Marc Márquez maakte afgelopen dinsdag zijn debuut op de Ducati Desmocedici GP23 van Gresini Racing. De Spanjaard eindigde als vierde op de tijdlijst en de aanpassing naar de Italiaanse machine leek feilloos te verlopen. Michele Masini, Sporting Director bij Gresini Racing, was de enige die erover mocht spreken.
Afgelopen dinsdag was de officiële MotoGP test op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia zonder twijfel de meest drukbezochte test ooit. Het media center was bijna net zo vol als tijdens het Grand Prix weekend en op de toegangsweg naar het circuit stond er een lange file doordat vele fans deze dag ook niet wilden missen.
Er waren natuurlijk ook veel redenen om naar deze testdag te komen. Vele wisselingen zoals Alex Rins naar Yamaha, Luca Marini en Johann Zarco naar Honda, Franco Morbidelli naar Ducati en natuurlijk het supertalent Pedro Acosta die zijn eerste meters op een MotoGP machine zou maken. Echter zou de meeste aandacht, niet geheel verrassend, gericht zijn op de pitbox van Gresini Racing waar Marc Márquez voor het eerst op de Ducati Desmocedici GP23 zou plaatsnemen.
Terwijl dinsdagochtend al veel coureurs begonnen waren aan hun testprogramma stond er nog steeds een grote groep fotografen en journalisten bij de Gresini Racing pitbox. Rond de klok van 11:15 uur was het dan zover en ging Marc Márquez na elf seizoenen bij het Repsol Honda Team voor het eerst de baan op met een andere MotoGP machine dan de Honda RC213V.
Na zijn eerste run van zeven ronden stond hij al meteen in de top drie en had hij een 1’30.6 gereden, enkele tienden langzamer dan zijn snelste rondetijd van vrijdagochtend in FP1 op de Honda. Uiteindelijk zou Márquez de dag als vierde afsluiten met een 1’29.424 waarmee hij slechts 0,2 seconde sneller was dan zijn kwalificatietijd van afgelopen zaterdag. Daarmee was het duidelijk dat de aanpassing aan de Italiaanse kampioensmachine vlekkeloos was verlopen, de glimlach van de achtvoudig wereldkampioen was dan ook veel-, zo niet alleszeggend.
Omdat de contracten met HRC, Repsol Honda en alle andere sponsoren van het team nog doorlopen tot en met 31 december van dit jaar mocht Marc Márquez en niemand anders van zijn team de aanwezige media te woord staan. Michele Masini, Sporting Director van Gresini Racing, mocht dat wel maar hij had duidelijk de opdracht meegekregen om niet teveel los te laten. Toch sprak ook de lichaamstaal van de Italiaan boekdelen en was hij zeer tevreden met deze eerste testdag van Marc Márquez bij Gresini Racing.
Michele Masini – Sporting Director van Gresini Racing: “Het was een geweldige dag. Zoals Alex [Márquez] al zei is het gevoel het belangrijkste. Dat was er en de sfeer was goed. Na dit lange seizoen zijn we behoorlijk moe maar we kunnen niet meer wachten om aan het nieuwe seizoen te beginnen. Wat betreft de contracten die nog lopend zijn kan ik niet zoveel zeggen maar ik denk dat de rondetijden voor zich spreken. Zoals ik zei was de sfeer in de pitbox heel goed.
We hebben aan beide kanten van de pitbox goed werk geleverd tijdens de test. De omstandigheden waren niet geweldig maar het was voor ons gewoon een kwestie van kilometers maken. Uiteindelijk is dat heel goed verlopen.”
Er werd gevraagd of Masini al dacht aan het vechten voor de MotoGP wereldtitel in 2024.
Michele Masini: “Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het niet zo was.”
Zoals velen wist Masini wel dat de combinatie van achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez en de beste machine in de MotoGP klasse een goede zou zijn, dat mocht hij echter nog niet heel hard roepen.
Michele Masini: “Het is voor mij heel moeilijk om nu iets te zeggen. Toen we deze overeenkomst hadden gesloten wist ik al dat dit een geweldig team zou worden, ook met Alex. Onze aanpak was goed en dit nieuwe hoofdstuk is op een heel goede manier begonnen.”
De gebroeders Márquez en Gresini Racing beschikken in 2024 over het 2023 model van Ducati. Eerder zei Ducati Corse General Manager Gigi Dall’Igna al dat het nieuwe model een flinke stap vooruit zou zijn.
Michele Masini: “We zullen ons maximale niveau meteen moeten bereiken, we starten met een machine met een jaar aan data. Het zal cruciaal zijn om vanaf de eerste race meteen optimaal te presteren.”
Daarnaast zijn er per direct ook nieuwe concessieregels ingevoerd die in het nadeel zijn van Ducati.
Michele Masini: “Als satellietteam kiezen wij natuurlijk voor de beste machine die we kunnen krijgen, ook volgend jaar beschikken we weer over de machine van de wereldkampioen. Ik vind het niet echt een goede regel want ik denk dat de Ducati engineers een gouden medaille verdienen voor hun werk. Maar we moeten het nog zien, ze zullen weer hard werken [bij Ducati] en als je het kampioenschap weer wilt winnen kun je niet rusten en moet je de machine blijven ontwikkelen. Ik heb vertrouwen in de Ducati ingenieurs om de motoren nog beter te maken.”
De eerstvolgende keer dat we Marc Márquez en de rest van de vaste MotoGP coureurs in actie gaan zien is van 6 t/m 8 februari tijdens de tweede officiële wintertest op het Sepang International Circuit in Maleisië.
Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’