Michael van der Mark: ‘Jammer, ik had de snelheid voor SP2’

44
mark
Michael van der Mark | foto© Yamaha Racing

Michael van der Mark greep vrijdag op de Lausitzring met de elfde plaats net mis voor rechtstreekse plaatsing voor de zaterdag te verrijden SP2 kwalificatie. Een rode vlag situatie, een flinke ‘thunderstorm’ gooiden vrijdagmiddag roet in het eten voor de Nederlander.

De omstandigheden op de Lausitzring circuit werkten vrijdag niet in het voordeel van Michael van der Mark. Na een moeizame eerste vrije training waarin lang gezocht werd naar de juiste set-up werden er een groot aantal aanpassingen doorgevoerd voorafgaand aan de tweede vrije training. Hier bleek dat de aanpassingen goed uitpakten en de Pata Yamaha Official WorldSBK coureur wist dan ook als één van de weinigen direct zijn eigen snelste tijd aan te scherpen.







Helemaal tevreden was de Rotterdammer echter nog niet, maar net op het moment dat er nieuwe banden waren gemonteerd en een snellere rondetijd er aan zat te komen werd de rode vlag getoond. Tijdens de rode vlag situatie begon het vervolgens ook nog eens te regenen waardoor er, nadat de sessie hervat werd, geen verbetering meer mogelijk bleek.

Net als Van der Mark had Marco Melandri voorafgaand aan de rode vlag situatie zijn rondetijd aan weten te scherpen en Van der Mark terugverwezen van de tiende naar de elfde plaats op de lijst. Was Melandri op dat moment de gelukkige aangezien hij net op tijd van de veertiende naar vijfde plaats was gestegen, Van der Mark werd daarentegen de dupe van de omstandigheden veroorzaakt notabene door zijn eigen teamgenoot.

Michael van der Mark, Pata Yamaha Official WorldSBK Team (P11):

“Vanmorgen was het een beetje lastig toen we probeerden een betere set-up te vinden en dat best wel lastig bleek te zijn. Vanmiddag veranderden we heel veel dingen, in eerste instantie bleek het nog steeds niet te werken voor mij, maar nadat we nieuwe banden hadden gemonteerd wist ik meteen een stap te maken. Jammergenoeg was dat net op het moment dat de rode vlag werd gezwaaid en het even later begon te regenen. Op dat moment stond in elfde, iets dat heel erg jammer is omdat ik de snelheid had voor SP2. Ik denk dat we de motor nog veel meer hadden kunnen verbeteren als het droog was gebleven maar we zullen het er mee moeten doen. Een positief punt was dat toen de sessie eenmaal hervat werd op een natte baan mijn gevoel op de motor geweldig was, dus het voelde goed om een aantal ronden te rijden onder deze omstandigheden, dit omdat je nooit weet hoe de omstandigheden zijn tijdens een wedstrijddag. We hebben nog wel een aantal dingen die we moeten verbeteren, maar ik denk dat we de goede kant op gaan.”

Handige links Prosecco DOC German Round:

Tijdschema en volledige uitslagen WorldSBK
Tijdschema en volledige uitslagen IDM
Waar te volgen op TV
Fotoverslag