Zondagavond om 20:00 uur (NL tijd) gaan op het Losail International Circuit in Qatar de lichten op groen voor de eerste MotoGP wedstrijd van 2017. MotoGP bandenleverancier Michelin blikt vooruit.
Na drie succesvolle officiële wintertesten heeft Michelin een duidelijke richting voor hun nieuwe voorband voor 2017 en gaat deze versie aankomend weekend in Qatar voor het eerst in competitieverband gebruiken. Deze nieuwe band maakte zijn debuut als prototype tijdens de MotoGP test in Valencia vorig jaar, en nu er gedurende de winter wat aanpassingen zijn gedaan is de Michelin Grand Prix race band klaar voor de openingsronde.
Michelin heeft ook al een update van de achterband beschikbaar, dankzij de data die verzameld is tijdens de testen door de 23 MotoGP coureurs die dit jaar met elkaar gaan uitmaken wie zich na 18 Grand Prix weekenden wereldkampioen mag noemen.
Ontworpen om meer tractie te geven en een band met een langere levensduur. Door een regelwijziging kan Michelin iedere race drie versies van de voor- en achterband meenemen. Deze worden aangeduid als soft, medium en hard en zullen respectievelijk te herkennen zijn aan de volgende gekleurde randen: wit, geen gekleurde rand en geel. Alle varianten van de achterband voor komend weekend zullen voorzien zijn van een asymmetrisch design met een hardere rechterkant.
In het geval dat het gaat regenen
Het Losail International Circuit is gelegen aan de Arabische Golf en het terrein bestaat uit dorre woestijnen, stranden en zandduinen. Met zo’n droog klimaat is regenachtig weer op voorhand erg onwaarschijnlijk – de weersvoorspellingen zijn echter niet gunstig en geven voor alle dagen buien aan – maar voor het eerst zal hier de Michelin Power regenband beschikbaar zijn en er gewoon gereden worden in het geval de baan nat is.
Na een recente test van Dorna en het FIM Safety Team op het circuit, zijn ze overeengekomen dat als het tijdens de trainingen regent, men de baan op mag om het te proberen. De mening van de rijders zullen dan door de veiligheidscommissie in acht genomen worden voor zij beslissen of het protocol definitief gewijzigd kan worden. Het oorspronkelijke en nog steeds geldende protocol is dat er onder natte omstandigheden niet gereden wordt. Als het zondag gedurende de racedag regent zal er een extra training worden ingelast om te bekijken of de race door kan gaan of uitgesteld moet worden naar de volgende dag – dat gebeurde eerder in 2009 ook toen er hevige regenval plaatsvond vlak voordat de MotoGP race van start zou gaan. Ook hier zal de veiligheidscommissie de uiteindelijke beslissing nemen. Met deze nieuwe instructies heeft Michelin een soft en medium versie van de regenband meegenomen, een band die je kunt herkennen aan respectievelijk een blauwe rand en geen rand. Er zullen geen intermediate banden meer beschikbaar zijn aangezien die niet meer gebruikt worden in het 2017 seizoen.
Losail International Circuit
Het Losail International Circuit werd geopend in 2004 en is sindsdien ook te vinden op de MotoGP kalender. Het is nog steeds de enige avondrace op de MotoGP kalender en een groot aantal lampen zorgen er voor dat het circuit in verlicht is, precies zo dat het voor de rijders veilig en spannend is om te racen. Het licht weerkaatst onder normale en droge omstandigheden niet op de baan, de rijders worden dan ook niet verblind.
Debuut
Vorig jaar betekende de Grand Prix of Qatar de terugkeer van Michelin in de MotoGP klasse en de Franse bandenfirma deed dat met verve. Men kwam met een band die ronde- en racerecords verbraken en bij de laatste test in Qatar zagen we ook alweer spectaculaire rondetijden. Op donderdag 23 maart begint de actie, met de eerste vrije training. Op vrijdag staan er nog twee vrije trainingen op het programma, voor de kwalificatiedag op zaterdag. De race op zondag telt 22 ronden en start om 21.00 uur locale tijd.
Piero Taramasso – Manager van Two-Wheel Motorsport Group:
“Na al het harde werk in de winter en de testen is het nu tijd om ons weer bezig te houden met het racen. Qatar is een uniek evenement, met al zijn uitdagingen, en we hebben een super start gehad vorig jaar met onze terugkomst in de MotoGP. We hopen dat we dat dit seizoen kunnen herhalen. De baan kan erg ruw zijn als er zand over het asfalt wordt geblazen maar ook erg glad als het vochtig wordt, dit maakt de bandenkeuze een belangrijke en veeleisende beslissing. Dit wordt de eerste keer dat we de keuze hebben uit drie verschillende voor- en achterbanden, dus zullen we de juiste samenstelling er zeker wel bij hebben. Dit weekend is het ook de eerste keer dat we hier regenbanden mee hebben. Als het dan toch regent kunnen de rijders de band en de omstandigheden testen en kijken of het veilig is om te racen. Er is nog nooit een regenrace geweest in Losail, dus als het regent, en de coureurs willen racen, kan het een ongelooflijk spektakel worden onder de lampen van Qatar.”
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Doha