Michael Dunlop schrijft geschiedenis met 26e Isle of Man TT overwinning en evenaart Joey Dunlop

17397
Michael Dunlop ter hoogte van Milntown | © Isle of Man TT Races

Michael Dunlop heeft zaterdagmiddag de eerste Supersport race van de 2024 Isle of Man TT gewonnen. De Noord-Ier moest er hard voor werken maar kwam uiteindelijk met een voorsprong van ruim acht seconden als winnaar over de streep. Dunlop heeft hiermee zijn oom Joey Dunlop geëvenaard met 26 overwinningen en is nu ook de meest succesvolle TT-coureur aller tijden.

Zaterdagmiddag om 14:45 uur lokale tijd, 15:45 uur Nederlandse tijd ging de eerste race van de Isle of Man TT 2024 van start. Na de nodige vertraging en afsluitende kwalificatiesessie voor de Superbike / Superstock klassen was het tijd voor de eerste Supersport race over vier ronden.




Het was Dean Harrison die ijzersterk begon op zijn Honda CBR600RR en meteen vanaf de eerste sector in Glen Helen de leiding in handen nam voor Davey Todd op de Ducati Panigale V2 en Michael Dunlop op de Yamaha YZF-R6. Daarachter was het James Hillier op de Kawasaki ZX636R, James Hind op de Suzuki GSX-R750 en Michael Evans op de Triumph Street Triple 765RS voor Jamie Coward en Peter Hickman, eveneens op een Triumph.

Bij het tweede meetpunt in Ballaugh had Todd de leiding overgenomen van Harrison maar bij het derde meetpunt in Ramsey was het wederom Harrison. De Honda coureur reed uiteindelijk een zeer goede openingsronde en wist daarin al Paul Jordan en Jamie Coward te passeren die respectievelijk twintig en tien seconden eerder dan hem waren vertrokken. Met een openingsronde van 17’40.853 (128,037 mph gemiddeld) had Harrison twee seconden voorsprong opgebouwd richting Todd met 1,2 seconde daarachter Dunlop op de derde plaats. Peter Hickman kende een moeizaam begin en reed op de achtste plaats, ruim achttien seconden achter Harrison.

In de tweede ronde was Harrison de leider in de wedstrijd en ook de leider op de weg. Bij het eerste meetpunt in Glen Helen was Dunlop echter opgeklommen naar de tweede positie op slechts 1,3 seconde van Harrison. Todd was naar de derde positie verwezen op slechts 0,3 seconde van Dunlop waardoor de verschillen tussen de top drie coureurs zeer klein waren. Coward reed op de vierde plaats maar moest al ruim tien seconden toegeven op Harrison omdat hij op de weg vlak achter hem reed.

Bij het tweede meetpunt in Ballaugh nam Dunlop voor het eerst de leiding over in deze wedstrijd met een halve seconde voorsprong op Harrison. Todd had ook wat tijd goed gemaakt en reed slechts één seconde achter Dunlop.

Dunlop was op dreef want ter hoogte van het derde meetpunt in Ramsey had hij zijn voorsprong opgebouwd naar twee seconden richting Todd die nu op de tweede plaats reed. Harrison moest 2,5 seconden toegeven op Dunlop en reed op de derde positie.

Aan het einde van deze tweede ronde kwamen alle coureurs naar binnen voor een pitstop. Dunlop had nu ruim 4,5 seconden voorsprong op Todd met Harrison daar weer 0,7 seconde achter. Er werden in de meeste gevallen geen banden gewisseld dus het was slechts een kwestie van brandstof tanken en een ander vizier op de helm zetten met nieuwe tear-offs.

Voor Jamie Coward kwam de race op dit moment ten einde omdat zijn Triumph dienst weigerde. De Engelsman had de vierde positie in handen dus de teleurstelling was dan ook groot.

Bij het eerste meetpunt in Glen Helen van de derde ronde had Dunlop zijn voorsprong uitgebouwd naar 5,5 seconden ten opzichte van Todd met ruim drie seconden daarachter Harrison op de derde plaats. Ruim twintig seconden achter Harrison reed James Hillier op de vierde plaats voor James Hind en Paul Jordan.

Todd gaf de strijd niet zomaar op en hield de druk er flink op bij Dunlop. In Ballaugh verkleinde hij zijn achterstand naar 4,5 seconden, in Ramsey was het 4,1 seconden en bij de Bungalow was het nog 3,9 seconden. Harrison leek de strijd te moeten staken en had inmiddels zo’n vijftien seconden achterstand opgelopen op Dunlop.

Het kwam aan op de laatste ronde en bij het passeren van start / finish had Dunlop vijf seconden voorsprong op Todd. De 35-jarige Noord-Ier was op weg naar geschiedenis maar in zestig kilometer kon er natuurlijk nog van alles misgaan, vooral gezien hoe zwaar de Supersportmachines het te verduren krijgen op de Snaefell Mountain Course. 

Gas terugnemen was echter niet wat Dunlop deed en in de eerste sector wist hij zijn voorsprong op Todd te vergroten naar 6,8 seconden. In Ballaugh was het 6,4 seconden maar in Ramsey was het 7 seconden waardoor het nu een kwestie van uitrijden was voor Dunlop. Todd bleef uiteraard pushen maar wist ook dat hij deze tijd niet meer goed kon maken in een halve ronde.

Onder luid gejuich kwam Dunlop uiteindelijk niet alleen als winnaar over de streep maar ook als eerste omdat hij in de laatste ronde voorbij was gegaan aan Harrison. De Noord-Ier had hiermee zijn 26e Isle of Man TT overwinning behaald en daarmee zijn oom en grootheid Joey Dunlop geëvenaard. Met een ronde van 129,214 mph gemiddeld had hij ook nog eens de snelste ronde van de race gereden.

Op 8,5 seconden werd Todd tweede en hij behaalde daarmee zijn tweede TT-podium. Harrison had alles gegeven maar moest genoegen nemen met een derde plaats in zijn eerste race voor Honda. James Hillier werd vierde voor James Hind en Josh Brookes.

Rhys Hardisty werd 22e op de Yamaha YZF-R6 van het Nederlandse Never be Clever Racing, teamgenoot Darryl Tweed werd 26e.

Uitslag

  1. Michael Dunlop – Yamaha
  2. Davey Todd – Ducati
  3. Dean Harrison – Honda
  4. James Hillier – Kawasaki
  5. Josh Brookes – Yamaha

Klik hier voor de volledige uitslag

Racesport.nl partners 2024 editie Isle of Man TT Races:
Yamaha Motor | Van den Brink Koeltechniek | RST | Motulman-tt-banner-24

Handige links Isle of Man TT Races 2024

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio


  • _2tk2522
  • _2tk2476
  • _2tk2473
  • _2tk2375
  • _2tk2396
  • _2tk2438
  • photo-06-06-2024-12-54-05-%281%29
  • _2tk2339
  • img_6469
  • photo-06-06-2024-12-20-25
  • img_6457
  • img_6169
  • img_6273
  • img_6293
  • img_6106
  • img_6137
  • img_6147
  • img_0379
  • img_0119
  • img_0129
  • img_0139
  • img_0114
  • dsc09893
  • eng_0167
  • _ngo7982
  • img_6628
  • img_6639
  • img_0508
  • img_5959
  • img_0499
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-014
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-015
  • 2sc04137
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-012
  • sc2_2074
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-007
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-005
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-006
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-004
  • img_6696
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-002
  • _2tk2264
  • _2tk2225
  • _2tk2251
  • _1tk0797
  • photo-05-06-2024-12-31-36-(1)
  • _1tk0779
  • photo-05-06-2024-11-54-45
  • photo-05-06-2024-11-55-59
  • photo-05-06-2024-12-14-49
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • photo-05-06-2024-11-53-51
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • isle-of-man-tt-2024-supertwin-race-1-003
  • img_5502
  • img_5883
  • img_5477
  • img_5494
  • img_5444_d2547c52
  • img_5471
  • dsc09709
  • Isle of Man TT 2024
  • 1sc04198
  • Isle of Man TT 2024
  • _2tk2287
  • Isle of Man TT 2024
  • img_4267
  • img_1195
  • img_0686
  • img_1178
  • photo-02-06-2024-15-02-23
  • 2sc03366
  • photo-02-06-2024-15-00-08
  • photo-02-06-2024-14-40-29
  • photo-02-06-2024-14-41-39
  • photo-02-06-2024-14-57-20
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • img_4426
  • img_4477
  • img_4531
  • img_1123_1
  • img_3317
  • photo-01-06-2024-19-15-38
  • img_0991
  • photo-01-06-2024-18-26-24
  • img_3399
  • photo-01-06-2024-18-26-20
  • img_3340
  • img_3333
  • img_3095_9368ce7f
  • img_3101_949ea1ed
  • img_0722_9279db3d
  • img_3064_93279cc8
  • img_3091_941dfd7d
  • img_0560_928c2a1d
  • dsc08624_92999b38
  • eng_7954_9264d1a9
  • img_0104_92bbd4cf
  • img_0321_92a943be
  • _3tk7805_92570717
  • photo-01-06-2024-15-43-08_94b1bf9f
  • photo-01-06-2024-15-42-38_95161796
  • photo-01-06-2024-15-42-07_952a940f
  • photo-01-06-2024-15-40-41_9504527c
  • photo-01-06-2024-15-40-22_92d0797c
  • photo-01-06-2024-15-40-34_92e40653
  • img_3140_93a49f67
  • img_3122_93e1c814
  • img_3129_945efdae
  • img_3108_94f0ed69
  • img_0128
  • img_0112
  • img_0124
  • img_0097
  • img_0104
  • img_0074
  • img_0085
  • img_0059
  • img_0053
  • img_0028
  • img_0019
  • img_0023
  • photo-31-05-2024-15-36-38
  • photo-31-05-2024-15-38-42
  • img_0013
  • photo-31-05-2024-15-32-37
  • photo-31-05-2024-15-20-58
  • photo-31-05-2024-15-29-16
  • img_0616
  • img_0628
  • photo-31-05-2024-15-20-25
  • img_0614
  • img_0575
  • img_0613
  • img_0473_056e2cc2
  • img_0432
  • img_0463_05a4b989
  • img_0428
  • img_0400
  • img_0416
  • img_0290
  • img_0304
  • img_0282
  • img_0267
  • img_0249
  • img_0259_d58d0bd5
  • img_0264
  • img_0232
  • img_0246
  • img_0215
  • img_0143
  • img_0182
  • img_0137_d666267e
  • img_0133
  • img_9049
  • img_9056
  • img_9065
  • img_8991
  • img_8818
  • img_8868
  • img_8809
  • img_8780
  • img_8734
  • img_8598_475a05b3
  • img_8639
  • img_8586
  • img_8592
  • img_8531
  • img_8539
  • img_0906
  • img_0921
  • img_8522
  • img_0893
  • img_0898
  • img_0903
  • img_0763
  • img_0780
  • img_0883
  • img_0463
  • img_0455
  • img_0057_47792723
  • img_0300
  • img_0450
  • img_0046_46f9f731
  • img_0034
  • img_0041
  • img_0031_46ec7991
  • 2sc00802
  • 2sc00813
  • img_0024
  • 2sc00322
  • 2sc00655
  • 2sc00772
  • 2sc00188
  • 2sc00167
  • photo-29-05-2024-19-09-58
  • photo-29-05-2024-19-27-27
  • img_9528
  • img_9545
  • img_9521
  • img_9525
  • img_9498
  • img_9505
  • img_9514
  • img_9483
  • img_9141
  • img_9469
  • img_9130
  • img_9075
  • img_9083
  • img_0981_e696103c
  • img_0972_e68893c7
  • img_0976
  • img_0945_e6b11302
  • img_0946_e67c2c02
  • img_0957
  • img_0713
  • img_0715
  • img_0697
  • img_0689
  • img_0692
  • img_0685
  • img_0679
  • img_0682
  • 2024-tt-monday-free-practice-050
  • img_0676
  • 2024-tt-monday-free-practice-048
  • 2024-tt-monday-free-practice-049
  • 2024-tt-monday-free-practice-047
  • 2024-tt-monday-free-practice-046
  • 2024-tt-monday-free-practice-044
  • 2024-tt-monday-free-practice-045
  • 2024-tt-monday-free-practice-042
  • 2024-tt-monday-free-practice-043
  • 2024-tt-monday-free-practice-040
  • 2024-tt-monday-free-practice-041
  • 2024-tt-monday-free-practice-037
  • 2024-tt-monday-free-practice-038_e6e00602
  • 2024-tt-monday-free-practice-039
  • 2024-tt-monday-free-practice-036
  • 2024-tt-monday-free-practice-035
  • 2024-tt-monday-free-practice-033_e6c8c430
  • 2024-tt-monday-free-practice-034
  • 2024-tt-monday-free-practice-031
  • 2024-tt-monday-free-practice-032_e73377cf
  • 2024-tt-monday-free-practice-024
  • 2024-tt-monday-free-practice-026
  • 2024-tt-monday-free-practice-029
  • 2024-tt-monday-free-practice-030
  • 2024-tt-monday-free-practice-023
  • 2024-tt-monday-free-practice-021
  • 2024-tt-monday-free-practice-020
  • 2024-tt-monday-free-practice-018
  • 2024-tt-monday-free-practice-015
  • 2024-tt-monday-free-practice-016
  • _3tk2204
  • 2024-tt-monday-free-practice-014
  • _3tk2113_d5ab5ef9
  • _3tk2199
  • photo-27-05-2024-17-22-58-%281%29
  • img_7153
  • photo-27-05-2024-17-22-08
  • photo-27-05-2024-17-22-14
  • img_7132
  • img_7124
  • img_7102
  • img_7090
  • img_7097
  • img_7080
  • img_7062
  • img_7074
  • img_7039
  • img_7049
  • img_6981
  • img_6995
  • img_7012_e71c1f60
  • img_6967
  • img_6948_ba6c757f
  • img_6928_e8592fa2
  • img_6937_eb8d902d
  • img_6887_e9072353
  • img_6902
  • img_6880_e77308f4
  • img_6831_ea2d4309
  • img_6861
  • img_6820_e9ba6915
  • img_6800_ebc93016
  • img_6805_e7e5f512
  • img_6710_ea68a5f7
  • img_6754_eb1561fa
  • img_6699_eb50c879
  • img_6667_e97dd7b3
  • img_6672_e8cd9bd9
  • img_6661
  • img_6632_e9f38df4
  • img_6646
  • img_6622_e9400c89
  • img_6617_e7aad3fd
  • img_6596_e8935943
  • img_6603_eaa1a4f3
  • img_6609_eada3a40
  • img_6519
  • img_6575_e820834d
  • img_6497
  • img_6476
  • img_6484
  • img_6446
  • img_6399
  • img_6409
  • img_6438
  • img_6391
  • img_6383
  • img_6389
  • img_6368
  • img_6343
  • img_6358
  • img_6295
  • img_6247
  • img_6271
  • img_6279
  • img_6230
  • img_6240
  • img_6195
  • img_6203
  • img_6214_d9a76746
  • img_6171
  • img_0987_e6a27f76
  • Patrick Hoff
  • 2024-tt-monday-free-practice-002
  • img_6133
  • img_6152
  • img_6121
  • img_6131
  • img_6086
  • img_6113
  • 2024-tt-monday-free-practice-012
  • 2024-tt-monday-free-practice-013
  • 2024-tt-monday-free-practice-010
  • 2024-tt-monday-free-practice-008
  • 2024-tt-monday-free-practice-009
  • Wiggert Kranenberg en Jermaine van Middegaal
  • 2024-tt-monday-free-practice-006
  • 2024-tt-monday-free-practice-004
  • 2024-tt-monday-free-practice-005
  • IMG20240526182948
  • IMG20240526142137
  • IMG20240526183042

Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   


Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen? Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.