Michael van der Mark is per 01 december 2016 officieel in dienst van het Pata Yamaha Official WorldSBK Team. De Nederlander sprak met de redacteur van het digitale magazine van Yamaha ‘Insider’ over zijn plannen en ambities voor komend seizoen.
De 24 jarige Michael van der Mark is al een wereldkampioen – de Nederlander veroverde in 2014 de FIM Supersport World Championship titel – maar de immer gedreven coureur is vastberaden om hetzelfde huzarenstukje te ervaren op een 1000cc machine. Met het tekenen van een overeenkomst voor het seizoen 2017 met Yamaha, naast Alex Lowes binnen het Pata Yamaha Official WorldSBK Team, gelooft Van der Mark er in dat hij op weg is om zijn droom te kunnen vewezenlijken.
Tijdens de eerste wintertesten sprak de redacteur van het Yamaha ‘Insider’ magazine met de Rotterdammer om iets meer te weten te komen over ‘Magic Michael’ en zijn eerste kennismaking met de YZF-R1:
Je bent inmiddels al zes jaar als coureur actief in het WorldSBK paddock en daarvoor heb je al zes jaar ervaring opgedaan in de motorsport, maar hoe ben je eigenlijk in aanraking gekomen met de motorsport?
“Dat komt eigenlijk door mijn vader, hij was al coureur lang voordat ik geboren werd. Toen ik jong was keek hij altijd naar motorraces op TV en gingen we een aantal keren samen naar de Dutch TT. Toen ik elf jaar oud was zat ik op de motor van Valentino Rossi en zei ik tegen mijn vader “ik wil ook racen’, dat is het punt waarop het allemaal is begonnen.”
Michel van der Mark: “Ik heb slecht één doel en dat is races winnen”
Nu jezelf inmiddels een gevestigde naam hebt als WorldSBK coureur, wat houdt je gemotiveerd?
“Het gevoel van winnen is mijn belangrijkste motivatie. Er bestaat geen beter gevoel als dat! Het belangrijkste ding voor mijn is altijd het maximale uit mezelf te halen.”
Wat is je favoriete herinnering in je race carrière tot nu toe?
“De race in 2014 op het circuit van Jerez waar ik de wereldtitel wist te behalen! We hadden tijdens die race een aantal stevige gevechten en aan het eind wist ik niet alleen de race te winnen maar werd ik tevens wereldkampioen. Dat was altijd al mijn doel sinds ik begon met racen, dus dat was een fantastische dag, een geweldige herinnering en het hoogtepunt in mijn carrière tot nu toe.”
Je hebt tot nu toe altijd voor dezelfde fabrikant gereden sinds je in 2011 voor het eerst als fulltime coureur in het kampioenschap kwam, wat is je gevoel nu over de overstap naar Yamaha na zolang samengewerkt te hebben met hetzelfde team?
“Ik denk dat deze mogelijkheid voor mij precies op het juiste moment kwam. De resultaten waren gedurende het afgelopen seizoen goed maar mijn gevoel zei me dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Om nieuwe mensen te ontmoeten, te werken in een ander team en met een andere motor geeft me een nieuwe frisse kijk in mijn jacht op de titel volgend seizoen.”
Je hebt inmiddels al deelgenomen aan twee pre-season testen met het Pata Yamaha Official WorldSBK Team in Aragon en Jerez, wat is je eerste indruk van de WorldSBK YZF-R1?
“Mijn eerste indruk was echt heel erg goed en meteen de eerste keer dat ik de pits verliet voelde ik me happy op de motor! In dit vroege stadium hebben we nog heel veel werk te doen maar ik voelde meteen dat de potentie van de YZF-R1, iets dat me nog gemotiveerde maakt voor komend seizoen.”
Wat was je eerste indruk van het Pata Yamaha Official WorldSBK Team, en wat vond je van de samenwerking met je nieuwe crew?
“Het team hier is geweldig; ze hebben heel veel ervaring en werken echt heel hard. Ik denk dat we kunnen zeggen dat direct vanaf het begin het gevoel goed was en dat de samenwerking met de jongens perfect verliep tijdens de eerste test.”
Het WorldSBK Championship is de eerste serie die komend jaar in actie komt, dus er is niet heel veel tijd tot de eerste race van het jaar welke al eind februari op Phillip Island verreden wordt. Wat zijn je ambities voor 2017 en de toekomst?
“Ik heb één doel en dat is het winnen van races en mee te strijden voor het kampioenschap. Dat is mijn belangrijkste doel!”