Michael van der Mark kwalificeerde zich zaterdagochtend als vijftiende op het TT Circuit Assen en kwam ‘s middags in Race 1 als dertiende over de streep. Niet waar de Nederlander in zijn thuisrace op hoopte, een gebrek aan vertrouwen met de voorkant van zijn machine lag hieraan ten grondslag.
Het World Superbike raceweekend op het TT Circuit Assen begon op vrijdag hoopgevend voor Michael van der Mark. De Nederlander klokte aan het einde van FP2 een zesde rondetijd waarmee hij slechts een halve seconde moeste toegeven op Álvaro Bautista en de best geklasseerde BMW coureur was. Echter sprak hij in zijn media debrief wel over problemen met de voorkant van de machine, deze kwamen op zaterdag duidelijker tot uiting.
Na hevige regenval van vrijdag- op zaterdagnacht was de baan ‘s ochtends nog nat. In de derde vrije training moest er daardoor met regenbanden gereden worden waarna het asfalt in de Superpole sessie nog niet dusdanig veel grip bood als op de vrijdagmiddag na alle sessies op een droge baan.
Met een 1’34.402 reed Van der Mark zijn snelste ronde ooit op het TT Circuit Assen maar toch stond hij daarmee als vijftiende gekwalificeerd op 0,860 seconde van polesitter Álvaro Bautista. Daarmee zou het in Race 1 (en ook de Superpole Race) een hele zware opgave worden om een resultaat te halen waar de coureur uit Bergschenhoek voorafgaand aan het weekend op had gehoopt.
‘s Middags in Race 1 was het vanaf de start al duidelijk dat Van der Mark zich niet één voelde met zijn M 1000 RR. In de openingsfase maakte hij weliswaar een aantal posities goed en voor het grootste gedeelte van de race reed de ROKiT BMW Motorrad WorldSBK coureur op de twaalfde plaats, maar in de laatste ronde wist merkgenoot Garrett Gerloff hem nog naar de dertiende plaats te verwijzen.
Michael van der Mark: “Om eerlijk te zijn had ik een goed gevoel in de kwalificatie, het was mijn snelste ronde ooit op het TT Circuit Assen. Ik was daar best wel blij mee maar als je dan vervolgens P15 ziet staan is dat niet zo mooi: het veld staat zo ontzettend dichtbij elkaar. Ik dacht dat ik me goed voelde met de machine dus ik had vertrouwen in de race.
Ik startte goed maar om de één of andere reden had ik meteen vanaf de eerste ronde geen gevoel aan de voorkant. Ik kon niet aanvallen en insturen op de manier zoals ik dat wilde. Ik was vrij langzaam in het begin maar zodra er een gaatje ontstond naar de rijder voor mij, en ik dus een vrije baan was, kon ik het tempo verhogen. Ik kon simpelweg niet de strijd aangaan met de anderen waardoor het een lange en saaie race voor me was: ik wilde aanvallen maar kon het niet. We moeten uitzoeken waar dat door komt, en hopelijk is het droog in de warm-up sessie zodat we nog wat kunnen proberen.
Wanneer je racet met anderen dan zie je pas hoe groot de problemen zijn. Als ik in m’n eentje reed kon ik een redelijk goed tempo rijden maar het gevecht aangaan met anderen is onmogelijk. Nu zien we dus wel dat het een behoorlijk groot probleem is, het is iets wat ik nooit eerder heb gehad. Waar deze machine eerst altijd last van had is dat-ie moeilijk af te stoppen was en niet echt wilde sturen, maar bij het aanremmen was ik altijd heel sterk. Daar maakte ik vaak tijd goed maar nu, om welke reden dan ook, kan ik dat niet op dezelfde manier doen. Dat is vreemd, want voor ons is het de eerste keer dat we het daar zo moeilijk mee hebben. Ik heb niet het vertrouwen om de machine te laten rollen en daardoor ga ik wijd, dat is moeilijk want op dit circuit heb je een goede voorkant echt nodig.
Voor mijn gevoel kan het niet heel veel slechter dan vandaag, morgen wordt sowieso beter.”
Van der Mark en zijn concurrenten in de World Superbike klasse komen zondag drie keer in actie op het TT Circuit Assen. ‘s Ochtends om 09:00 uur rijden ze een vijftien minuten durende warm-up sessie, om 11:00 uur een Superpole Race over tien ronden en om 14:00 uur Race 2 over 21 ronden.
Handige links Pirelli Dutch Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag