Michael van der Mark wist zich vanaf de vijfde startrij op te werken naar een knappe zesde plaats in de tweede WorldSBK race op het Circuito Estoril. In de Superpole Race was de BMW-coureur slechts als dertiende gefinisht. Het verhaal van de Rotterdammer na afloop van de afsluitende racedag in Portugal.
Michael van der Mark was zaterdag tevreden met zijn zevende plaats in de eerste WorldSBK race in Estoril, maar de Rotterdammer was voornamelijk te spreken over zijn goede en constante tempo gedurende de wedstrijd. Van der Mark eindigde ook als eerste BMW-coureur. Gedurende de Superpole Race van zondagmorgen lukte het de Nederlander niet dit resultaat te evenaren. Na een moeizame sprintrace hij als dertiende. Tijdens de tweede race in Portugal zou Van der Mark dit resultaat meer dan wegpoetsen.
Vanaf een veertiende positie op de grid kende de Rotterdammer een goede start met zijn BMW M 1000 RR en wist hij meerdere rijders te passeren. Hierdoor reed Van der Mark al snel binnen de top-tien en door een aantal crashes schoof hij zelfs op naar een zesde plaats. De BMW fabrieksrijder vond de aansluiting bij Andrea Locatelli voor een top-vijf klassering, maar het lukte het hem niet om de Italiaan te passeren. Wel finishte Van der Mark, net als in de hoofdrace van zaterdag, als beste BMW-coureur op een zesde plaats.
Michael van der Mark: “Het gevoel in de warm-up vanmorgen was echt goed en ik was constant. Ook voor de Superpole Race voelde ik me heel goed, maar in de warm-up hadden we de motor een beetje veranderd. Dat was goed, maar zodra de temperaturen stegen, had ik het een beetje moeilijk. De Superpole Race was dus niet zo ideaal en we verloren zelfs twee plaatsen op de startgrid. Maar goed, in Race 2 waren de temperaturen veel hoger dan gisteren en dus gokten we op de ‘SC X’ band en dat was de juiste keuze. De start was een beetje rommelig. Ik kwam zelf goed weg, maar in alle drie de races had ik een beetje pech en kon ik mijn positie in de eerste bocht niet verbeteren. Maar uiteindelijk kon ik een vrij constant tempo rijden. Ik heb de kans gehad om veel rijders te volgen en ik denk dat onze motor een enorme verbetering heeft doorgemaakt, vooral over een raceafstand en als het gaat om het sparen van de banden. We moeten alleen nog een beetje meer drive vinden om de bochten uit te komen en dat moet onze volgende grote stap worden om de motor verder te verbeteren.”
Handige links Gaerne Estoril Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter