Michael van der Mark werd zaterdagmiddag zevende in de eerste World Superbike race van het weekend op het TT Circuit Assen. Op een halfnatte maar opdrogende baan koos de Nederlander voor slicks waardoor hij in de tweede helft van de race sterk naar voren kwam. Uiteindelijk werd zeven ronden voor het einde de rode vlag gezwaaid waardoor hij op de zevende plaats strandde.
Met een zevende plaats in Race 1 is Michael van der Mark solide begonnen aan het World Superbike raceweekend in Assen. Nadat hij zaterdagochtend tijdens de derde vrije training al snel onderweg was op een natte baan was het een kleine twee uur later tijd voor de Superpole sessie.
Tijdens die sessie regende het niet maar de baan was nog wel dusdanig nat dat regenbanden benodigd waren. De Nederlander nestelde zich in de top tien maar kwam vervolgens binnen voor een nieuwe set regenbanden om een aanval te plaatsen op pole position. Zo ver kwam het helaas niet want een kleine valpartij in de Strubben zorgden ervoor dat zijn sessie vroegtijdig ten einde kwam.
Dit betekende dat Van der Mark vanaf de dertiende plaats aan Race 1 moest beginnen. Opnieuw waren de omstandigheden wisselvallig en het was Nicholas Spinelli, de vervanger van de geblesseerde Danilo Petrucci, die uiteindelijk de juiste keuze maakte door met intermediate banden te racen.
Spinelli reed in de beginfase weg van zijn concurrenten doordat het eerste gedeelte van het circuit nog behoorlijk nat was. Naarmate de race vorderde droogde de baan verder op en waren de coureurs met slicks sneller. Van der Mark rekende achtereenvolgend af met Nicolò Bulega, Xavi Vierge, Scott Redding, en Andrea Locatelli waarna hij op de zevende positie aanbelandde. Gezien het tempo had de ROKiT BMW Motorrad WorldSBK coureur nog meer in zijn mars maar zeven ronden voor het einde zorgde een rode vlagsituatie vanwege een groot oliespoor ervoor dat het niet zover zou komen.
Michael van der Mark: “Er had meer ingezeten vandaag maar ik probeerde vooral verstandig te zijn. De omstandigheden waren heel tricky, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Ik heb wel eens vaker gezien in Assen dat het achterop het circuit droog is en voorop nat, of andersom, maar wat we vandaag hadden heb ik nog niet eerder meegemaakt. Toen ik klaar was met de race had ik er wel van genoten want het was een hele aparte race, maar ik hoopte toch ook wel op een beetje meer.
Het heeft me nog verbaasd hoeveel grip er was met slicks op een volledig natte baan, ik was de motor niet echt vaak kwijt. Je weet dat de baan steeds verder opdroogt dus dan wil je ‘m niet kwijtraken op het natte gedeelte. Ik heb zeker wel de grens opgezocht maar dat ik iemand voor me had rijden maakte het ook wel makkelijker.
Het moeilijkste is om rustig te blijven op dat soort momenten. In de eerste sector bleef het behoorlijk lang nat maar op de rest van de baan was het al vrij gauw volledig droog. Dan is het moeilijk om in dat eerste gedeelte je geduld te bewaren want op de rest van de baan kun je gewoon vol pushen. Ik reed achter een groepje en dan wil je ‘m er natuurlijk zo gauw mogelijk tussen prikken maar als het nat is gaat dat niet.”
In de tweede helft van de race zat Van der Mark in een groep die streed voor het podium. De snelheid zat erin maar de timing van de rode vlag kwam erg ongelukkig.
Michael van der Mark: “Ik kwam net niet door de groep en Jonathan was behoorlijk hard aan het pushen. Ik zat eigenlijk te wachten op een foutje van hem en toen ik Remy Gardner en Alex Lowes wat in zag zakken wist ik dat het tijd was om toe te slaan. Helaas viel toen de rode vlag dus het was wel balen dat het met de zevende plaats eindigde. Andere andere kant ben ik ook rustig gebleven en dat was me voorheen misschien anders af gegaan.
Als we de volledige raceafstand hadden gehad dan had een podiumfinish er wel ingezeten. Ik reed de derde snelste rondetijd in de race en het voelde niet alsof ik echt op de limiet zat. Voor mijn gevoel had ik de rijders voor me zonder al te grote problemen kunnen pakken maar het is zoals het is.
De fout in de kwalificatie van vanochtend heeft ons dan waarschijnlijk net genekt. Het idee was goed maar de uitvoering iets minder. De baan droogde heel snel en ik had mijn snelste tijd op de regenbanden gezet. Op een gegeven moment zit je dan op een kantelpunt en is de band te warm geworden waardoor die geen grip meer biedt. Met een nieuwe set zou ik daar vervolgens voordeel uit moeten halen maar het was een typische crash in de Strubben, de eerste linkerbocht na een lange tijd.”
Na een warm up om 09:00 uur zal Michael van der Mark zondagochtend om 11:00 uur in actie komen tijdens de Superpole Race en om 14:00 uur aan de start verschijnen voor Race 2 op het TT Circuit Assen.
Handige links Pirelli Dutch Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.