Michelin begint 2021 MotoGP seizoen met nieuwe reeks banden

2357
michelin
Michelin Motorsport | foto© Michelin

Michelin begint dit weekend in Qatar aan een nieuw seizoen als vaste leverancier van MotoGP-banden. De Franse bandenfabrikant brengt echter een nieuwe reeks banden mee naar het in de woestijn gelegen Losail International Circuit.

Banden zijn een steeds belangrijkere factor binnen het MotoGP wereldkampioenschap. De ligging in de woestijn en de frequente aanwezigheid van door de wind op het circuit geblazen zand maakt het Losail International Circuit tot een uitdaging voor Michelin, de vaste en enige bandenleverancier voor de koningsklasse. Het zand zorgt namelijk voor een schurend effect, iets dat de banden gladder maakt tijdens een race als de grip minder wordt, mede als gevolg van de koelere temperaturen die na zonsondergang optreden op het tijdstip dat de MotoGP race verreden wordt in Qatar.







Het vermogen van de Michelin MotoGP-banden om met deze karakteristieken om te gaan heeft echter actief bijgedragen tot het vestigen van nieuwe records wat betreft snelste rondetijden en topsnelheid op het 5,380 kilometer lange circuit.

Michelin zal zachte (witte markeringen), medium (geen markeringen) en harde (gele markeringen) voor- en achterbanden meenemen naar Losail. De zachte en harde voorbanden zijn symmetrisch, terwijl de medium voorband en alle drie de meegenomen achterbanden asymmetrisch zijn, met een hardere compound voor de rechterkant vanwege de tien rechterbochten, tegenover de slechts zes linkerbochten die het circuit telt.

Ook de bandentoewijzing is aangepast aan de speciale eigenschappen van het circuit: elke coureur kan maximaal zes zachte, vijf medium en vier harde banden kiezen, zowel voor als ook achter.

Piero Taramasso (Michelin Motorsport): “Ons testprogramma voor het seizoen heeft ons in staat gesteld onze ontwikkelingsdoelstellingen te halen en de resultaten zijn zeer bemoedigend. Ze betekenen dat we de coureurs een assortiment banden kunnen bieden dat zowel gestroomlijnder als veelzijdiger is, en dat op zijn beurt het afstellen van hun motor zal vergemakkelijken. Wij hebben ook de consistentie verbeterd door over te schakelen op iets hardere compounds, terwijl wij tegelijkertijd de grip en de algemene prestaties hebben gemaximaliseerd. Deze verbeteringen werden geprezen door onze partners tijdens de pre-season test in Qatar, waar onze banden een rol speelden bij het vestigen van twee nieuwe MotoGP records: dat van de snelste ronde voor het circuit (Jack Miller -1’53.183) en dat van de hoogste topsnelheid ooit bereikt (Johann Zarco – 357.6 km per uur).”

In hoeverre iedereen blij is met de door Michelin meegenomen bandenreeks is echter nog de vraag. Met name de Honda coureurs ondervonden tijdens de testdagen de nodige problemen met de voorkant wat resulteerde in maar liefst tien crashes, tien crashes waar Alex Marquez er maar liefst vijf voor zijn rekening nam. Diverse bronnen wisten ons na afloop van de testdagen te melden dat uitsluitend de zachte Michelin band werkte en dat de rest van de door de Franse bandenfabrikant meegebrachte compounds niet werkten. De door Michelin genoemde records werden op de klok gezet tijdens het rijden van één snelle ronde, zondagavond tijdens de 22 ronden tellende race wordt het een ander verhaal.

Handige links Barwa Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – weekend

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter