Michael Rinaldi en Axel Bassani hadden zaterdagmiddag in Race 1 in Barcelona meerdere aanvaringen. De laatste resulteerde in een crash van Rinaldi waarvoor Bassani een Long Lap penalty kreeg. In hun media debriefs gaven de twee Italianen hun duidelijke mening over het incident.
Terwijl Álvaro Bautista zaterdagmiddag in Race 1 op het Circuit de Barcelona-Catalunya al vertrokken was, en een grote voorsprong had opgebouwd, werd er achter hem een intense strijd gevoerd voor de tweede plaats. Aruba.it Racing – Ducati teamgenoot Michael Rinaldi was niet bereid om de tweede plaats op te geven terwijl Axel Bassani er alles aan deed om die van zijn merkgenoot af te nemen.
Nadat de rode vlag werd gezwaaid vanwege een zware crash van Eric Granado werd de race herstart over zeventien ronden. Bautista had meteen de leiding in handen en reed weg van de concurrentie terwijl teamgenoot Rinaldi de tweede plaats in handen had. Motocorsa Racing Ducati coureur Bassani was goed van start gegaan en schoof vanaf de tweede rij op naar P3 achter het Aruba.it Racing – Ducati duo.
In de tweede ronde dook Bassani uit de slipstream van Rinaldi en in bocht 1 nam hij de leiding over. Rinaldi probeerde echter meteen terug te slaan in bocht 3 en de twee Ducati coureurs raakten elkaar, Bassani kon een crash ternauwernood voorkomen. Vervolgens ging Rinaldi enigszins wijd in bocht 10 en zag Bassani zijn kans om de aanval in te zetten. Het tweetal raakte elkaar opnieuw en ditmaal schoof Rinaldi onderuit. Voor de Aruba.it Racing – Ducati coureur betekende het einde race, Bassani zou uiteindelijk zevende worden na het ontvangen van een Long Lap penalty.
Drama at Turn 10 as Michael Ruben Rinaldi crashes after contact with Ducati rival Axel Bassani 👀#WorldSBK | #CatalanWorldSBK pic.twitter.com/krLuhBrIe4
— WorldSBK (@WorldSBK) May 6, 2023
Rinaldi was als eerste aan de beurt om zijn verhaal aan de media te vertellen en nam geen blad voor de mond.
Michael Rinaldi: “Allereerst is het tot dusver een heel goed weekend voor ons geweest. In de kwalificatie haalde ik niet het maximale eruit maar de vierde plaats was prima. Daarmee kon ik mijn plan volgen, dat was om Álvaro [Bautista] te volgen en niet teveel van mijn banden te eisen zodat ik aan het eind van de race kon zien hoe het ervoor stond. Na mijn racesimulatie op vrijdag en het tempo dat vandaag in de race werd gereden had ik met gemak tweede kunnen worden.
Wat er gebeurde was het volgende: Eric Granado had een crash en daardoor werd de race onderbroken. Met de herstart reed ik op de tweede plaats en kon ik mijn plan volgen: op de tweede plaats rijden, mijn eigen tempo rijden en de banden sparen. Axel [Bassani] probeerde mij in de tweede ronde in te halen en ik was daar behoorlijk door verrast omdat hij tijdens de trainingen best langzaam was. Wellicht probeerde hij gewoon een deel van de race voorop te rijden want als je naar zijn rondetijden aan het einde van de race kijkt waren die niet best vergeleken met de top rijders. Misschien ook omdat hij bij een een satellietteam rijdt en ik bij het fabrieksteam heeft hij meer ‘vuur’ om aan te vallen.
Toen kon ik hem terug passeren en daar was ruimte voor. We raakten elkaar, en het waren agressieve inhaalacties van mij, maar wel zuiver. Daarmee bedoel ik dat de andere rijder geen tijd verliest, crasht of op het groene gedeelte terechtkomt. Ik weet niet wat er vervolgens in zijn hersenen gebeurde. Toen ik hem had ingehaald reed ik goed en had ik in bocht 10 al een kleine voorsprong opgebouwd. Hij reed vervolgens tegen mij aan, met opzet. Je kunt dit alleen doen als je iemand wilt laten crashen. Er was geen ruimte en hij liet mij crashen, er is daar geen plaats om in te halen. Hij wist dat ik daar aan de buitenkant reed.
Ik kwam hard terecht en heb behoorlijk last van mijn rechterhand. Ik ben naar het medical centre gegaan en het geluk is dat er geen breuken geconstateerd zijn, wel is er een spier beschadigd. Die is al behandeld en dat zal vanavond ook nog moeten gebeuren. Ik kan dit niet accepteren en hij had ook niet het lef om naar mij toe te komen en sorry te zeggen, dat maakt het nog erger. We hebben vaak gezien dat Toprak, Jonathan en Álvaro elkaar raken maar nog op deze manier. Ik denk dat hij [Axel Bassani] vandaag meer verloren heeft dan ik. Ik hoop dat ik morgen kan racen en met ons tempo kan ik tweede worden als er geen vreemde dingen zoals vandaag gebeuren.”
Even later meldde Bassani zich bij de aanwezige media en gaf hij zijn kant van het verhaal.
Axel Bassani: “Ik denk dat het een normale race was. Hij probeerde mij in te halen en raakte mij daarbij. Daarna probeerde ik hem in te halen zodat ik de tweede plaats weer terug kon krijgen, ik denk namelijk dat we het potentieel hadden om op het podium te staan vandaag. We raakten elkaar maar ik denk dat het gewoon een race-incident was, soms gebeurt dat. Ik heb mijn Long Lap penalty gedaan en eindigde als zevende, meer is het niet.
Ik zag de kans om in te halen en ik stuurde in. Ik zat volledig aan de binnenkant van de machine dus ik kon Michael niet zien. Hij probeerde de deur dicht te gooien om zo zijn positie te verdedigen, ik denk dat het iets normaals was wat in de race kan gebeuren. Ik heb mijn penalty gehad dus meer heb ik niet te zeggen.”
Dat Rinaldi het niet oké vond dat er geen excuses werden aangeboden had Bassani geen boodschap aan.
Axel Bassani: “Hij deed hetzelfde daarvoor in bocht 3. Iedere rijder geeft 100% en probeert zijn positie te verdedigen: hij deed dat in bocht 3 en ik deed dat in bocht 10. Ik denk dat het een race-incident was en ik heb geen problemen met Michael. Hij is een rijder net als alle anderen, als hij problemen met mij heeft kan hij naar me toe komen en dan praten we erover.”
Nou moge het duidelijk zijn dat deze onderlinge strijd over meer gaat dan alleen een positie in de race. Rinaldi is drie seizoenen vaste waarde binnen het Aruba.it Racing – Ducati team maar dat zitje wil Bassani graag hebben. Met de bevestiging van Bautista voor 2024 zal het een felle strijd worden de Italianen voor het felbegeerde fabriekszitje van Ducati, of dit incident daar invloed op zal hebben zal moeten blijken.
De World Superbike coureurs komen zondag opnieuw in actie op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Om 11:00 uur gaat de tien ronden lange Superpole Race van start, Race 2 over 21 ronden begint ‘s middags om 14:00 uur.
Handige links Prosecco DOC Catalunya Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag