Jorge Martin uitte zondag na afloop van de MotoGP race op het Lusail International Circuit flinke kritiek aan het adres van MotoGP bandenleverancier Michelin. De Prima Pramac Racing coureur wist tijdens deze race niet verder te komen dan de tiende plaats en gaf als reden op een niet werkende en functionerende achterband. De Spanjaard nam zelfs de volgende woorden in zijn mond: “Dit kampioenschap is van mij gestolen, onacceptabel dat het zo beslist wordt.” Vrijdag in Valencia kwam Michelin bij monde van Piero Taramasso met een reactie.
Nadat Jorge Martin op zaterdag de Sprint race in Qatar wist te winnen, en daarmee zijn achterstand in het kampioenschap op WK leider Pecco Bagnaia van 14 punten terugbracht naar 7, waren de verwachtingen op zondag hooggespannen. Het pakte voor Martin echter anders uit want op zondag ging het bij de start meteen al mis voor Martin. In plaats van goed weg te komen verloor hij veel tijd met wielspin en werd hij bijna van zijn machine geslingerd. Het betekende dat de Prima Pramac Racing coureur terugviel van de vijfde naar de achtste plaats terwijl Pecco Bagnaia een geweldige start had gemaakt en aan de leiding reed. Bagnaia eindigde in Qatar uiteindelijk als tweede terwijl Martin alle zeilen bij moest zetten om de schade te beperken en er nog een tiende plaats uit wist te slepen. Met deze klassering wist Bagnaia zijn leidende positie in het kampioenschap uit te breiden naar 21 punten. Dat dit hard aankwam bij Martin bleek zondag na afloop van de voorlaatste MotoGP race van het seizoen in Qatar.
Lees ook: Jorge Martin (P10): “Dit kampioenschap is van mij gestolen, onacceptabel dat het zo beslist wordt”
Tot aan vrijdag, de eerste dag van de Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana, onthield Michelin van commentaar, maar het Michelin MotoGP Manager Piero Taramasso die vrijdagmiddag in het mediacentrum de media te woord stond en tekst en uitleg gaf over het voorval in Qatar.
Piero Taramasso: “Na de uitspraken van Martin, waarin hij behoorlijk hard tegen ons was, hebben we deze zaak serieus genomen. Eerst hebben we het rubber geanalyseerd om te zien of er iets mis was met het productieproces. Nadat we alle parameters hebben geverifieerd, kunnen we een eerste antwoord geven en zeggen dat er geen kwaliteits- of productieproblemen waren.”
Het eerste deel van de inspectie in het Franse Clermont Ferrand is dan wel positief, maar volgens Taramasso moet er nog het nodige werk worden verzet om tot een definitieve conclusie in de zaak te komen.
Piero Taramasso: “De tweede stap was het analyseren van de gegevens op het circuit, dankzij Ducati en Pramac die ons dit hebben bezorgd kunnen we hier nu mee aan de slag. We hebben zoals gezegd onze eerste analyse gedaan en gisteravond hebben we met hen gesproken. De unanieme conclusie was dat Jorge’s prestatie niet in lijn was met wat er verwacht werd. We blijven de zaak analyseren, er zijn inmiddels veel gegevens verzameld. De harde compound die naar Qatar werd gebracht, heeft een smal werkbereik en is zeer gevoelig voor variaties in temperatuur, druk en stress. We hebben nog wat tijd nodig.”
Taramasso legde uit dat er in Lusail bijzondere omstandigheden waren die de band van Martin hadden kunnen beïnvloeden:
Piero Taramasso: “In Qatar hebben de omstandigheden ons zeker niet geholpen. De omstandigheden waren onstabiel, het asfalt was nieuw en er lag opnieuw het nodige zand op de baan. Veel coureurs hebben ons verteld dat ze overal aan het glijden en spinnen waren, maar toen we naar de gegevens keken, zagen we dit niet. We dachten dat er geen grip zou zijn, maar er was veel grip en we hebben zelfs nieuwe records neergezet. Er zijn veel gegevens en sommige kunnen tegenstrijdig zijn, veel dingen kunnen van invloed zijn. Het kan zijn dat het ene kleine ding het andere verergert en iets groots voortbrengt. Soms is het niet eenvoudig uit te leggen, ook al doen we ons best om alle problemen op te sporen en op te lossen. In de eerste 6-7 ronden waren de tijden niet slecht, daarna waren er was een prestatiedaling. We analyseren alles, we moeten alles samenvoegen om te begrijpen wat er is gebeurd. Het enige wat we moeten doen is wachten op een duidelijker beeld.”
Hoe we het ook wenden of keren, Bagnaia en Martin zullen dit weekend in Valencia onderling uit gaan maken wie zich 2023 MotoGP wereldkampioen mag noemen. Ondanks de 21 punten voorsprong van Bagnaia is de strijd zeker nog niet gestreden.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’