zijn werkgever zal dan ook met name liggen bij het beperken van de schade op ‘vijandelijk’ gebied. Kortom, Yamaha kruipt de komende twee Grand Prix weekenden duidelijk in de rol van de underdog. Teamgenoot Maverick Viñales zal aan de andere kant van de pitbox op zoek zijn naar een soort van reset, hoewel hij in Assen wel een podium pakte.
Maar er zal ook veel aandacht uitgaan naar Valentino Rossi. The Doctor zal naar verwachting de komende dagen meer bekend maken over zijn toekomst als MotoGP coureur, maar welke beslissing de inmiddels 42-jarige Italiaan ook zal nemen hij zal er alles aan willen doen om in het tweede deel van het seizoen maximaal te scoren. Een negentiende plaats en een tiende plaats dit seizoen als beste klassering in een race zijn niet de resultaten die passen bij een negenvoudig wereldkampioen. De afgelopen dagen trainde Rossi dan ook harder dan ooit, en dit alles om tijdens het tweede deel van het seizoen zijn tot nu toe zeer teleurstellend verlopen seizoen nog enige glans te kunnen geven.
Naast de al genoemde drie Yamaha coureurs zal er komend weekend op de Red Bull Ring ook een oudgediende terugkeren binnen de Yamaha gelederen. Niemand minder dan Cal Crutchlow zal de komende drie Grand Prix weekenden namelijk als teamgenoot van Valentino Rossi op gaan treden binnen Petronas Yamaha SRT. De Brit is door het Maleisische MotoGP team als vervanger opgeroepen van de nog geblesseerde en van een knieoperatie herstellende Franco Morbidelli.
Wie komend weekend ook extra gebrand zal zijn op een goed resultaat is regerend MotoGP wereldkampioen Joan Mir. De Team Suzuki Ecstar coureur bezet momenteel de vierde plaats in de tussenstand van het kampioenschap tussen de Ducati mannen en achter Quartararo. Mir heeft een aantal bijzondere herinneringen aan het Oostenrijkse circuit, zo behaalde hij er zijn eerste Moto3 zege, en daarna nog eentje, voordat hij er ook nog eens zijn eerste podiumplaats in de koningsklasse wist te scoren. En velen zullen zich nog de MotoGP race op het Oostenrijkse circuit herinneren waarin Mir op weg leek naar de zege maar waar een rode vlag situatie en vervolgens een verkeerde bandenkeuze na een herstart roet in het eten gooiden.
Niet alleen Mir, maar ook teamgenoot Alex Rins is de man die na de zomer waarschijnlijk het meest uit is op een reset. Zijn snelheid werd dit seizoen ondermijnd door crashes, maar het tempo was er zeker, en hij zal proberen zijn tweede seizoenshelft te verbeteren.
Bij Honda zijn er intussen ook genoeg vragen. Hoe zal Pol Espargaró (Repsol Honda Team) het doen in de tweede helft van 2021? Kan Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) zich weer op het podium nestelen? En Alex Marquez (LCR Honda Castrol)? Maar het meest in het oog springend zal waarschijnlijk weer Marc Marquez (Repsol Honda Team) zijn.
Zijn terugkeer op de hoogste trede tijdens de Duitse Grand Prix op de Sachsenring was een indrukwekkende en emotionele prestatie, en zijn comeback in Assen was opnieuw een waarschuwingsschot. De vijf weken durende zomerstop kwam voor de achtvoudig wereldkampioen ongetwijfeld als geroepen. De Spanjaard heeft tijdens de vakantie dan ook keihard gewerkt aan zijn verdere herstel. Zelf gaf Marquez onlangs al aan dat de vakantie hem goed gedaan heeft, zijn herstel nu snel de goede kant op gaat en verwacht over niet al te lange tijd weer helemaal terug te zijn op zijn oude niveau.
Voor Aprilia ten slotte gaat de missie om in de top vijf te eindigen verder. Ook Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) blijft dit seizoen indruk maken. Natuurlijk zal de oudste van de twee broers Espargaró er komend weekend in Oostenrijk weer staan, dit zal echter wel met een flink gehavend gezicht zijn. De Spanjaard kwam afgelopen weekend namelijk hard ten val tijdens een mountainbike training c.q. wedstrijd. Hierbij liep hij een flink aantal hoofdwonden op, hoofdwonden die hem er niet knapper op hebben gemaakt maar welke hem volgens eigen zeggen niet zullen belemmeren om komend weekend aan de start te staan.
Na een lange vijf wekende durende zomerstop staat er voor de tweede helft van het seizoen genoeg op het spel. Wat staat ons te wachten op de Red Bull Ring? Ducati dominantie? Een nieuwe KTM-thuisoverwinning? Mir’s glorieuze Oostenrijkse vorm? Een Marc Marquez die zich klaar voelt om de strijd aan te gaan met de rest?
TV & Racesport.nl Liveblog
De Nederlandse MotoGP fans die niet beschikken over een abonnement (Eurosport player of motogp.com) komen er komend weekend opnieuw bekaaid af als het gaat om het volgen van de Michelin Grand Prix of Styria thuis voor de buis.
Eurosport Benelux zal komend weekend namelijk alleen de MotoGP race op zondagmiddag LIVE uitzenden op het vrij toegankelijke Eurosport 1. De Moto2 en Moto3 race zullen later op de middag weliswaar nog wel uitgezonden worden maar op vrijdag, zaterdag en zondagochtend zal de Nederlandse fan het moeten doen met uitzendingen via de Eurosport Player of motogp.com. Voor beide laatste opties dient u echter wel in het bezit te zijn van een abonnement.
Op dit moment zijn we binnen de Racesport.nl redactie nog druk aan het overleggen of we komend weekend een Liveblog kunnen verzorgen vanuit Oostenrijk. Aangezien het komend weekend een dubbel raceweekend is met zowel MotoGP als ook WorldSBK (Most) zouden we hier normaalgesproken en zoals gebruikelijk vanaf zien vanwege het niet beschikbaar hebben van voldoende mankracht. We gaan kijken of we hier komend weekend een mouw aan kunnen passen om de Nederlandse fans maximaal te kunnen laten genieten van onze prachtige sport. We houden jullie op de hoogte de komende dagen.
Handige links Michelin Grand Prix of Styria:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter